Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Får väl ta och titta på det där bubbeltestet någon ledig helg framöver. Men borde den inte alltid vara svårstartad då? Idag startade den direkt när jag skulle hem från jobbet. Har som sagt varit svårstartad 3 ggr under 1 månad och jag har använt den i princip dagligen... ??:-/
av Fred
Min bil var helt klart temperaturberoende när den hade detta fel. Det var under en viss temperatur som felet uppstod. Som jag skrev i den andra tråden tror jag att det har att göra med hur mycket olika material krymper beroende på temperatur. Antagligen läckte den även när det var varmare men kanske inte så mycket att det märktes. Det som dock märktes otroligt väl var att bilen blev väldigt mycket piggare efter att regulatorn bytts. Sen startar den alltid på en sekund på startmotorn oberoende av yttertemperatur!
Uppdatering!

Bilen var idag in på en felsökning för startproblemen, har dock bara varit 7 ggr sedan jag köpte bilen 11 aug. Nu senast endast 1 ggr per månad.

De har nu bytt tändstift sam uppdaterat mjukvaran i ECM för bensinstart. Får väl hoppas det fixad det hela.

Tilläggas ska att det hela gick på selected garantin = gratis för mig :mrgreen:
Dessvärre är startproblemen kvar. Trögstartad igår. Hade då stått en natt i garage med 8 + grader. Men var även svårstartad på kvällen när det stått i 7 timmar i -10. Får köra 5-6 sek på startmotorn. Dock går den inte ojämnt vid uppstart som tidigare.

Tänkte idag göra Freds bubbeltest men slangen på insuget sitter som berget. Blir till att ringa till Volvo igen på måndag, uppenbarligen har de inte löst felet. Det bad mig även återkomma om felet kvarstod....

Så jag återkommer med fler uppdateringar framåt och hoppas det löser sig till slut. Trist för i övrigt är jag supernöjd med bilen. Det som i alla fall är bra är att den alltid startar. Dock blir man ju lite nojjig att åka iväg till stugan i fjällen, inte så kul att bli stående där om det börjar jävlas ordentligt...
av Fred
Om det "bara" är en läckande regulator kan du lugnt åka till stugan!

Jag köpte min bil i februari och tyckte att den var lite seg att starta. Eftersom jag aldrig kört gasbil tidigare så trodde jag att det var normalt. Sommaren kom med varmare temperaturer och bilen startade precis som alla andra bilar gör. Vi gjorde en långresa runt de södra regionerna av riket och när hösten kom med kyliga mornar märkte jag att startproblemen kom tillbaka. Då drog jag slutsatsen att det var något fel och började prata med folk. En mekaniker tipsade om bubbeltestet och det visade ju att min regulator läckte.

Den här långa utläggningen mynnar alltså ut i att man kan köra ganska länge med läckande regulator, även om det givetvis aldrig finns några garantier.

Är du säker på att du drar i rätt slang? Min satt relativt hårt första gången jag drog loss den men sen var den enkel att lossa. Kanske lite värme gör det enklare så du kan ju slita loss den när du kört bilen och sätta tillbaka den igen för att motionera den lite. Sen är det bara att vänta över natten och göra testet dan efter.

Mvh
/Fred
Jag hoppas jag drog i rätt slang, den blanka plaströret med gummislangar i ändarna som går mellan regulatorn och insuget, kändes inte som det fanns så mkt att välja på. Satt inga slangklämmor eller dylikt. Ska se om jag kan ta ett kort i helgen och lägga upp så kanske du kan bekräfta om det är rätt slang jag drar i, vill ju inte rycka bort fel :shock:
av Fred
Jodå, det låter som om det är rätt slang. Jag tror att det är enda röret i de regionerna med slangstumpar i ändarna som saknar slangklämmor.

Du kan ju dessutom vara säker på att det inte är någon fara att dra loss en slang om det inte sitter slangklämmor på den, skulle ju vara otroligt osäker lösning i så fall.
Var förbi Volvo idag och påtalade att det inte blivit ngt bättre efter tändstiftsbyte och mjukvaruuppdatering. Påtalade då även för dem att jag ev. trodde att regulatorn kunde läcka och på det sättet fylla insuget med metangas vilket gör den trögstartad. Han noterade detta och de ska ta in den den 21 januari för att göra en ny felsökning.

Läste häromdagen tillägget om gasdriften som finns till instr. boken och där står ju att om man "nödstartar" den på gas så kan man behöva köra startmotorn upp till 10 sek och att den är mer svårstartad än vid bensinstart. Det är ju precis så det är... Påtalade även detta för dem på Volvo.

Fortsättning följer den 21/1....
Indirekt. Sa att det går en evakueringsslang från regulatorn till insuget. Får väl kanske göra ett tillägg när jag lämnar bilen den 21:e. Tycker i och för sig att de på volvo borde ha sätt för att kolla tätheten hos regulatorn, som ex. ditt bubbeltest. Fast man vet ju aldrig hur stor vana de har av gasbilar. Tur att man har garanti, annars hade man ju inte varit så sugen på att skicka bilen in och ut på felsökningar = dyrt....
Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]

Låter lite som det är delade meningar, […]

https://www.youtube.com/watch?v=MhBzo9TUaBI

Om Bilia tar 900 för ett arbete hur litet det[…]