Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av v70noceanrace
Har nu varit ute och exprimenterat lite, man kan ju inte låta bli =) Jag startade bilen och körde en bit, bilen gick som vanligt kanonbra utan symtom trots den lysande varninglampan, verkar vara just när man ger sig ut på 90km/h+ vägar som den går ner på nödprogram. Kanske för det blir så kallt då?

Jag körde som sagt vidare, stannade kopplade bort LMM kontakten, bilen gick till en början helt ok, men snart fick jag fram dem där hårda växlingarna som blev i går kväll i automaten. dock går bilen jämnt o fint på tomgång och när man kör, tappar lite ork bara utan LMM inkopplad. Men sympomen kändes väldigt likt så den betedde sig igår.

Kan det vara LMM ändå som strular???

Ska givetvis be dem mäta inloppsluften på måndag, är trots allt skeptisk till LMM, tack!
Användarvisningsbild
av CarMan
Grattis du har just gjort så din felsökning blivit dyrare.... nu finns massa felkoder som kommer att förvila & försvåra felsökningen = tar längre tid = kostar dig mera pengar...
av v70noceanrace
:oops: inte bra, men med tanke på att jag vet att bilen bara hade en felkod innna, kan man bara inte bortse och släcka dem andra. Och sen starta igen så borde man väl vara tillbaka på rätt felkod?
Om nu lmm varit/är defekt så ska väl inte ytterligare felkoder kunna komma? Eller blir det så annorlunda genom bortkoplad kontra defekt LMM?
Användarvisningsbild
av gooose
Om det är fel på Tempgivaren på intercoolern så kan det sättas en fel kod på LMM

Så Gör som Carman säger be dom att kolla Temgivarens parametrar i Vida

//Goose
av v70noceanrace
Då så då hr det hänt lite, var inne på volvo och gjorde felsökning igen, dem kom fram till att det var sällsynt, men det är luftmassemätaren. Den byttes och nollade felkoden på LÅG SIGNAL LMM. Jag körde ca 1 mil sen kom den roliga lampan igen, MOTORELEKTRONIK/SERVICE ERFORDRAS. Nu ska den in igen, hoppas verkligen dem hittar felet. LMM gick på garanti, tydligen finns en emissions garanti 5år/8000mil när felkoder ges som påverkar avgasvärden.
Nu går bilen riktigt illa, den går jämnt, men gör hårda nedväxlingar på automaten, och är riktigt slö, dåligt vrid i motorn. Men helt plötsligt kan detsjälvläka för att komma tillbaka. Provade och satte in farthållaren, då växlade den ner till 3 ans växel.
Användarvisningsbild
av CarMan
fick du reda på nån felkod denna gång? typ ECM-F135
av v70noceanrace
felkoderna fick jag, dock glömde jag dem hemma, fick ta lift då jag skulle iväg denna vecka, och glömde lappen hemma i stressen.
Dem ska kolla upp temgivaren på torsdag. Nu är iaf LMM och virvelspjäll uteslutna.

Har du varit med om att det löst liknande felkoder med hjälp av byte av denna givare? ECM F135 var det tempgivaren? koden känns bekant, kommer hem imorgon ska kolla.
mvh
Användarvisningsbild
av CarMan
v70noceanrace skrev:felkoderna fick jag, dock glömde jag dem hemma, fick ta lift då jag skulle iväg denna vecka, och glömde lappen hemma i stressen.
Dem ska kolla upp temgivaren på torsdag. Nu är iaf LMM och virvelspjäll uteslutna.

Har du varit med om att det löst liknande felkoder med hjälp av byte av denna givare? ECM F135 var det tempgivaren? koden känns bekant, kommer hem imorgon ska kolla.
mvh
tempgivaren sätter ingen felkod, då den fortfarande är inom "normalt" värde. man får tänka till lite o kolla på diverse värden, så får man fysiskt jämföra om dom är relevanta.
en inlopstempratur efter intercooler på 127 grader låter orimligt för mig, men inte för bilen. känner man på slangen så märker man om den är ca 127 grader varm eller bara 15 grader varm.

Jag har varit med om detta många gånger, trots detta så hälper varken Vida eller Tie dig för att hitta just deta fel.

Jag kan inte alla felkder i huvet, så den kans ke inte heter F135, men det låte rbekant, denna felkod säger nått med luftmassemätare. Presis som alla ansra felkoder så säger inte felkoden vad som är fel, bara vad som är utan för värdet (& mase mätaren är utan för värdet i förhålande till vad den borde var med en inloppstempretur på 127 grader) (detta bskrivs dock inte allas i vida)
Användarvisningsbild
av CarMan
Hittar dom inte givaren så är det en kombinerad tryck & temp givare, såden går som turbotrycksgivare i Vida tror jag. men den mäter rätt turbotryck, bara tempraturen som den mäter fel.
Användarvisningsbild
av gooose
Hade senast en bil med detta fel idag felkod ECM 135
Vid kontroll av värden på temp givaren var dom ej realistiska
Efter bytet av temp givaren bil ok

specellt när felet kommer o går och denna felkod finnes bör man börja att kolla värdet på givarna

//Gooose
Blinkande ljus

Jag ser att mina dimljus (har LED i dem och anv&au[…]

Ok, jag jagar vidare. Tack för hjälpen a[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt til[…]

Den stora annons-tråden

Har inte sett en Toyota 4Runner på läng[…]