Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
du kan inte veta om sonden är snabb elle inte, inte så länge du inte mäer på sonden.

tyver har du inte anget volvos felkoder, så jag känner inte igen koden eller rubriken
av V702001
kan inte få fram Volvos felkod om jag inte hittar någon mappning på typ internet. Jag har en generell felkodsläsare köpt av scantools.
Står det i Vadis hur man mäter sondens snabbhet...och behöver man isåfall något avancerat verktyg?
Användarvisningsbild
av CarMan
felkoden betyder nett helt annat än det du tror.(OM jag får gisa)

gissnings vis så står det håhär i kreterierna för dena felkod. Om lamdasonden inte skiftat mellan magert & fett inom XX sekunder efter start, tolkar styrenheten det som (bla, bla...)

Det kan alltså röra sig om en förvärmning i sonden som ger för låg effekt, ellr så kan grenrörspackningen gått på 1:an cylinder.

jag vågar inte gissa mer exakt utan att veta vilken kod den satt, o utan att veta det kan jag inte tipsa om vad & hur du ska felsöka för att bekrefte eller demontera olika komponent fel.
av V702001
ok, du verkar ha stenkoll. Skulle det kunna vara så att om det är glapp i kontakten så kan inte sonden förvärmas tillräckligt och det blir det som du säger? Jag ska försöka luska om jag kan hitta volvos felkod. Det måste finnas någon mappning mellan generella OBD2 och Volvos felkoder. Jag har Vadis men vet inte om man kan hitta det där.
Användarvisningsbild
av CarMan
glappkontakt lär det inte vara, det är extremt sälsynt.

en lamdasont kan ENDAST mäta syrehalten i avgas systemet. om du har lekage på avgas systemet så kommer det in syre där.
Lamdasonden registrerar då att det är för mycke syre, motorstyrenheten kompenserar med att öka tiden spridarna är öppna.
är det fortfatande för mycke syra, så ökar man insprutningsmängden yttligara. till sist så har man ökat insprutningstiden så mycke att man nått ett förprogramerat gränsvärde, där motorstyrenheten ska sätta en felkod, då det är onormalt att så här stor kompensering är normal kompensering.

denna felkod brukar heta nått med lamdareglering, & är den absolut vanligaste orsaken till att folk köper sig en ny lamdasond (givetvis helt i onödan)
Användarvisningsbild
av jimDK
V702001 skrev: Det måste finnas någon mappning mellan generella OBD2 och Volvos felkoder.
njaahh..finns ganska olika gränssnitt OBD och CAN. Om du läser från en PPC (en CAN-buss läsare) så du får mer information än om du läser igenom OBD-protokollet.

därfor kan du, som regel, inte göre en simpel mappning.

Jag kan inte riktigt förklara det :(

PPC snabbt tjänas in /betalas av besparingar :)
av V702001
Intressant med grenrörspackningen. Så läckan kan vara så liten att det knappt märks? Vi hör iaf inget läckage. Även en lite läcka i grenrörspackningen borde väl låta bra högt eftersom det är så nära motorn.

Det skumma med felkoden (P0133 O2 Sensor Circuit Slow Repsonse) är att den kommer och går. När jag resettade den så kom den inte på flera dagar men sedan kom den tillbaka och var där säkert en vecka, sedan var den borta en dag(utan att jag hade resettat) och nu är den där igen.
Det spelar heller ingen roll om motorn är varm eller kall.

Kanske är nästa steg att be någon ta en riktigt Volvo felkod eller köpa det där PPC vektyget(det är väl ändå billigare än en ny lambdasond).

Igen, tack för all hjälp
Användarvisningsbild
av CarMan
starta motorn
stoppa en slang i örat, för sedan slangen till det område du vill lysna på. om det är ett legakde så hör man ett blås ljud (du ska alltså inte lysna efter avgas ljud)

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]