Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Daddan
Hej, lånar tråden då jag hört liknande ljud.

Det är då jag gasar vid långsamma hastigheter på halt underlag som jag kan höra ett skrikande/tjutande ljud då antispinnsystemet jobbar. Kan det vara något liknande för mig också tro? Eller är det helt enkelt bromsarna som låter? Jag har ju inte AWD...
av Daddan
Nej nu tror jag visst att något hänt, inte ett enda svar. Kom på att det inte behöver vara varken snö eller väta för att det ska låta. Bromsklossbyte borde nog hjälpa. Konstigt nog låter det som skavande metall och typ när man spolar i en flygplanstioalett, jag som inte har en 9-5 aero blir mycket fundersam.
Användarvisningsbild
av drawman
Har själv en V70 2.5t AWD -04, har samma problem! Enligt volvo så var det en skyddsplåt som jäklades lite, så de tog bort den, låter ingenting nu för tiden!
av Daddan
Är det en skyddsplåt man själv kan bruka våld på eller ta bort på ett enkelt sätt? Känns lite onödigt att lämna in för en sån sak. Någon som har en beskrivning?
Användarvisningsbild
av AWWD
lasseny skrev:Körde häromdagen igenom moddsträngar tre fyra gånger på motorvägen. När slasket sprutade upp under bilen dök varje gång ett HÖGT :shock: skärande oljud upp. Det kom, så vitt jag kan bedöma, från nånstans under framstolarna. Det lät fördj-gt. När jag körde ur strängarna fadade ljudet bort sakta. Har aldrig hört nåt liknande. Inga andra problem verkar finnas, lådan växlar normalt (G-tronic) och inga andra symptom från motor eller Haldex. På verkstan säger dom :?: Nån som hört nåt liknande...?
Upplevde exakt samma sak i lördags kväll. Tycktes minnas att jag läst om fenomenet på detta utmärkta forum och visst fanns svaret här.

Med ledning av det jag läst här kunde min Volvoverkstad hitta åtgärden där det finns en sats med fäste mm för att avhjälpa fenomenet. Referera till "Teknisk journal 4472" när du snackar med verkstaden.

/AWWD
Användarvisningsbild
av AWWD
Har nu fått detta åtgärdat på min bil. Original så är avgassystemet bara infäst långt fram och långt bak, vilken får till följd att då systemet är rejält varmt och man kör i djup slask/vatten så kyls det snabbt av och "böjer" sig uppåt på mitten Kanten på mittendämparen kommer i kontakt med mellan(driv)axeln (AWD bilar endast) med "smärgeleffekt" och skärande ljud som följd.

Åtgärden är en DYR (1300 kr) konsoll/fästpunkt som monteras på mitten och förhindrar avgassystemet att böja sig uppåt. Arbetskostnaden var bara någon hundring, men det tog väl inte mer än 3 minuter. Monteras i befintliga hål där det sitter en konsoll som inte är förbunden med avgassystemet.

/AWWD
Användarvisningsbild
av AWWD
Ingen av konsollerna på bild i den engelska/amerikanska tråden såg ut som den som sattes på min bil. "Pinnarna" som gummibufferten sitter på gick i bilens längsriktning och hela paketet låg högre, dvs sänkte inte markfrigången.

/AWWD
plastic restorer eller ommålning

som Kalle skrev, tvätta rent, och om du har t[…]

Motorhuvsjustering

Rostlagning av innerskärm med fäste till[…]

Däck dimensioner

Kanske vore bättre att återbörda l[…]

Kul! Det drar ihop sig! :-D (Tack för pake[…]