Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
Det är ju inte ens deras uppgift! De ska kolla att bilen är trafiksäker enligt givna regler, inte lära ut till kunderna hur ev. fel åtgärdas! :D
Användarvisningsbild
av camaro69
#27 skrev:
camaro69 skrev: Pinsamt att besiktningsgubbarna ger råd som inte överensstämmer med verkligheten. :shock: :roll:
Inte lätt att veta allt om alla bilar.
Nej, förvisso inte. Men då håller man käften, och lirar inte messerschmidt genom att ge helt fel "rådgivning".
av erbe
:D 16% utav bilens vikt ska den minst klara, testa på en grusväg.Där ska den utan problem låsa hjulen,om inte så klarar du troligen inte SBP....
å ja V70N har endast justering vid spaken.
Användarvisningsbild
av hakank
KOllade just spaken på in S60 aut...Hur får man loss damasken? Den verkar sitta ihopbyggd med mittkonsolen.

/Håkan
Användarvisningsbild
av midnight
Tjenare!
Med det problemet som många har med belägg som lossnar och justering på just handbroms.
Det kanske är bättre att riva isär och byta beläggen när det finns utrymme för att få av bromsskivan lättvindligt istället föt att lossa justering och böka med skiten senare?
Själv bytte jag så och det var inga problem alls.
Tog en gummiklubba och klappade till bromsskivan en gång framifrån och en bakifrån så drog jag bara av den.
Ge märk på det att den hade aldrig varit justerad förut så med nya belägg så blev handbromsen som ny.
av Fred
Mina handbromsbackar byttes förra året så de borde väl inte behöva bytas?! Jag menar, handbromsbackar slits väl inte speciellt fort vid normal användning?
Användarvisningsbild
av eccy243
Lagkravet på en hanbroms (parkeringsbroms) är:

Den ska klara att hålla fordonet stilla i en backe som lutar 16%. Fordonet ska vara lastat till totalvikt. Handmanövrerat reglage ska ha dragits åt med max 400 N. Om reglaget är fotmanövrerat så får det trampas ner med 500 N.
Användarvisningsbild
av camaro69
hakank skrev:KOllade just spaken på in S60 aut...Hur får man loss damasken? Den verkar sitta ihopbyggd med mittkonsolen.

/Håkan
Du får nog tända lyset eller skaffa skarpare "brickor". :wink:

Ta tag i kanten vid damasken så ska du se att det rör sig.
Användarvisningsbild
av hakank
Skall ut och ta en till titt då :-)
Användarvisningsbild
av hakank
I min bil iaf, (04 S60 2.5T Aut) så sitter damasken fast i vänstra "väggen" av förvaringsboxen. Men, väggen går att lyfta rakt upp.

/Håkan
Skyddskåpa till avtagbar dragkrok.

nej nej, den kommer nog inte passa V70 :oop[…]

Hej! Jag är nybörjare när det komm[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]