Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Japp ingen box är bra, du skall ha ett riktigt prog som kan kompensera för ev fel som kan uppkomma i styrsystemet. Köper man en bil för 200000 spänn och sedan dumsnålar med en trimbox, jaja var och en gör som han vill. Boxen ställer bara på pumpen eftersom dieslar jobbar med luftöverskott.
av Oscarr
2007 volvo v70 awd d5 kinetic, diesel, automat, solidsvart, textil/läder. 4800mil

Bi-Xeon, regnsensor, konstantfarthållare, elektronisk startspärr, färddator, tillsatsväramre diesel, elman/uppvärmda backspeglar, ecc, dctc antisladd, performance hu-650, rattknappar, alu-hjul nodus 16".

+ lite annat krimskrams som abs och strålkastarspolare.

Är det nått livsviktigt som saknas i den utrustningen?

Performance HU-650 är det billigaste ljudpaketet?

Mvh
av Cedrix
dieselmagnus skrev: den håller för en riktig trimning ingen skitbox vill säga.

Och vad skulle det ha för betydelse för växellådan om du har en vad du kallar skitbox (KCR, Dieseltech mm)
skulle nog påstå att det är tvärtom, dessa boxar ger midre vrid än tex BSR:s PPC trimning och därför borde växellådan hålla bättre. Tror även motorn/turbo mår bättre av att inte få turbotrycket ändrat.
Cedrix skrev:
dieselmagnus skrev: den håller för en riktig trimning ingen skitbox vill säga.

Och vad skulle det ha för betydelse för växellådan om du har en vad du kallar skitbox (KCR, Dieseltech mm)
skulle nog påstå att det är tvärtom, dessa boxar ger midre vrid än tex BSR:s PPC trimning och därför borde växellådan hålla bättre. Tror även motorn/turbo mår bättre av att inte få turbotrycket ändrat.
Vid ett riktigt prog så kompenerar programmet vid växlingar, därför ger trim med automat ungefär 20nm mindre i vrid för att just skona lådorna. En skitbox ställer bara på pumpen eftersom dieslar jobbar med luftöverskott. Man vill ju ha ett linjärt samband mellan luft/bränsle och blir detta fel kan ett trimprog kompensera men en box kan inte detta. Ofta har en box bara en spärr och det är laddtryck. Dieselboxar=skit!!! Oavsett vad folk säger!! Kommer alltid att avråda ifrån plug-in boxar
av Cedrix
dieselmagnus skrev: Vid ett riktigt prog så kompenerar programmet vid växlingar, därför ger trim med automat ungefär 20nm mindre i vrid för att just skona lådorna. En skitbox ställer bara på pumpen eftersom dieslar jobbar med luftöverskott. Man vill ju ha ett linjärt samband mellan luft/bränsle och blir detta fel kan ett trimprog kompensera men en box kan inte detta. Ofta har en box bara en spärr och det är laddtryck. Dieselboxar=skit!!! Oavsett vad folk säger!! Kommer alltid att avråda ifrån plug-in boxar

Ja jag kan hålla med om att det är bättre med trim program än boxar, men däremot vet jag inte vad du menar med att man vill ha linjärt samband mellan luft/bränsle och sedan säger du att dieseln jobbar med luftöverskott... är inte det en motsägelse?
Sedan säger du att prog ger ca 20nm mindre vrid för att skona växellådan? BSR PPC prog till 04:as D5 = 470NM, KCR=400NM?

Box bara en spärr? Kan väl inte påverka några spärrar med en box, det enda den gör är att ställa upp insprutningstrycket på soppan. Alla turbo/hastighet/varv spärrar är kvar till skillnad med prog.

Men motorgången/accelerationen blir jämnare med prog än box.
Styrservo V70 2010

Bilen har varit trögstyrd på låga[…]

Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenhår[…]

Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna kö[…]

Det är en sådan jag menar. Men den jag […]