Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wissel
Till att börja med så är jag nöjd med min bil.
Har fått byta ett hjullager bak, spindelleder och en styrled förstås som volvo tydligen aldrig lär sig att dessa är för klena i förhållande till vikten. Servar bilen med oljebyte osv varje 1000 mil Jag bytte oljan i automaten med flera snabba byten, det gick åt 12lit. Har tidigare haft v70isar och dom känns aningen vekare i framvagn än XC90n. Vinkelväxeln är utbytt vid knappt 6000 mil(Garanti). Men samtidigt är jag van vid lite klonk hit o dit ibland, javisst ja, bytte ju stötdämparna bak.
Förbrukning med mitt körsätt är 1,2l, /mil. Stadstrafik och lite landsväg inräknat. Men jag kör lugnt o fint o njuter av utsikten. Kör på 17" dubbdäck med 65 profil. Motorn känns som ny fortfarande, tyst o fint inget slammer.
Skulle aldrig nånsin nånsin köpa en dieselbil. Sådana motorer skall sitta i Lok o gå på räls. Läser rätt mycket om dessa dieslar, ingen kul läsning. Men som sagt så är jag nöjd och ganska van vid byte av slitagedelar enligt ovan, det får man nog med samtliga bilar oavsett fabrikat.
av Varget
wissel skrev:Till att börja med så är jag nöjd med min bil.
Har fått byta ett hjullager bak, spindelleder och en styrled förstås som volvo tydligen aldrig lär sig att dessa är för klena i förhållande till vikten. Servar bilen med oljebyte osv varje 1000 mil Jag bytte oljan i automaten med flera snabba byten, det gick åt 12lit. Har tidigare haft v70isar och dom känns aningen vekare i framvagn än XC90n. Vinkelväxeln är utbytt vid knappt 6000 mil(Garanti). Men samtidigt är jag van vid lite klonk hit o dit ibland, javisst ja, bytte ju stötdämparna bak.
Förbrukning med mitt körsätt är 1,2l, /mil. Stadstrafik och lite landsväg inräknat. Men jag kör lugnt o fint o njuter av utsikten. Kör på 17" dubbdäck med 65 profil. Motorn känns som ny fortfarande, tyst o fint inget slammer.
Skulle aldrig nånsin nånsin köpa en dieselbil. Sådana motorer skall sitta i Lok o gå på räls. Läser rätt mycket om dessa dieslar, ingen kul läsning. Men som sagt så är jag nöjd och ganska van vid byte av slitagedelar enligt ovan, det får man nog med samtliga bilar oavsett fabrikat.
Det håller jag med om, oavsett vilken bilmodel och bilmärke så får man byta slitdelar. Låter väldigt bra och lovande att du inte har åkt på några större rep som motor elr växellåds ras, eller andra dyrare reparationer.
För mig känns diesel som ett bättre alternativ då det är en stor bil. Jag åker hellre på en större summa 1 gång per år (skatt) och betala mindre när jag kör. Ärligt så köper jag hellre en XC90 än en XC70, de verkar så "mysiga" :mrgreen: , det som skrämmer mig är just att -03, -04 har väldigt många fel och har man inte åtgärdat dom eller fuskat med service så kan man åka på riktigt dyra reparationer.
Användarvisningsbild
av wissel
Dom enda motorras som jag läser om är just D5orna.
Har inte läst om en enda bensinare som kapsejsat ! Automatlåderas förekommer men samtidigt
så är ju V70 o Volvobilar de flest förekommande så jag tror det är lätt att få uppfattningen att det är vanligt.
Om det skulle rulla lika många Automatlådor av annat fabrikat typ Citroën, Mazda, Fiat, så undrar jag hur statistiken skulle se ut ? :-)
Den kanske viktigaste egenskapen för mig är i och urlastningen av mig o frugan, man "går" in i bilen, bra för diskbråck o utsliten rygg.....
så även om xc90 kanske är något dyrare än xc70 så väljer jag som jag gjort, aldrig mera en bil som man får dubbelvika
sig för att komma ur o i.
Dom tidigaste årsmodellerna är med stor sannolikhet åtgärdade med elektroniken. Det kanske viktigaste rådet för just XC90 är enligt min mening att SKY
alla importerade, nu vet jag att jag får mothugg, men ingen kan inbilla mig att det är en bra idé. Sådesså. Lokmotorer utan värmare osv. och gangsterimport
från " flood" bilar från Louisiana....krockade från Kalifornien mm.mm. NÄH. Icke Nordenanpassade bilar,
skall vara där dom är tänkta att vara.
Lycka till vad du nu än väljer.
av Varget
wissel skrev: Dom enda motorras som jag läser om är just D5orna.
Har inte läst om en enda bensinare som kapsejsat ! Automatlåderas förekommer men samtidigt
så är ju V70 o Volvobilar de flest förekommande så jag tror det är lätt att få uppfattningen att det är vanligt.
Om det skulle rulla lika många Automatlådor av annat fabrikat typ Citroën, Mazda, Fiat, så undrar jag hur statistiken skulle se ut ? :-)
Den kanske viktigaste egenskapen för mig är i och urlastningen av mig o frugan, man "går" in i bilen, bra för diskbråck o utsliten rygg.....
så även om xc90 kanske är något dyrare än xc70 så väljer jag som jag gjort, aldrig mera en bil som man får dubbelvika
sig för att komma ur o I.
howdy ´hell, jag som trodde jag kunde komma lindrigt undan med en manuell D5:a

wissel skrev: Dom tidigaste årsmodellerna är med stor sannolikhet åtgärdade med elektroniken. Det kanske viktigaste rådet för just XC90 är enligt min mening att SKY
alla importerade, nu vet jag att jag får mothugg, men ingen kan inbilla mig att det är en bra idé. Sådesså. Lokmotorer utan värmare osv. och gangsterimport
från " flood" bilar från Louisiana....krockade från Kalifornien mm.mm. NÄH. Icke Nordenanpassade bilar,
skall vara där dom är tänkta att vara.
Lycka till vad du nu än väljer.
Jag har varit med om bade bra och dåliga affärer gällande bil import. Men visst jag köper snarare en svensksåld bil :-)-)
Jag har inte jätte bråttom med att byta bil, jag brukar ta reda så mkt jag kan om bilen innan jag köper den och ta med någon kunnig vid bil köp, jag är nog lite nitisk :P
av viggen55
Hur är det när man byter däck på awd. Måste man byta alla 4 eller räcker det att byta 2 som på en framhjulsdriven?

Något speciellt som bör vara bytt på en -04a?

Hur är 2,5t motorn, strulmotor eller pålitlig?

Stor skillnad i hållbarhet etc på tex en -03a mot en -06?

Ar novis ang Volvo, därav många "idiot" frågor.
viggen55 skrev:Ska titta på en -04 idag, 15000mil, 2,5t.

Ingen som kan komma med något gott råd ang den modellen? :)
köp den inte!
ett generellt råd bara.
XC90 bygger på en ford mondeo i grunden, alltså en bil som väger ca 800 kg mindre än XC90. Hela framvagnen är för klent dimensionerad för XC90, eftersom den är tagen från en mondeo. Alla bussningar och allt annat slits ut i förtid. Detta problemet var generellt de första åren, men åtgärdades framöver. Jag skulle gått upp till minst 2006 för att gardera mig mot felen på de tidiga årsmodellerna.
Användarvisningsbild
av johnnype
?

Jag anser att du kan helt bortse från tidigare inlägg, det verkar helt taget ur luften eller något som man säger vid tidiga morgontimmar innan kaffet börjar verka..

Är den fin, så köp den.. svårare än så är det inte! Kolla så den varit servad förstås och lämpliga filter/oljor/remmar bytta. Det gäller förstås _ALLA_ bilar du tänkt köpa oavsett märke.

Jag kör själv en 2.5T 04 som inte har haft något framvagnsproblem på det år jag hunnit äga den. Går som en dröm på vinterväglaget vi har nu och lagom hård fjädring vill jag påstå (7sits med nivåmater) så det finns ingen båt-mondeo känsla i den här bilen.

Alla andra pytte-bilar på vägen verkar krypa fram bara för att det ligger 1dm snö på vägen.. det är bara att gasa på! och skulle man få lite sladd så sitter AWD'n som ett smäck och räddar läget.
av viggen55
Var o kikade på bilen förut.

Såg ok ut, inte mer. Slitna säten var första intrycket när jag öppnade dörren. Annars var den fin iinvändigt. Inte lika instängd som man känner sig i Saab (har enbart ägt saabar)

Lite bucklor och trötta glas/plast till strålkastarna, annars ok. Den är ju trots allt 10 år gammal.

Vi får se hur det blir, ska nog leta vidare känns det som.
Användarvisningsbild
av johnnype
XC90 2004 bygger på Volvos P2 plattform som utvecklades 1999 innan Ford tog över.
Fords D3 plattform (gamla Volvo P2) kom 2005– och dom gjorde tyvärr förändringar på den som t.ex billigare material/stål.

Ford Mondeo sitter på EUCD plattformen som delas av den nyare generationen V70 2008-/V60/XC70. Vilket alltså inte gäller XC90'in i fråga.

Från Top Gear: :D
"The host of Top Gear, Jeremy Clarkson, has owned three of these vehicles, and claims they were designed by someone who must've had children due to its immense practicality."

Till TS,vad läser du av bilen med för l&[…]

Har du kollat att det inte är blött unde[…]

@kievY , Vankas plusgrader här i veckan :-)[…]

Skojsigt Några tillbehör som skall p&a[…]