Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mikeyax
Tja!
hakank det stämer just när det är halvkallt/halvvarmt ute så protesterar den lite.
Jag mätte batteriet här om dagen när jag skulle åka hem från jobbe. Då hade bilen ståt stilla i 9timar, V11,6 kanske att det skulle kunna vara batteriet. när jag hade åkt ca 5km och var hemma så var bateriet uppe på V12,3. Hade tänkt att jag ska åka iväg och se om jag kan mäta upp varje cell i batteriet. jag byte tändstift i bilen för ca 300mil sedan så jag trror inte det är dem.
Det är inte så att den inte vill starta över huvud taget utan det det känns som att det inte finns något bränsle tryck, men det är bara ibland just när bilen har ståt uta på jobbet och det har växlat från jätte kalt på morgonen till varmt på eftermidan.

Jag äger en PPC och jag har titta med den och det finns inga felgoder.
Användarvisningsbild
av hakank
Ok. Ett fulladdat batteri brde ligga på runt 2.23 volt per cell ~13.4V. Mycket beror ju också på onogranheten i instrumentet du mäter med. Dessutom borde ju startmotorn få svårt att gå runt (det drar väl upp mot 100A när den körs) om det skulle vara batteriet som är kasst. Min motor har betett sig som den gör i "alla tider" och tror att den helt enkelt inte hinner ställa om sig till korrekta värden när man hoppar in och vrider på nyckeln. Och som sagt. Är det kallt så hoppar den igång på en gång, Verkar som om att det är när den inte riktigt vet om kallstarten skall vara i eller inte..
Användarvisningsbild
av Mikeyax
aa...... det skulle nog kunna vara som du säger hakank men när jag ha mät V på batteriet så är det nog inte mina verktyg det är fel på. Har en ganska dyr och avanserad multimeter och mäter med.
Dock en fundering till är att det är orginal batteri som sitter i och det är nog aldrig bytt sen. så livslängden kanske snart ha passera!
av Fred
Om batteriet inte är bytt sen -01 så är det stor sannolikhet att det är boven i dramat! Om det inte är det så kommer det vara det i ett drama väldigt snart! 8)

Man brukar säga att batteriet har en livslängd på några år...alltså typ 4-5 år...

Ett batteri kan visa en relativ normalt spänning obelastat men så fort det belastas så droppar den ned till för låga nivåer.

Sen verkar det som våra bilar inte reagerar riktigt som man är van vid när det gäller dåliga batterier. Startmotorn kan snurra på för glatta livet men plötsligt går bilen dåligt och visar ABS-fel eller något annat märkligt.

Mitt råd får bli: skaffa ett nytt batteri! Vintern står för dörren och om du har ett 8 år gammalt batteri så kommer det garanterat ge upp snart, om det nu inte redan gjort det, och det kommer garanterat ske när det ställer till som mest problem. ("Murphys law", du vet...)

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av Mikeyax
Tja... imorse så var den trög startad igen. Jag han slänga en titt på färddatorn när jag försäkte starta bilen och det kom ett larm med ABS någontinig. han inte se allt som stod. Jag har tänkt läga pengarna på ett nytt batteri för att jag tror nog med att det är problemet. Någon som har förslag på bra batterier?????
Jag kan inte hitta något fel med PPC ialla fal.

Rulla lugnt! 8)
av Daddan
Några tips:
Volvo original har jag alltid haft och funkar prickfritt.
Vartas AFA Plus (kostar under 1000:- men har fått bäst i test bland "eftermarknadsprodukter").
Köpråd XC60 T8 -18/19

När ska kamrem bytas, har läst att det s[…]

Fixat en vårtvätt och bytt till textilm[…]

Ja så skall det se ut som jag minns. Skadar[…]

OM RYSSEN KOMMER

Visst är det jobbigt när det blir tomt i[…]