Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av J.F.S
Du kan ju alltid testa att göra ren LMM:

Rengöring
Artikelnr: 41-CR2035
Artikel: Rengöringsspray
Fabrikat: Aerosol 300 ml
Fabrikat: CRC
Info: Rengör luftmängdssensorer. Säkerställer optimal prestanda på motorn.
Info: CRC
Pris: 95.00 kr

En tråd om LMM och rengöring:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=42799
J.F.S jag har meddelat frugan att köpa en sådan flaska också så får vi testa blåsa rent lmm när jag ändå håller på.

Killen på skobes i Nyköping som jag pratade med frågade om jag hade dragit ur kabeln till spjällhuset och det har jag ju och han sa då att bilen kommer bara gå i 30km/h när jag sätter ihop den igen och det skulle tydligen vara så även om jag kopplat bort batteriet.

Nu sitter jag bara och väntar otåligt på att frugan ska komma hem med grejerna. Återkommer snart.

Tack
Stefan
av J.F.S
Va? Vad är det för svammel?

Jag plockade ner insug, spjäll och bytte vevhusventilation för någon vecka sedan. Kopplade givetvis ur kabeln till spjällhuset eftersom jag hade lös insuget. Min bil gick kanon och går kanon. Kopplade också ur batteriet innan jag satte igång.

Angående LMM: Låt det torka ORDENTLIGT innan du testar att starta bilen.
Jaha då har jag gjort rent spjällhuset och bytt packning där samt gjort rent LMM med sensor cleaner och bilen gick bra i 10 minuter tills den blev varm och sen började den rycka precis som vanligt igen, precis som den var innan, usch va tråkigt!!

J.F.S jag hade inga problem heller med att köra så han måste ha menat att det händer om man inte kopplar bort batteriet innan man börjar.

Jaha vad återstår att göra nu då? Åka till volvo och låta dem uppdatera programvaran? Beställa en ny LMM ändå?

Tacksam för svar
Stefan
av J.F.S
Det jag kan komma på är att kolla alla vacuumslangar och luftanslutningar att de är ok. Du skulle även kunna testa att koppla ur magnetventilen. På min bil sitter den på luftburken och har en elkontakt och tre slanganslutningar. Det är nog inte troligt att något av det hjälper men det är gratis förutom din egen tid då förstås.
av rockan
Jag hadde samma problem som du beskriver. Kollade allt, men felet var en läckande vakumslang en liten rackare som går från insuget, den ligger över fläkten precis där på undersidan hadde den nött hål. Köpte en 10 mm bränsleslang tog en minut att byta och vipps var felet borta. så Kolla vakumslangarna
Användarvisningsbild
av Ringhede
Vad har du för färg på klisterlappen på spjällhuset?

Vit eller gul?

Vit är gamla generationen av spjällhus och felkonstruerade. Slits ut.

Själv haft en V70 2,4t -00 där jag fick byta spjällhus.

mvh Roland
Ringhede jag har det gamla med vit etikett. Jag tycker att det är så jäkla skumt fel, det är massor med folk som har exakt samma fel symptom men det är igentligen 100 olika fel, vissa byter bara stift, vissa byter spjällhus, vissa byter lmm, vissa fixar trasiga slangar, vissa byter lambda, magnetventil osv osv. Man har väl lite tur att man har en felkod att gå efter, i mitt fall så får motorn för mycket luft men varför? Den funkar bra så länge motorn är kall och en kall motor tycker väl om mycket luft så kanske därför den går bra tills den blir varm.

Jag ska gå igenom slangarna en gång till och funkar inte det så åker jag inte till Skobes med bilen så får dom skicka på ny programvara i spjällhuset och funkar inte det heller så ska jag köpa en ny LMM, det är vad som är på mitt schema för tillfället, om ingen kommer med en briljant idé som fixar det hela förstårs :)

Ps. Ringhede, varför fick du byta spjäll? vilka symptom hade du?
J.F.S, Jag har provat koppla bort magnet ventilen men ryckte ändå, har även testat koppla bort LMM och kört men ryckte då med.
av J.F.S
Trist att det inte löst sig med de medel som står till buds för en hemmamekaniker. En Volvoverkstad har verktyg för att mäta läckage så det är ju något du kan höra efter vad det kostar att göra i samband med uppdatering av programvara.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Styrservo V70 2010

Bilen har varit trögstyrd på låga[…]

Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenhår[…]

Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna kö[…]