Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av torwald
Jag ringde till verkstaden, de hävdade att kunden (förra ägaren) bestämt bara ville byta kamremmen. När jag frågade varför det inte satt något klistermärke på skyddet över kamremmen så sa hon att de kunde skicka det till mig....ok Men varför bytte ni inte hjälpremmen när ni ändå tog av den? Den är ju väldigt sliten. Brukar man inte byta den samtidigt, frågar jag. Hon svarar att kunden bara hade sagt att hon bara ville byta kamrem.... ok men varför bytte ni då spännsulle frågar jag. Man gör alltid det svarar hon på verkstaden. Men inte hjälpremmen...?
Servicelampan är släkt och deras stämpel sitter i rutan för 16.000mila servicen.

Enligt kvittot var luftfiltret bytt, olja och oljefilter, kupéfilter, vattenpump, kamrem och spännrulle. Enligt de svar jag fått från er så skall även bränslefiltret vara bytt men det står inget för detta. Då frågade jag om den förra ägaren hade sagt att bara de delarna skulle bytas och inte bränslefiltret och hjälpremmen. Jag får till svar att så kan det vara.

För mig låter detta som att verkstaden inte har gjort sitt bästa direkt...

Sedan undrar jag; om det nu skulle vara så att den förra ägaren uttrykligen bett om att endast byta kamremmen och spännrulle, men inte hjälpremmen. Byta alla filter och oljan, utom bränslefiltret. Är det då rätt att sätta stämpeln på 16.000mila servicen?

Servicen kostade totalt 7.000:- enligt kvittot

Jag skall ringa till den förra ägaren och ta reda på vad som enligt henne sagts.

Tack för alla svar! :-)-)
av Psyko
Det är alltid beställaren av jobbet som avgör vilka tilläggspunkter som ska utföras
INTE verkstan. Verkstaden kan bara rekomendera vad ägaren till bilen ska göra.

Eftersom jag inte sett kvitto har jag svårt att säga om det ska stämplas eller ej men
står det Underhållsservice,Basservice eller Anpassad service på kvittot ska ju Serviceboken
stämplas.
av vandenhoogen
Jag bytte "hjälprem" i samband med kamremsbyte vid 16000mil, (snart 5 år sedan) när jag för ca ett år sedan fick ett totalt motorras och fick byta hela motorn, satte jag givetvis en ny kamremssats i den motorn också (bilen hade då gått ca 19500 mil) faktum är att agg remmen som var volvo orginal och bara suttit knappt 4000mil inte såg mycket bättre ut än den bilden du visar. Så det blev till att byta den också.... När jag införskaffade en ny rem så sa min "volvobil" servicekille att de där remmarna brukar se "tråkiga" ut fort men att de håller väldigt länge.

Vill med detta bara säga att du inte behöver vara orolig med utgångspunkt på remmens skick att bilen skulle ha gått längre än 16000mil. Andras remmar kanske ser ut som nya vid 16 000mil det gjorde inte min, och inte heller efter 4000mil.
av Lilj
En förklaring kan vara att Hjälpremmen har gått av för hon innan så hon har bytt den tidigare men ej satt dit en ny spännrulle. Bränsle filtret har jag ingen förklaring till men det lär du få när du ringer och även om hjälpremmen då.
Hoppas det går bra.
Användarvisningsbild
av Ringhede
Ja du bör (ska) byta remmen, kontrollera även spännrulle för remmen så du inte råkar ut för haverie.

Du måste vara säker på att kamrem är bytt annars har du motorras längre fram som resultat.
Har du kollat bränslefilter och luftfilter om de är bytta?
Om de inte är det så är risken stor att de fuskat mera.

Hur kan man vara så knäpp att man inte byter en rem för dryga 300 kr när man ändå plockat bort den och servicen ändå är så dyr?
Som seriös firma borde man inte tagit sig an jobbet om man inte får göra det på rätt sätt.

Jag anser att antingen lämnar man in bilar för service på en riktig firma eller så gör man jobbet själv och då har man kolla på att allt blir gjort på rätt sätt

Om du inte är van vid att meka så tycker jag du ska lämna in bilen snarast till en riktig service verkstad och be dem kolla vad som är gjort och att det är på rätt sätt samt be dem byta det som är fel.
T.ex. Kamrem kan vara bytt men till vadå?
Själv använder jag aldrig annat än orginaldelar till motorer.

En havererad kamrem kostar upp emot 50.000 kr att åtgärda
mvh Roland
Användarvisningsbild
av torwald
Hej!
Tack för alla svar! Med hjälp av er kunde jag skälla lite på firman som gjorde servicen. Som tur var har allt löst sig bra! Dom har sagt att dom gjorde fel ang. hjälpremmen och tar sitt ansvar och byter remmen åt mig. Dom kommer till och med ner till Göteborg och byter den på plats för mig medans jag tittar på. (Annars skulle det vara ca 15 mil till verkstaden). En andra sak som löste sig var, att bränsle filtret enligt kvittot inte var bytt, medans luftfiltret var det. Då jag var väldigt upprörd när jag öppnade luftburken och såg att luftfiltret var riktigt skitet, var det inte med min vackraste röst jag ringde till verkstaden och påpekade detta. Efter några samtal fram och tillbaka visade det sig att "kontoret" hade skrivit fel på kvittot, då luftfiltret inte var bytt, medans bränsle filtret var det.

Så förhoppningsvis kommer dom ner snart och byter remmen åt mig.

Tack för alla svar! utan er hade jag nog inte stått på mig vol:-) (BE) (D) (RO) vol:-)
Användarvisningsbild
av wissel
Hej Thorvald, vet du vad, jag skulle åka till en annan verkstad o byta KAMremmn, då det verkar som om dom inte har gjort nå´t rätt hittills. 3000 pengar för att VETA att remmen verkligen är bytt är billigt om du jämför med ett motorhaveri relativt snart.
Det känns som om verkstaden nu fått kalla fötter då dom säkert vet mera om vad som egentligen gjorts. Mitt råd i all enkelhet.
Lycka till
Freddie
Användarvisningsbild
av torwald
wissel skrev:Hej Thorvald, vet du vad, jag skulle åka till en annan verkstad o byta KAMremmn, då det verkar som om dom inte har gjort nå´t rätt hittills. 3000 pengar för att VETA att remmen verkligen är bytt är billigt om du jämför med ett motorhaveri relativt snart.
Det känns som om verkstaden nu fått kalla fötter då dom säkert vet mera om vad som egentligen gjorts. Mitt råd i all enkelhet.
Lycka till
Freddie
tack för rådet, men jag faktiskt låtit en mekaniker (och släkting) med 25 i yrket kollat på remmen och han gör bedömningen att den är bytt. Man kan fortfarande se att det står Volvo på remmen och det kan man inte göra på en gammal kamrem. Jag känner mig förhållande vis trygg iaf :)
Åter igen, tack för alla tips och råd!
Bild

Gott! Då struntar jag helt sonika i den, tac[…]

Ser ingen kabel som sitter i kläm tyvärr

Uppvärmda vindrutespolare.

Jag tittade i ett elschema för en årsmo[…]