Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av isak
vet det. har du jämfört gammalt o nytt någon gång?
är en mycket onödig kostn- då de håller 10 000 kanske längre även på en turbo.6000 har säkert volvo beräknat för kontinentens fullgaskörning.
givetvis gäller det platina.
isak
Användarvisningsbild
av Funk
Jodå jag har jämfört, och vid en rent okulär besiktning så ser dom bra ut efter 6000mil... men med dagens rena bränslen tycker jag oftast alla stift ser bra ut om motorn är i gott skick. Dock är jag inte lika säker på att temperaturspannet är opåverkat efter så många mil så jag håller mig till bytesintervallerna som rekommenderas helt enkelt..

/Thomas
Användarvisningsbild
av isak
och det talar ju färgen på pårslinet om. men valet är ju fritt det är din ekonomi!
isak
Funk skrev:7:an är om jag kommer ihåg beteckningarna rätt ett kallare stift än 6:an. Runt 150/styck är väl ganska normalt för stift till Volvos turbosnurror. Spetsen på platinastift är spetsiga eller i alla fall spetsigare än vanliga stift, iridiumstiften är ännu spetsigare...

/Thomas
Ok kallare stift ???? vad gör det för (påverkar) motorn eller mot motorn kanske man ska säga ??
Användarvisningsbild
av isak
du skall inte gå åt det hållet, om inte dina stift visar glasad yta ock smältskador på porslinet! generellt kan ett varmare stift väljas för våra körförhållanden. väljer du NGK så får du stift med bredare temp-område.
isak
isak skrev:du skall inte gå åt det hållet, om inte dina stift visar glasad yta ock smältskador på porslinet! generellt kan ett varmare stift väljas för våra körförhållanden. väljer du NGK så får du stift med bredare temp-område.
isak
MMM det var därför jag undrade varför det satt ett 7 stift när NGK själva rekommenderar ett 6 stift *S* inklusive alla andra beteckningar på det då vill säga , men jag ska gå mot ett varmare då?(6?)
Användarvisningsbild
av isak
ser nu att du har en T6a du har. gå in på länken http://www.ngk.se/templates/ngkPage.aspx?id=194 där finns en krosslista mellan fabrikaten, då ser du om 6or överlappar 7or.misstänker dina gamla är BOSCH eller BERU? vad beträffar mittelektroden ät platinastiftets mycket smalare än ett std-do har ingen betydelse om det är en eller3 sidoelektroder, det är bara en itaget som tänder.
isak
isak skrev:ser nu att du har en T6a du har. gå in på länken http://www.ngk.se/templates/ngkPage.aspx?id=194 där finns en krosslista mellan fabrikaten, då ser du om 6or överlappar 7or.misstänker dina gamla är BOSCH eller BERU? vad beträffar mittelektroden ät platinastiftets mycket smalare än ett std-do har ingen betydelse om det är en eller3 sidoelektroder, det är bara en itaget som tänder.
isak
Nope har NGK nu BKR7EVX, men enligt mekonomen ska sitta BKR6EVX , det var därför jag blev lite konfys
Användarvisningsbild
av isak
har dina 7or fin ljusbr färg så kör du vidare med dem. är så beroende på driftförhållanden, långkörningar tempo OSV. det är du som bsetämmer inte mekonomen eller rektabeller är just en rek-! huvudsaken är ju att bilen går bra utan st-problem tändn-missar MM.
lycka till
isak
isak skrev:har dina 7or fin ljusbr färg så kör du vidare med dem. är så beroende på driftförhållanden, långkörningar tempo OSV. det är du som bsetämmer inte mekonomen eller rektabeller är just en rek-! huvudsaken är ju att bilen går bra utan st-problem tändn-missar MM.
lycka till
isak
ok **S tack *S*, ska väl inte säga att JAG tycker färgen är optimal , men så vet jag ju inte hur länge stiften suttit i heller

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]