Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som jag nyss skrev så är lmm uteslutet då jag lånat en och provbytt

Enligt den andra trimfirman ÄR felet ett läckage

Frågan är bara var...någon som vet några vanliga ställen det brukar läka eller hur man kan lokalisera felet
Varför ringer du inte BSR?

Volvo har väl ingen erfarenhet att eftermarknadstrim, typ BSR.

"Tydligen läker den i någon turboslang, tyvärr hade inte killen tid att fixa det förän om 3 veckor."

Nej, turboslangar tar ju timtal att kontrollera..... Vilket bull... Han är clueless...

"Det jag märkt sista tiden är att tomgången svajjar något om det kan ha något med problemet att göra"

Låter ju mer som ett klassiskt spjällhus som fått tuppjuck.

*edit*

Ibland är spjällhuset så dåligt att felkoder saknas.
dieselmagnus skrev:Felande turbo. DE är roliga på volvo, bara för att suga ur pengar ifrån folk. Är bilen orginal?
Börja med att kolla om det är några slangar som behöver bytas. Kolla sedan stiften, att de är i bra skick för det lirar nämligen med styrsystemet. Ofta ger en trasig magnetventil ett pendlande tryck men inte alltid. Ibalnd om det är en bra volvoverkstad har de så man kan få låna en och provbyta med för att utesluta, likaså lmm. Dessa komponenter är lätta att byta. Turbon brukar inte ge sig på volvo om de är orginal, inte om man inte slarvat med oljebyten isf.

Han mailade Volvo o ställde en fråga, bilen var alltså inte inne på en felsökning.
En mail fråga till en bilverkstad ger ungefär lika bra eller dåliga svar som här.
Ingen vet ju vad det är för fel på en bil utan att ha utfört en felsökning.

Varför skulle det inte kunna vara fel på Turbon förresten, tror inte du att det
hänt någon gång ?
Mekaniskt Turbofel ger inte några felkoder
Kanske inte förklarade så noga som jag borde

Bilen har varit på felsökning på volvo pga lamba lampan lyste vilket visade sig vara en avskavd kabel till kamaxelgivaren

Enda som fanns då var 2 felkoder och båda hade med kabeln att göra

Självklart har jag inte haft bilen chippad när jag varit hos volvo, då har jag återställt den till original

Förra tisdagen så provade jag och en polare byta LMM med varanndra för att se om det blev skillnad, och det blev det inte

Dagen efter var jag hos en mindra turbofirma och felsökte (skulle mäta turbotrycket) men killen ville först kolla felkoderna och då fick han upp 2 som hade med slagläckage att göra

Vid det tillfället var bilen chippad och enligt killen spelade det ingen roll

Om läckage felet har uppstått efter att jag var och pillade i LMM eller inte har jag ingen aning om men jag tyckte jag skruvade igen det tätt

Killen har inte tid att titta på det på 2 veckor till och jag blir TOKIG av att köra en bil som går slöare än en ford fiesta så jag vill kolla allt jag kan innan jag lämnar bort den
SillyBear skrev:Kanske inte förklarade så noga som jag borde

Bilen har varit på felsökning på volvo pga lamba lampan lyste vilket visade sig vara en avskavd kabel till kamaxelgivaren

Enda som fanns då var 2 felkoder och båda hade med kabeln att göra

Självklart har jag inte haft bilen chippad när jag varit hos volvo, då har jag återställt den till original

Förra tisdagen så provade jag och en polare byta LMM med varanndra för att se om det blev skillnad, och det blev det inte

Dagen efter var jag hos en mindra turbofirma och felsökte (skulle mäta turbotrycket) men killen ville först kolla felkoderna och då fick han upp 2 som hade med slagläckage att göra

Vid det tillfället var bilen chippad och enligt killen spelade det ingen roll

Om läckage felet har uppstått efter att jag var och pillade i LMM eller inte har jag ingen aning om men jag tyckte jag skruvade igen det tätt

Killen har inte tid att titta på det på 2 veckor till och jag blir TOKIG av att köra en bil som går slöare än en ford fiesta så jag vill kolla allt jag kan innan jag lämnar bort den
Hur går bilen utan trimmet då ?
Fortfarande dåligt eller går den bra då ?
Ett tips kan ju vara att köra med den utan trimmet, kanske
bilen loggar felkoden då.
Låscylinder

Nycklarna som jag har går till tändning[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]