Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tackar enormt mycket för svaren.

Om jag förstått detta rätt så bör jag skita i lambdasonden till att börja med?

Vad kostar det att ladda in ny mjukvara i spjället? På nåt vis känns det ändå som att 24000mil och vit etikett talar en del för att spjället kan vara slut, och byter jag spjäll så måste jag iaf ladda in ny mjukvara, vill naturligtsvis komma så billigt undan som möjligt, men å andra sidan kanske det räcker med att ladda in ny mjukvara och det måste ju vara det billigaste alternativet av dom alla.

När jag kollar på laga.se och bildelsbasen.se för ett nytt(begagnat) spjäll, vad ska jag tänka på? Passar alla spjäll som till utseendet ser likadana ut? eller kan jag bara kolla på årsmodell 01? finns ju te.x ett spjäll som suttit i en v70 06a hos Jönköpings Bildemontering som ser exakt ut som mitt spjäll, det är också från magnetti marelli.

// Andreas
Du måste tyvärr ha ett Magnetti Marelli-spjäll i din bil, det går inte att sätta i ett Bosch...

Om du kan få tag i ett begagnat spjäll med gul lapp och låga mil så tycker jag du ska slå till på det. De ska enligt uppgift hålla bättre än de med vit etikett men de har trots allt relativt lik konstruktion så de kan säkert ge upp i äldre dar också.

Att ladda mjukvara i ditt spjäll tror jag bara är som konstgjord andning på en 104-åring. Visst gubben kanske lever ett litet tag till men när kroppen är helt slut så finns inte mycket att göra...
OK.

Jag tror att jag tar å byter ut spjället mot ett begagnat som jag ska försöka hitta på nån skrot.
Jag har letat ett tag nu men inte hittat nåt med en gul lapp, :(

Det som verkar bäst hittils är detta
http://laga.se/delinfo.aspx?delindx=394 ... elkod=7275

Nummer på nuvarande gasspjäll resp skrotens spjäll:
8644346 65CFM2 14GONRTAA 00W451203 AH.0002030.M
8644345 65CFM9 1ALCIEFAB 01W471502 AH.0013536.C

Numrerna påminner ju om varandra men är inte exakt lika, vad är det som avgör om man måste langa in ny data i bilen när man byter spjäll?
Hade du inte en turbo?
Detta spjäll som du länkade till är till en 140hk sugmotor :shock:
B4B skrev:Hade du inte en turbo?
Detta spjäll som du länkade till är till en 140hk sugmotor :shock:
Jodå, jag har en turbo 2.4
Så det passar inte? du vet jag har ingen aning alls om det är likadana spjäll till en turbo icke turbo eller va det nu må vara för motor, därför jag frågar :)

Så det är alltså speciella gasspjäll till turbo motorer? då lär det inte finnas så många att välja på direkt :(
Jag utgår då ifrån att påståendet stämmer, det är skillnad på turbo gasspjäll och icke turbo gasspjäll.

Finns 2-3 st i hela sverige på skrotar och dom har gått 20-40000 mil, inte direkt roligt å köpa en sån med vit etikett.. :(
Fred skrev:Du ska inte köpa en beggad med vit etikett!! En sådan har du ju redan... :roll:
Skroten lämnar väl nån sorts garanti på att den funkar, det blir ca 1800kr att köpa en sån, på volvo tar dom väl minst 5000 kr, det har jag inte ens råd att betala hur gärna jag än vill, så jag har inget som helst val, om ingen här har nån snille ide :(
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15

Alla dagar i veckan skulle jag välja T6an.

Se till att du använder riktigt tunnflytande […]

Styrservo V70 2010

Vilket fabrikat av servopump ska köpa om man […]

Batterikapacitet sjunker i början men stannar[…]