Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NCR
Loner skrev:
Ronin skrev:Som NCR nämnde så bör du satsa på årsmodell 2003 och framåt så du slipper barnsjukdomarna. Har själv en S60 2001 men åker ofta i nyare modeller (hyrbilar) inom jobbet. Det är stor skillnad i känsla på bl.a. inredning mellan dessa.

Min bil gnirkar och gnäller från varje skarv i inredningen när man kör på en guppig (alltså normalsvensk) väg. Har nu lagt ner massor av tid i sommar på att fixa detta genom att plocka ner dörrsidor och ABC stolpar och montera filttejp. Köper du en senare årsmodell så verkar de ha löst mycket av detta.
Jag har en V70 -02 och förfogar över en XC70 -05 på jobbet, och jag tycker då inte det är nån skillnad i kvaliteten. Ingen av dem gnirkar eller visar prov på nån bristande kvalitet.

/L
Det tyder väl mer på att kvaliten varierar eftersom Ronin tydligen har en annan uppfattning om sin bil. Vi har en 01:a på jobbet och den gnisslar som tusan i inredningen. Sen hänger det väl på hur kräsen man är i slutändan.

Personligen vill jag att det skall vara tyst i bilen när den är så dyr som den är. Hör jag inte om en skogsmus är lite dålig i magen där han gömmer sig i bagaget i 110km/tim blir jag upprörd. :P
av Ronin
Loner skrev:
Jag har en V70 -02 och förfogar över en XC70 -05 på jobbet, och jag tycker då inte det är nån skillnad i kvaliteten. Ingen av dem gnirkar eller visar prov på nån bristande kvalitet.

/L
Kan ju vara min som är ett måndagsex eller också har jag bilvit bortskämd av tidigare bilar. Detta är första Volvon och tidigare har det bara varit BMW och Audi. :shock:

Min sambos bror har en V70-01 som har uppvisat samma fenomen de gånger jag kört den. Han säger dock att han inte har reagerat på missljudet så det beror väl helt enkelt på hur petig man är.

De bilar som vi har att tillgå via jobbet är dock helt okej enl. min bedömning men de är då från 2003 och framåt...
Användarvisningsbild
av frilins
Som sagt är min också en -01 och inte knirker det någonstans, bara trams!
Bilen är så tyst att suset från däcken jag har irriterar och inte är den befäst med några barnsjukdomar.
Köp du bil efter din plånbok så ska du se att du blir nöjd! :D
Användarvisningsbild
av Truls
Min V70 02 er også helt tyst. Det var noe jeg var nøye på å kontrollere før jeg kjøpte den.
Användarvisningsbild
av Loner
NCR skrev: Det tyder väl mer på att kvaliten varierar eftersom Ronin tydligen har en annan uppfattning om sin bil. Vi har en 01:a på jobbet och den gnisslar som tusan i inredningen. Sen hänger det väl på hur kräsen man är i slutändan.

Personligen vill jag att det skall vara tyst i bilen när den är så dyr som den är. Hör jag inte om en skogsmus är lite dålig i magen där han gömmer sig i bagaget i 110km/tim blir jag upprörd. :P
Tillhör den skara människor som inte kan ha nått i t.ex dörrfacken, för jag stör mig på nått ligger och skramlar.

Men nåra gnek eller likande finns inte i min bil, eller nån annan P2-bil jag har kört iaf..
/L
Användarvisningsbild
av ufriman
Var inne på att köpa en V70 fick rekomendationer att köpa en 02 eller 04 o hoppa över 03 som skulle vissa problem ,Why?
Användarvisningsbild
av Raggz
Loner skrev:
frilins skrev:Vi nöjde oss med en 140 hk, för oss var det viktigt med bränslekostnaden.
Skall inte bryta sönder tråden, får starta en ny om bränsleförbrukning..

Själv har jag en 02:a 2.4T dvs 200Hk Lättrycksturbo.
Var lika dyr att försäkra för mig som en 170Hk. :roll:

Men precis som skrev tidigare, står du mellan 140 ocjh 170 så betänk att för 5000 får du samma effekt (om inte lite mer) i 140'n 'n 170.
2003 kom det lite uppfräschning av detaljer, som backspeglar, baktorkare, inredningen blev lite annan färg, kromade mätarringar osv..

/L
Kromade mätarringar kom till modellår 2004. Vad jag vet så är det enda som skilljer mellan -03 och -04
Användarvisningsbild
av Jensen
Annan typ av backspeglar kom till årsmodell 04, mittpanelen med alla knappar och reglage har en mörkare färg än tidigare(Charcoal).
av Alminjo
Allt beror på hur "snäll" du e mot bilen... vårda den väl så kommer din bil hålla i 100 år :P
Användarvisningsbild
av Raggz
ufriman skrev:Var inne på att köpa en V70 fick rekomendationer att köpa en 02 eller 04 o hoppa över 03 som skulle vissa problem ,Why?
Var kom dom rekomendationer ifrån, om man får fråga ?

Låtit Bilia Strängnäs byta huvudba[…]

D4 VEA dricker olja

Motor på plats

B230fk banjoanslutningar

Har hittat rätt bult nu äntligen, ifall […]

Xc90 T8 My22 vs My23

Är i tagen och ska byta från xc90 D5 ti[…]