Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av flyvert
Felkoder?

På min V70-04 är lambdasonderna elektriskt förvärmda - om förvärmningskretsen brinner av/går sönder tänds "check engine" lampan trots att korrekt lambdareglering ändå kan upprätthållas (dvs inget regelmässigt felmeddelande).

På 04 modellerna krävs en komplett körcykel (start till stopp) innan varningen tänds vid nästa start (=ropa ej hej bara för att lampan hållit sig släckt första körningen efter "batterireseten").

När väl felkod satts krävs 4 körcykler innan den släcks (man måste alltså starta och stoppa motorn 4 ggr innan man vet om utbytessonden är OK eller inte). Vid 5:e starten släcks lampan (men felkoden finns kvar och kan läsas ut/nollas på verkstad eller med PPC eller liknande utrustning).

Har för mig att förvärmda lambdasonder har fler än tre (3) elkablar (=kolla kontaktstycket).

/f
av valneg
En hel del har hänt sedan sist, här kommer det. Har nu hunnit ha bilen hos både Bilia och Upplandsmotor. Bila kunde inte hitta annat än "intermitenta fel" medans de andra hittade lite mer.De körde den vanliga avläsningen plus ngt som är noterat som Kontroll bränsle och resttryck, vad det nu är för ngt.

De sa att det kan vara fel på LMM och ville byta för ung. 4000 kr men hade inget hemma. Det som oroar mig lite är att när jag lämnade in bilen nämnde killen något i still med att om de inte kan hitta felet så får man börja byta dela mer eller mindre på måfå för att hitta felet, börjar med det billigaste typ. Känns helt fel för jag menar om jag redan har betalat 1600 för avläsning och felsökning så borde man vara ganaska säker på vad det är för fel.

Någon annan som bytt LMM hos Volvo på sistone, är det rätt pris? Kan man ordna detta lite billigare genom att köpa begagnat på skroten eller liknande eller ska man helt enkelt glöma allting och bara byta hos Volvo?

En sista fråga, bilen verkar vara helt OK, har kört med denna lampa i 2-3 månader nu och inget har hänt. Om det nu är det som är felet, gör det något om jag fortsätter köra så här ett litet tag till eller kan något annat gå sönder under tiden?

Tack för alla svar
av hansjkpg
Någon annan som bytt LMM hos Volvo på sistone, är det rätt pris? Kan man ordna detta lite billigare genom att köpa begagnat på skroten eller liknande eller ska man helt enkelt glöma allting och bara byta hos Volvo?

En sista fråga, bilen verkar vara helt OK, har kört med denna lampa i 2-3 månader nu och inget har hänt. Om det nu är det som är felet, gör det något om jag fortsätter köra så här ett litet tag till eller kan något annat gå sönder under tiden?

Tack för alla svar[/quote]
.
Hej , jag vet inte om det kan bli värre om du kör med bilen , men du kan prova att rengöra LMM:en med crc:s air sense cleaner som är ett spray på burk och du gör rent trådarna inne i LMM med den , är en fördel om du har tryckluft så du kan blåsa rent försiktigt när du sprayat på cleanern, gör detta några gånger så "kanske" du märker att trådarna inne i LMM byter färg ( om den har varit skitig alltså).
Alternativet är att köpa en ny på autotech tror jag dom heter , kostnaden ligger på runt 2000 och du byter den smidigt själv
Användarvisningsbild
av CarMan
det finns ingen tråd i denna MAF & tror därför dessa rengörings sprayer är värdelösa.

om din MAF har slutsiffra 030 så kan du byta den direkt... Vist kan du köpa en begagnad, men häng itne dit en med samma siffror, den ska heta 040 eller 041, då desa är förbättrade varianter
Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]

Nu är jag inne på min andra lån[…]