Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av J.F.S
gooose skrev:
Bilen är "helbilsgodkännd" och då Får man ej byta storlek på fälg
Sedan finns även ett undantag för just helbilsgodkännandet vad det gäller vinterhjul

Men det som gäller är 16" just för höjden skull (på bilen)

//Goose
Helbilsgodkännandet och fälgar/däck kan du glömma för det är inte aktuellt längre i den form som du hänvisar till.

Alternativa dimensioner
En personbil kan ha flera alternativa däck- och fälgdimensioner som ingår i bilens godkännande. Dessa kan finnas angivna i registreringsbeviset, under rubriken Övriga uppgifter (tekniska data, dispenser med mera). Om uppgiften saknas, kan en märkesrepresentant informera om vilka däck- och fälgstorlekar som ingår i bilens godkännande.

Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Detta utbyte får ske under förutsättning att däcken

* är typgodkända
* uppfyller kraven på belastningsförmåga
* uppfyller kraven på hastighetskapacitet
* är av samma typ.

Dessutom ska däck och fälg

* ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
* ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
* ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
* täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).

En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.

Länk: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... personbil/
Användarvisningsbild
av eccy243
Det stämmer inte goose. Faller på sin egna logik.

Original standard V70: 195/65 -15=1993 mm omkrets.
16 tum V70: 205/55b -16=1985 mm omkrets.

16-tumshjulen är alltså mindre än 15-tummarna.

Jag håller med. Det måste finnas någon anledning att Bi-fuel är specade med 16 tum. Men faktum kvarstår. 15 tum går på och bilen kan köras med det. Monterade senast i veckan vinterdäck på en Bi-fuel som var 15 tum. Gick hur bra som hellst.
Användarvisningsbild
av gooose
eccy243 skrev:Det stämmer inte goose. Faller på sin egna logik.

Original standard V70: 195/65 -15=1993 mm omkrets.
16 tum V70: 205/55b -16=1985 mm omkrets.

16-tumshjulen är alltså mindre än 15-tummarna.

Jag håller med. Det måste finnas någon anledning att Bi-fuel är specade med 16 tum. Men faktum kvarstår. 15 tum går på och bilen kan köras med det. Monterade senast i veckan vinterdäck på en Bi-fuel som var 15 tum. Gick hur bra som hellst.
Det jag säger om 16" respektive 15" är Volvos information till återförsäljarna när man skall
erbjuda kunder vinterhjul och deras förklaring var då pga att bilen blir lägre

övriga saker med transportstyrelsen och annat stämmer säkerligen Jag har inte koll på detta endast vad som skall monteras rekommenderat av Volvo

//Goose
av Arne Johnson
Jag kan rapportera att det blev byte till 15" vinterhjul och det fungerar bra. Bilen rullar lättare och drar mindre bränsle. Men, inbillning eller inte, det känns som att stötdämpare och däck inte är 100% väl avstämda mot varandra. Funderade aldrig på detta med den gamla bilen, men de dämparna hade rullat drygt 18000 mil och var kanske lite mjuka av det skälet.

Vet någon på forumet om det är olika dämpare på Bi-Fuel respektive vanlig 2.4 140 hk?

Mvh Arne
av Fred
Jag citerar mig själv från tidigare i tråden:
...alla Bi-Fuel har automatiska nivådämpare...

Haft ljudet i flera bilar och hört det fr&a[…]

• Rekommenderas att: • först &ari[…]

snö

Vid hemkomst runt 18-tiden med nödproviant […]

I vissa delstater i USA dubblar man årsavg[…]