Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av flyvert
En tum hit eller dit kanske inte av vissa anses väsentligt, men jag antar att det är upp till köparen att göra den bedömningen. Har man köpt en Volvo med 16" fälgar på pappret och den levereras med 15" skulle jag inte med automatik säga att det rör sig om ett helt oväsentligt fel.

http://konsumentverket.se/Lag-ratt/Laga ... tkoplagen/

Om säljaren dessutom skrattar åt mig skulle jag nog sätta in "Veckans Tistel" och ge firman det omdöme den förtjänar, etc. Sverker? :evil:

http://svt.se/2.109777/tipsa_oss?lid=pu ... pos=lasMer

/f
av Lövet
Att få en dimension som är Original från Volvo är inget väsentligt fel = noll chans till återköp via konsumentköplagen. Bilarna levereras med denna dimension original i många fall. Det är heller inte köparen som avgör vad som är ett fel av väsentlig betydelse utan detta är en fråga om Tingsrättens bedömning. De litar definitivt mer på Volvo än på köparen.

Däremot kanske man kan få det till ett avtalsbrott och gå den vägen. Men då handlar det om den ekonomiska skillnaden mellan värdet av 15" och 16" vilket alltså kan handla om någon tusenlapp fram och tillbaka.
Användarvisningsbild
av Sharkman
Saken är ju att han inte fick med vinterdäck gratis vid köpet utan att han betalade för vinterdäcken! Och det var 16" som gällde.
Nu i efterhand när däcken skulle hämtas ut hade de tagit hem 16" till V70II och menade att det blivit fel. Han fick då andra som han tog för givet var samma storlek men rätt fälg.
Till min far sa säljaren på nybergs att det var ett rabatterat pris på vinterdäcken vid köp av bilen, inte att han räknat på en mindre dimension för att komma undan billigare! Och priset var inte ens på tal från min far.
av Lövet
Om det står 205/55 på kvittot och han får 195/65 så har han tillräckligt för att gå tillbaka i min mening. Detta pga att han köpt däcken separat, jag uppfattade det först som att det enda som avtalats var "vinterdäck".
Användarvisningsbild
av Sharkman
Jaha, då fick min far sina 16" efter mycket mummel och sura miner. Inget vidare bemötande när han hämtade dom heller sa min mor.
Och nu till nästa ledsamhet. Min far skulle även ha en ny bultsats som han frågade om den var med i de fyra inplastade fälgarna.
JA, DE SKA VARA DÄR... OCH DET ÄR VIKTIGT ATT DU ANVÄNDER DOM SÅ ATT INTE FÄLGARNA BLIR FÖRSTÖRDA!!! Var svaret.

Bra, då var det klart....
Nej, när min far kommer hem och plockar bort all plast som var runt fälgarna osv fanns det naturligtvis ingen bultsats med. Helt otroligt. Trotts att han frågar om de är med. Han har trotts allt 9 mil fram och tillbaka varje gång han ska in till Jönköping.

Jag kommer garanterat inte köpa varken däck eller bil på Nyberg i framtiden. Så fort de fått betalt verkar det som att kunden kan behandlas hur som helst.
Jag har handlat bil av dom tidigare men tyvärr var det även då en del problem som jag hade förbisett med tiden. Ledsamt men sant.
Nog med skit. Jag hoppas bara min far får sin bultsats hemskickad och slipper mer strul med dom.
av Lövet
Fälgarna förstörs naturligtvis inte av att man använder bultarna från sommardäcken. Han kan lugnt använda dessa (såvida han inte har spacers till sommarhjulen men det är ju lite ovanligt)
Användarvisningsbild
av Sharkman
Jag vet inte vad man ska tro. Det sitter ju orginal lättmetallfälgar på sommarn.
Och de han fick är inte orginal. Och Volvo säger att han ska ha andra bultar. De andra bultarna frågar han om de finns med och de skulle vara det. Och det var ju som sagt viktigt att han använder dom enligt volvo.

Försöker de lura på folk bultsatser? Eller bara dryga sig?
Det är tur att det är min far som har lite mer tålamod än mig...
Jag hade gått i taket direkt. (Speciellt nu efter att man börjar komma ihåg all skit jag hade vid mitt bilköp jag gjorde där för ca 10år sen.)
av Lövet
Oooh, stopp här nu. Det kan vara så att Volvobultarna har flytande kona och de andra ska ha fast (eller tvärtom). I så fall håller jag med Volvo mera.
av Larzan
Utgår man inte från skivans storlek?
Och kikar man på fälgsortimentet så står det att vissa 16" 6,5" breda inte passar till V70 med stora skivor. Dock 7" breda passar.
Användarvisningsbild
av Sharkman
Fälgstorleken spelar ingen roll längre. 16" var det han köpte vid bilköpet och nu efter mycket strul har han fått det han betalade för.

Däremot fick han inte bultarna han skulle ha som volvo sa fanns med när min far frågade och var tvungen att använda. Där ligger problemet nu.
Strul, strul och strul. Jag vet att det finns mycket bra personal på Nybergs i Jönköping. Det är bara synd att några säljare och några på däckverkstan drar ner kund bemötandet på detta vis. Hade det inte varit kunderna så hade de ju inte funnits.
Styrservo V70 2010

Bilen har varit trögstyrd på låga[…]

Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenhår[…]

Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna kö[…]

Det är en sådan jag menar. Men den jag […]