Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Loner
NCR skrev: Jag kom väl mina vanliga dryga 80 mil på den tanken och märkte alltså inte något speciellt alls.
Nä jag tror inte heller att man märker nån större skillnad, original är ju motorn optimerad för så bredd oktanregister så en eller annan oktan hit eller dit lär väl inte ens vara mätbart i prestanda.

Skulle man däremot optimera motorn för Vpower så skulle de tnog märkas skilland. Är ju lite så chipstrimning för turbo funkar.

/L
av NCR
Loner skrev:
NCR skrev: Jag kom väl mina vanliga dryga 80 mil på den tanken och märkte alltså inte något speciellt alls.
Nä jag tror inte heller att man märker nån större skillnad, original är ju motorn optimerad för så bredd oktanregister så en eller annan oktan hit eller dit lär väl inte ens vara mätbart i prestanda.

Skulle man däremot optimera motorn för Vpower så skulle de tnog märkas skilland. Är ju lite så chipstrimning för turbo funkar.

/L
I Teknikens Värld testade man att tanka en Porsche GT3 med 95 respektive V-power och kom fram till att det på den bilen gav 15 extra hk. Då pratar vi ändå om en extrem sportbil och inte en liten futtig 140hk-motor. :)

Så, för min del kanske det innebär att min förbränning blir mer optimal...på nåt sätt, men inte så det är värt de extra 150-200:- för en full tank.
Användarvisningsbild
av Mysko
NCR skrev:
Loner skrev:

/L
I Teknikens Värld testade man att tanka en Porsche GT3 med 95 respektive V-power och kom fram till att det på den bilen gav 15 extra hk. Då pratar vi ändå om en extrem sportbil och inte en liten futtig 140hk-motor. :)

Så, för min del kanske det innebär att min förbränning blir mer optimal...på nåt sätt, men inte så det är värt de extra 150-200:- för en full tank.
Jag kör 50% etanol, det bör väl ge en oktantal på runt 105? Om jag fattat det rätt. Bilen är märkbar piggare vid kickdown tex, men drar ju åxå mera. På 58 mil med 100KMH i snitt (enligt GPS) så drog bilen 1.02l/mil. I den medelförbrukningen låg åxå ett test med sportläge i och en lång raksträcka med fullgas. 183kmh på GPS och 190kmh på mätaren. Detta var på ca 6 km.

På bensin samma sträcka fast bakvägen låg förbrukningen på 0.95 med lägre medelhastighet.

Men jag tror min termostat är felaktig, så jag ska byta den innan jag säger nått om förbrukningen. Men för min del känns V-POWER onödig. Den är 99 oktan.....
Användarvisningsbild
av greeeken
På min nuvarande 170 hästars så märker man skillnaden lätt
Tankar BARA 98:a nu.Motorn bränner bra mkt mindre.
Att man får extra hp? Det skiter jag i om man får eller inte, Huvudsaken att motorn går bra o att man kommer längre :-p
Vill ha ha mer HP så skaffa en snabb turbo bil då :D
Användarvisningsbild
av Loner
greeeken skrev:På min nuvarande 170 hästars så märker man skillnaden lätt
Tankar BARA 98:a nu.Motorn bränner bra mkt mindre.
På min gamla 850 GLT (20V 170hk) så kvittade det med 95 eller 98, märkte ingen prestandaskillnad what so ever,
däremot förbrukning blev något lägre med 98, så det gick på ett ut iom det högre priset på 98..

Men min motor fick mest 98 oktan för att jag tycker den skall ha det "bästa", min nuvarande V70N 2.4T med PPC-trim får naturligvis enbart 98 att snurra på.

/L
Användarvisningsbild
av Brainy
Nu har ju e85 104oktan så att du skulle få 105 oktan genom att tanka 50-50 känns ju lite konstigt :wink:

Dock märks det stor skillnad om man toppar tanken med 20l e85 då den (v70 170hk -04) blir mycket "rappare"

/Anders
Användarvisningsbild
av sinus
Om man nu har en V40 2,0T som jag kommer det ge någon skillnad då man bara har lättrycks turbo? menar att de hundra lappar man spar varje gång är ju bra mkt roligare att lägga på ngt vettigt än bensin om det inte gör ngn skillnad.
av marnilss
sinus skrev:Om man nu har en V40 2,0T som jag kommer det ge någon skillnad då man bara har lättrycks turbo? menar att de hundra lappar man spar varje gång är ju bra mkt roligare att lägga på ngt vettigt än bensin om det inte gör ngn skillnad.
Hmm, för att du ska spara hundralappar (tolkar jag som i varje fall 2 st) så ska du tanka 667 liter per gång! Har för mig det brukar vara 30 öres skillnad på 95 och 98 oktan samt att en V40 hade en 60 liters tank :wink: .

Normalt sett tankar jag 65 liter per gång och tankar då 98 oktan. Skulle jag tankat 95 oktan istället så hade jag sparat 19,50:- vilket gett mig ytterligare 1,77 liter bensin (11 kr/liter för 95 oktan). Köper jag soppa för lika mycket pengar av båda oktantalen så kan förbrukningen öka 2,72% om jag kör på 95 oktan och fortfarande komma lika långt.
Min egen förbrukning med 98 oktan brukar ligga på ca 0,87 L/mil med 98 oktan, och kan alltså bli 0,89 L/mil med 95 oktan och det är samma milkostnad. Min erfarenhet är att med 95 oktan så drar den ytterligare lite mer än så, så det blir en hårfin "besparing" att köra 98 oktan istället. Dessutom så tycker jag att den blir märkbart starkare med 98 oktan, speciellt i övre varvtalsregistret (4000 och uppåt).

/Marcus
Användarvisningsbild
av Danneman
:D Jag kör på V-power, För att vara på det säkra att motorn, förhoppningsvis, får det bästa. Den lilla skillnad det är i pris spelar ingen roll för mig (Ifall det nu blir nån skillnad)
Kan skita i att köpa en Piggelin när jag tankar så är ju saken ur världen.
;)
av jbl
Jag kör också på V-power endast för att ge bilen det bästa.

När jag inte tankar V-power så blir det 98oktan.

Bilen tar något mindre med soppa samt är något lite piggare.

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]