Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
danielhbg, kolla det jag skrev till Bullshit två inlägg upp!

Det verkar dock inte gälla Bullshit´s (det var väl ett jädra knepigt nick!) bil eftersom han mätte upp 10 V på batteriet. 30 minuter med kupébelysning är ganska lång tid med många tända lampor...fast nog borde ett friskt batteri klara längre än så utan att komma ned till 10 V... :roll:
av danielhbg
oki..men hur e det lättast att komma åt startmotorn då?
underifrån eller...tycker det e rätt så trångt i motorutrymmet

du har ingen bild på var den/stiftet sitter?

MVH
daniel
av BullShit
Det låter som du beskriver min bil danielhbg :) Just denna gång kan belysningen ha varit boven (tror dock att batteriet borde stå pall för belysningen i 30min). De flesta andra gångerna när bilen inte har startat har den bara varit parkerad. Får mig åter att tänka på att det är någon/några källor som verkar dra ur laddningen.
av Fred
danielhbg skrev:oki..men hur e det lättast att komma åt startmotorn då?
underifrån eller...tycker det e rätt så trångt i motorutrymmet

du har ingen bild på var den/stiftet sitter?

MVH
daniel
Ska jag vara helt ärlig så vet jag inte hur det ser ut i våra bilar... :oops: Jag har aldrig varit tvungen att kolla runt startmotorn. Dock vet jag att konstruktionen av signalkabeln är den samma som funnits sedan 70-talet och jag har fixat liknande fel på flera bilar bara genom att rucka lite på kabelskon! Givetvis ska man göra rent och lägga på lite fett eller dylikt men om bilen bara klickar på startmotorn när man står illa till räcker det ofta att bara dra lite i sladdarna som går till den.

Mvh
/Fred
av danielhbg
måste ju vara nått fel som volvo själva känner till...dom borde ju kunna säga vad det är om man frågar dom...

måste ju vara fler än vi två som har detta problemet...
för det e ju lite konstgit att efter man har fått starthjälp så kan man stänga av bilen och sen starta direkt den utan problem...sen går det hur bra som helst och sen e det samma sak igen..spelar ingen roll om man har kört 5 meter eller om man kört 5 mil bara klickar
av Fred
...ja...man slutar aldrig förvånas hur lite många volvomekar kan om våra bilar. Jag själv har varit med om flera gånger, och detta vittnar många andra om också, att man själv får förklara hur saker och ting fungerar.

Tyvärr är det så att många mekar idag inte kan något om bilar utan de är bara delbytare. De kopplar upp bilen mot datorn som talar om vad som är fel och sedan byts delar ut tills felet förhoppningsvis försvunnit. Om felet lite hittas så får kunden åka hem med samma fel och väldigt mycket mindre pengar i plånboken.

Dock finns det många mekar som är otroligt duktiga också, det ska inte glömmas bort!
av danielhbg
köpte en batteritestare idag...mätte efter jag hade varit ute och kört och då visade den fult

testade att ha bara tändningen igång och radion på och efter ca 5 min så var det nere på rött på testaren och samma sak hände igen..bara klickade...

har ett batteri i en annan bil som jag inte använder men det e bara 480A på det och det som sitter i volvon är 520A

kan man använda det ändå?
eller det e för klent

Mvh
Daniel
av BullShit
Om problemet beror på samma sak som på min bil, så tror jag tyvärr inte att det är batteriet som är problemet. Jag köpte ett nytt förra året och problemet kvarstår. När problemet uppstod i söndags, var det just det gamla batteriet som dög för att kabla igång bilen. ??:-/

Jag kan inte få det till annat än att någonting ibland belastar batteriet, trots att det inte ska det. T.ex. någon kontakt, relä, likriktare eller liknande.

Kanske det även kan vara så att generatorn inte är 100-procentig och aldrig laddar batteriet fullt (?) Vet inte om jag tror på det själv, då problemet inte verkar ha något samband med yttertemperaturen. Om laddningen inte är 100-procentig, borde i så fall problemet uppstå oftare när det är kallt.
av BullShit
Lägger in ett PM jag fick på min mail tidigare:

Hejsan, jag hade exakt samma problem som Du med min V70-07, samma symptom på alla sätt, och kom fram till med hjälp av en amp-meter att det försvann 1-1,5 amp ur batteriet konstant efter bilen var avstängd, och det tömde effektivt batteriet på två dygn.
Felet i mitt fall, var en ECU nere vid pedalstället, som ger styrström till radion, inte släppte taget när man stängde av tändingen, med påföljd att radion och slutsteget drog dessa 1.5 amp kontinuerligt, och tömde batteriet.
Det var säkring nr 28 ( tror jag) vid säkringshållaren vid gaspedalen, som styrde den ECU'n, och säkringar 10 och 11 ( tror jag) vid säkringshållare i A-stolpen vä fram, som var till radion och slutsteget.
Torde vara ganska lätt att kolla för dig. Bra om Du även har tillgång till en AMP meter, då Du genast kan se resultatet. Detta gav mig en del gråa hår, tills jag förstod orsaken. Hälsn Lennart
av BullShit
Tacker för tipset Lennart! Ska se om jag för tillfälle att kolla under helgen. :)

Vad jag förstår av det du skriver, så verkar du ha haft en konstant "läcka". Kanske är samma problem jag har, men det kan vara svårt att kolla då min "läcka" bara tycks visa sig ibland. Glapp eller så kanske. Någon har även haft liknande preblem med att batteriet laddar ur, som har berott på fel/kortis i dragkontakten. Ja, man vet inte vart man ska börja egentligen.

Hur går det för dig danielhbg? Något genombrott i felsökandet?
Byta bärande balk 940

Hade satsat på att byta hela biten du kapat […]

Men det är 240kr minus 120kr som är din […]

Rtti trafiktjänst navigation

Jag har haft det omvända. När mång[…]

Låser jag bilen, går in med nyckeln o[…]