Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TorxE14
Släpper skivan inte det minsta kanske du har glömt att ta bort den lilla M6 skruven som sitter mellan 2 hjulmuttrar.
Går hjulet att snurra? annars kanske belläggbiten kilat fast, sätt på hjulet och prova vrida lite åt nått håll.
Annars är backjusteringsskruven nästan rakt upp. Kika in i hålet med en liten lampa. Det är en grej med stora "kuggar" du ska vrida på med mejseln.
Användarvisningsbild
av wide
TorxE14 skrev:Släpper skivan inte det minsta kanske du har glömt att ta bort den lilla M6 skruven som sitter mellan 2 hjulmuttrar.
Går hjulet att snurra? annars kanske belläggbiten kilat fast, sätt på hjulet och prova vrida lite åt nått håll.
Annars är backjusteringsskruven nästan rakt upp. Kika in i hålet med en liten lampa. Det är en grej med stora "kuggar" du ska vrida på med mejseln.
Hej!

Har tagit bort M6an. Hjulet går att snurra hyffsat det hunger och låter fan.

Det roliga är att jag int ser nån skruv i hålet, kan den ha gett vika av det som är löst?...
Står med storslägga och den har inte rört sig 1mm på 5h..:

Även om man inte justerar backarna ska det inte var omöjligt att få av skivan ändå?, allt bakom verkar sitta löst...
Det sitter ingen spännare med kugg på.

Om du släppt på allt som går, är det bara våld som återstår.

Våld och vaselin är en klassiker. :wink:
Användarvisningsbild
av wide
camaro69 skrev:Det sitter ingen spännare med kugg på.

Om du släppt på allt som går, är det bara våld som återstår.

Våld och vaselin är en klassiker. :wink:
Nej, inte hittade jag nån sån!. Tom volvo sa att de skulle finnas..

Efter 6h har jag gett upp, monterat tebax skiten och kör sönder allt till Volvo imorn.
Orkar inte bry mig!, j-vla skit grejer...

Volvo sa till 98% var det lugnt att köra, belägg bitarn ska mosas efter en stund. Det rekom inte att bärga..
Litar på denna Verkstad köpt bilen ny och servat den sen ny där, får se om det blir nått strul..:)
Jag är tydligen en av dom 2% som det gick åt helvete för.
Så jag skulle definitivt inte köra till verkstaden.

För hela skiten låste sig och det blev bara smul. Blev att köpa spindel, tallrik + komplett sats med fjädrar. Kommer inte ihåg vad det kostade nu, men det var fan inte billigt.

Som tur är har jag två tummar(en på varje hand), och dom sitter inte mitt i handen. :wink:
av Rajmond
Hej, det finns ingen justerskruv på en V70N! det finns dock på X70 och 800 serien.
Enda sättet att justera är med skruven vid h-spaken.

Och det där med att klacken kan gå sönder å att det blir svindyrt, bara för man får byta en massa finns det bra lösningar på nu.
http://www.skruvat.se/Reparationssats-k ... 18657.aspx

Och om skivan sitter fast är det troligast att den rostat fast mot navet.
Då finns det bara ett sätt, värma loss den. Å sen banka!
Gjorde detta på min V70N -03a nyligen..
Fick värma i ca 15-20 min innan skivan bara ramlade av :wink:

Då kan man köpa detta för att göra det.
http://www.biltema.se/
sök på
Art nr: 17-613
Art nr: 17-608

För hemma fixaren är detta ett måste, kan värma loss bultar som sitter hårt + annat.

/Jonas
Användarvisningsbild
av wide
Så nu är den äntligen på Verkstad!
Trodde jag inte skulle ta mig dit small och knastrade fan och gick tungt, tom fälgen blev varm..

Som vanligt klockren serivce på Upplands Motor U-a, de tog bilen direkt utan att boka tid.

Nu skulle det bli spännade hur det såg ut............................

Oj, här var det inte mkt kvar sa Mecken....
Belägg med fjädrar och tillbehör

Bromssköld
Den som alla är rädd för klacken var det bara pullver av, som sitter på spindeln..
Handbromsmekanismen som var bara skit..
ev ny vajer...

Så jag åkte där ifrån.

Vad tror ni det kommer att kosta?, på andra sidan byttes bara beläggen...
Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]

webasto doserpump v70n 07

10€ på Aliexpress

Kylarvatten läckage Volvo 940

Har du "spännt up" vattenpumpen mot[…]