Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

P0740 verkar ju tyda på just lock-up, kanske bara solenoiden eller kablaget dit som det är fel på.
Vet att det någonstans på forumet finns info om hur man mäter resp. solenoid och vilka värden de bör vara.

Den andra koden verkar ju också tyda på kommunikationsfel mellan växellådans och motorns styrenhet.
Även där gäller att leta kontaktfel. Är dock dålig på vart det kan fela någonstans, men styrenheterna sitter väl tillsammans i lådan på höger sida i motorummet.
Ja, jag menade ju så klart PPC trimmad, om man går till de ledande firmorna känner de till gränserna. Jag funderar på att trimma för bränsleekonomins skull men funderar på om lådan håller i långa loppet då det frestar på att ligga på gränsen av vad materialet tål. Hur länge sedan var det bilen fick trimmet?

En annan fundering, om den är trimmad så skriver man ju över alla befintliga program, eller hur? Jag har uppdaterade till senaste programvaran för bilen för ett par år sedan. Tar man med de parametrarna eller försvinner de? De sparar ju originalkonfigurationen men är den nya trimprogramvaran baserad på den befintliga eller är allt deras eget? Känns onödigt att skriva över uppdateringar för klima och stereo mm.
Ja men den e inte PPC-trimmad...Autotech som varit o trollat lite! Det är väl styvt 300hk o 400Nm, den går hyfsat billigt om ja kör lungt men sörplar ju i sig om ja gasar såklart =)
Tror inte trimningen i sig är några problem för lådan..men dom flesta firmorna vill ju inte gå över 315hk-stegen..o jag gissar att dom har satt en liten säkerhetsmarginal med!!
Körstil och skötsel är nog mer nogräknat...
Bilen har rullat lite styvt 1000 mil sen den trimmades..
Och det är bara motor samt ev växellåda som modifieras, dom trimmar motorstyrsystemet och utför adaption på lådan gissar jag...men ring du till dom för säkerhets skull..men ja kan inte förstå varför dom skulle ge sig in i bilens övriga konfigurationer...
Daddan skrev:Ja, jag menade ju så klart PPC trimmad, om man går till de ledande firmorna känner de till gränserna. Jag funderar på att trimma för bränsleekonomins skull men funderar på om lådan håller i långa loppet då det frestar på att ligga på gränsen av vad materialet tål. Hur länge sedan var det bilen fick trimmet?

En annan fundering, om den är trimmad så skriver man ju över alla befintliga program, eller hur? Jag har uppdaterade till senaste programvaran för bilen för ett par år sedan. Tar man med de parametrarna eller försvinner de? De sparar ju originalkonfigurationen men är den nya trimprogramvaran baserad på den befintliga eller är allt deras eget? Känns onödigt att skriva över uppdateringar för klima och stereo mm.
Njae de gör nog ingen adaptation på lådan. En del trimfirmor går in och lägger om lite i proget som styr automatlådan så att vridet begänsas på 1:an och tvåan samt vid växlingar om ni förstår vad jag menar. Jag skulle som en vild chansing åka till volvo, be att de uppdaterar proget i lådan och gör en adaptation av densamma.
dieselmagnus skrev:Njae de gör nog ingen adaptation på lådan. En del trimfirmor går in och lägger om lite i proget som styr automatlådan så att vridet begänsas på 1:an och tvåan samt vid växlingar om ni förstår vad jag menar. Jag skulle som en vild chansing åka till volvo, be att de uppdaterar proget i lådan och gör en adaptation av densamma.
Dom bytte vafandennuhette-trumman sist som spruckit..samt lamellen i den trumman..gick igenom ventilsystemet samt satte i ALLA nya packningar..det gjordes av Leif Tell i karlskoga..duktig som få vad jag erfarit av en del folk?
Fick även bilen provkörd av transfix.se som sa att de va inget mekaniskt fel samt inget slir..utan de förmodligen va solenoiderna/ventilerna...
Ska se om ja kan mäta på dom och gå igenom kablaget..
Men dom hällde i dextron3 olja när dom gjorde iordning den..frågan är om jag kan ha ställt till me nåt när ja bytte till FIN OLJA igen..sköljde o sådär??
Ska prova att skölja med castrols vanliga dextron3 idag..har man tur så =)
Men man borde kunna mäta på solenoiderna och köpa samma saker löst o byta ut??
Lånar tråden. Jag har erfarit ungefär samma problem som har beskrivits här. Min nyköpta bils historia:
Köpte en V70T3-02 mkt billigt. Bilen hade en defekt vxlåda, därför priset. Körde bilen hemåt men efter en mil ville den inte dra längre - slirade i convertern.
Väl hemma fick jag felkoderna 732 =vxling 2-3 fel och 700 TCM fel. Nollade. Kollade oljenivån - 2liter för mycket!
Säljaren var mycket fåordig. Det låg en beg converter (momentomvandlare) inne i bilen. Växellådan hade varit urmonterad o öppnad - färsk silikontätning i skarv.
Oljan ser mkt dålig ut - cocacolafärgad.
Efter avtappat 2 l kördes ca 2km runda. Den drog bättre men växlade hårt. Inga felmeddelande efteråt!

Hur vet jag om locket B4 är åtgärdat? kan man se det enkelt, kolla på bilens servicehistoria hos Volvo? Varför byter man detta lock? Slits det så det kan behöva bytas igen?

Oljan skall bytas. Var hittar jag instruktion om hur jag byter all olja genom att motorn går och oljan pumpas ut av växellådans pump?

Jag har stor erfarenhet av växellådor i tunga fordon och kan besvara några frågor jag sett på detta forum:
Det behöver inte vara negativt att lådan växlar hårt. Hård växling betyder mindre lamellslirning och därmed mindre lamellslitage och därmed längre livslängd. En kompromiss mellan komfort o livslängd.

Glykol i vxlådsolja. Om lamellerna har cellulosabeläggning förstörs denna omedelbart. Man vågar inte ens använda samma tratt.
Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]

Okej, vad bra. Ska nog räcka att klippa bort […]

Falsklarm av insekt?

För tre veckor sen löste larmet ut en kv[…]

Polestar 2 är trevlig att köra, men f&[…]