- fre 30 okt 2009, 19:02
det är inge fel på volvos hjullås...
man ska givetvis dra dom med 140Nm
dom har haft en omgång rund år 2000 nån gång som gick sönder, sen har det efter deta komit 2 seriar till som varit felaktiga.
det utförande som idag finns krångalr inte
jag kan också till lägga att ingen av alla de bilar vi har+ de bilar vår biluthyrning har + alla de bilar som vi har i vår däck förvaring någosn in nån gång haft problem med hjullåsen, men det är många kunder som byter däck själva som har problem! (konstigt?)
volvos hjul lås är en av de få på marknaden som har härdad överdel, vilket gör att låset är svårt att forsera. (det är denna härdning som gör att de spricker på dom felaktifa serierna)
det som är viktigt, är att man trär på nyckeln helt & i rätt spår, samt att man under hela tiden man losar eller dra åt, håller nyckeln rakt mot låset.
gör man inte det (vilket kan vara svårt med den böjda orginal verktyget som följer med för att lossa hjulbultarna) så är det lätt att det går sönder, då trycket inte fördelas lämt över nyckelns kodning.
men som vanligt så vill man ju skylla på nån annan när det blir fel!
Bil frågor tar vi på forumet! I lämplig tråd, inte på PM
Det måste vara något fel i huvet på mig... jag är borta från forumet i flera år, sen när man tittar in så är det endast två medlämmar som skrivit fler inlägg än jag.