Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Volvos låsbultar är ett sorgligt kapitel där vi kunder/användare aldrig kommer få rätt. Läs gärna min tråd om mina erfarenheter för snart ett år sedan: Låsbult och bemötande hos Bilia!

Ni som orkar läsa igenom hela tråden kommer snart inse att det inte finns något "rätt" sätt att använda låsbultarna. Fastnar de så kommer återförsäljarna alltid skylla på handhavandefel, oberoende av hur de använts!

Mitt råd: släng bort originalbultarna så fort du fått loss dem och kör antingen utan eller köp 3:e-parts bultar!! :evil:

Mvh
/Fred
Hade samma problem med mina på min förra V70

De gick av halvägs in

Körde till däckverkstaden Eurom..... i SKövde

De hade hylsor typ "svinpitt" för utdragning av avdragna bultar men av typen hylsor.

De drar åt hårdare och hårdare när man kör åt vänster (lossningsriktningen)
Stor mutterknack och så lossnade de. Underbart.

De lossade en avdragen och en förstörd låsbult.
Ersatte skiten med vanliga bult

Otroligt bra fixat av dem.

mvh Roland
det är inge fel på volvos hjullås...

man ska givetvis dra dom med 140Nm

dom har haft en omgång rund år 2000 nån gång som gick sönder, sen har det efter deta komit 2 seriar till som varit felaktiga.
det utförande som idag finns krångalr inte

jag kan också till lägga att ingen av alla de bilar vi har+ de bilar vår biluthyrning har + alla de bilar som vi har i vår däck förvaring någosn in nån gång haft problem med hjullåsen, men det är många kunder som byter däck själva som har problem! (konstigt?)

volvos hjul lås är en av de få på marknaden som har härdad överdel, vilket gör att låset är svårt att forsera. (det är denna härdning som gör att de spricker på dom felaktifa serierna)

det som är viktigt, är att man trär på nyckeln helt & i rätt spår, samt att man under hela tiden man losar eller dra åt, håller nyckeln rakt mot låset.
gör man inte det (vilket kan vara svårt med den böjda orginal verktyget som följer med för att lossa hjulbultarna) så är det lätt att det går sönder, då trycket inte fördelas lämt över nyckelns kodning.

men som vanligt så vill man ju skylla på nån annan när det blir fel!
...och som vanligt idiotförklarar Carman alla som säger att något som Volvo producerat är dåligt!

Du får säga vad du vill Carman, men när så många bilägare, professionella däckhandlare, Bilia-mekar m.fl. säger samma sak så stämmer det nog att Volvos låsbultar är skräp och bör skys som pesten!! "If it looks like a duck and it walks like a duck and it kwacks like a duck...it probably is a duck!"

Jag själv vet hur man ska använda låsbultar och misslyckades. Alla jag pratade med om problemet kände till att Volvos låsbultar är rena skräpet, till och med en del anställda på Bilia! Att sedan idioten på Bilia, verkstadschefen, (och Carman) skyller på mig visar bara på hur illa det står till med det forna flaggskeppet Volvo.

Jag undrar vad det är för kunder som kommer till Carmans verkstad...de verkar aldrig vara drabbade av alla de volvospecifika fel som drabbar oss vanliga volvoägare...inga dåliga bultar, inga dåliga spjäll, inga dåliga framvagnar osv...eller är det så att Carman friserar sanningen lite för att han älskar Volvo så mycket att han lurar sig själv att allt är bra i Volvoland...?

(Och Carman, sista stycket är skrivet i argumentativt syfte och är mao kraftiga generaliseringar.)
?:-/ Dette skjønner jeg ikke no av,har brukt låsbolter uten det minste problem,det som er problemet er at man gjerne strammer til alt for hardt!! ?:-/ Setter man verktøyet nøye på plass før man skrur opp eller igjen skal ikke dette være no case!! :-)-)
Om man drar en hjulbult med 140 Nm och kör med den i ett halvår så behövs det säkert minst det dubbla för att få loss den. Titta på bulten och hylsan, ser den ut att klara 140Nm? Det är säkert hållfasthetsberäknat, men med en marginal på 2% eller nåt.
Om du har stöldbegärliga fälgar och/eller bor i "fel" område så använd dem, men smörja ordentligt och dra lite lösare. Med mindre stöldrisk: släng dom åt he...
det är inge fel på volvos hjullås...
Antalet låsbultar jag våldar loss varje vår och höst säger nåt annat...
som sagt inga problem att dra dom med 140Nm & dom sitter inte för hår när du ska lossa, så länge du har ren anläggnings yta på fälg & var. (har du inte det så är det åter igen handhavande fel)
vist har vi även hjullås som måste tas boer med våld, men inte på de hjul vi själva föravara & ombesörjer !!! (det är flera hundra hjul)

om man inte har ren anläggnings yta (helst ska man spraya ytan med ett extremt tunt lager med nått fett) för det som gör att alu fälgar sitter hårt är att fälgen ergar & där med blir större, så den trycker hårdare på bultarna.

jag är helt övertygad om att de flästa som inte får bort bultarna inte är i rätt spår, har den helt i botten eller inte håller hylsan rakt. Deta får hylsan att glida ur & göra kantena runda, efter detta så kommer den glida av hela tiden.

För de aldra flesta som kommer hit har inte haft spräckta hjullås, utan bara rund dragna så dom glider av. (95% av dom lossar jag med kundens egna hyllsa)

hitils i år har jag svetsat endast bara på en bult
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 17

Hittade faktiskt en workaround på nätet[…]

Du kan ta bort värmaren men måste d&ari[…]

... Vad köpte du för generator ... :-)[…]

Nästa elbil från Volvo?

Det ska bli mycket intressant att se hur insidan s[…]