Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har då aldrig varit med om att det inte går att öppna någon Volvo vare sig det är med vanlig nyckel eller stilettnyckel då de varit strömlösa...och vi har podievagnar som batteriet över huvud taget inte är kopplat på..
Min gamla 850 stod 3 veckor en vinter på flygplatsen med gammalt batteri som givetvis dog, det var så kass efteråt att det nästan inte tog laddning alls, men öppna bilen med nyckel och starta med kablar var inga som helst problem.

/Thomas
Låter betryggande detta!

Angående att motorhuvarna står öppna på bilarna vid Arlanda kan ju faktiskt även ha att göra med en annan sak...nämligen att man själv öppnar huven plockar av pluskabeln från batteriet och sen låser och larmar - men alltså lämnar huven öppen. Så när man återkommer kopplar man bara på pluskabeln och kör iväg. Det tycker jag låter mer logiskt.

Men å andra sidan...om det gick att öppna dörren skulle man ju inte behöva lämna huven öppen. Då skulle man ju ändå kunna öppna med nyckeln manuellt när man kom hem igen.

Har talat med bärgare, läst trådar på Google samt diskuterat med er här ovan, har även ringt till Volvos personbilsverkstäder (5 olika orter) och det skrämmande är att alla ger olika svar. Vilket jag tolkar som att detta INTE är ett stort problem :-)

Nu lutar jag dock åt att dörren kommer att gå att öppna med manuell nyckel såvida det inte kärvat ihop pga för lite användning tidigare. Vilket vi i alla fall tycks vara överens om här i tråden :-)

Angående hur länge batteriet håller så menade en bärgare i Jönköping att "har bilen stått sedan midsommar är den garanterat urladdad". Vet dock att jag själv haft bilen stående 4-5 veckor tidigare och då har den startat utan några som helst problem. Och någon här ovan har ju haft bilen stående 7 veckor utan problem.

Sen undrar jag vad som händer när man tar bort pluskabeln, eller när batteriet tar slut, påverkar det bilen på något sätt - förutom att växellådan säkert nollställs, och de dolda stereoinställningarna....klocka etc... något mer tro? Kanske inget att bry sig om :-)
Ok, kan nu meddela att bilen startade utan problem. Trots att bilbärgaren sa "har den stått sen midsommar finns det inte en chans att du får igång den".

Så då vet man det. Startade bilen och lät den gå en stund. Vilket jag dock fick höra efteråt var "det dummaste du kunde ha gjort". En mekaniker jag talade med menade på att själva starten sög ut det sista ur batteriet. Det hade enligt honom varit bättre att inte prova att starta om man inte tänkte ladda upp batteriet med batteriladdare samtidigt.

Men jag tvivlar...det borde ju räcka att låta den gå en liten stund. Särskilt som den startade så lätt efter många veckor av stillastående.
Barkbiten skrev:Ok, kan nu meddela att bilen startade utan problem. Trots att bilbärgaren sa "har den stått sen midsommar finns det inte en chans att du får igång den".

Så då vet man det. Startade bilen och lät den gå en stund. Vilket jag dock fick höra efteråt var "det dummaste du kunde ha gjort". En mekaniker jag talade med menade på att själva starten sög ut det sista ur batteriet. Det hade enligt honom varit bättre att inte prova att starta om man inte tänkte ladda upp batteriet med batteriladdare samtidigt.

Men jag tvivlar...det borde ju räcka att låta den gå en liten stund. Särskilt som den startade så lätt efter många veckor av stillastående.

Hade kanske varit bättre om du körde iväg direkt så att du kunde ladda batteriet
Du måste ha träffat 2 riktiga "chokladmjölksstinna" som aldrig haft några studieskulder.

Självklart kan man lämna sin bil flera veckor utan problem.

Att man sedan startar och låter motorn gå på tomgång en stund är ju bara bra, så man inte belastar systemet fullt ut på en gång.

Om du ska vända dig till mer kompetenta människor i framtiden, än bilbärgaren och mekanikern du talat med. Stanna vid närmsta förskola. :wink:
camaro69 skrev:Du måste ha träffat 2 riktiga "chokladmjölksstinna" som aldrig haft några studieskulder.

Självklart kan man lämna sin bil flera veckor utan problem.

Att man sedan startar och låter motorn gå på tomgång en stund är ju bara bra, så man inte belastar systemet fullt ut på en gång.

Om du ska vända dig till mer kompetenta människor i framtiden, än bilbärgaren och mekanikern du talat med. Stanna vid närmsta förskola. :wink:
VAd får du allt ifrån ? :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
greeeken skrev:Det GÅR att komma in i bilen.
Även om bilen går in i BLL läge.
Men dyckeln kan du öppna förardörr samt bagagelucka

Hur funkar det ???

BLL är väl en elmotor som kopplar bort den mekaniska nykeln och reglar låste så det inte kan öppnas med våld?

Om den fysika nyckeln enkelt går för bi det så är det ju inet BLL och man kan öppna dörren med inbrottsverktyg enklet, eller???
Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]

webasto doserpump v70n 07

10€ på Aliexpress

Kylarvatten läckage Volvo 940

Har du "spännt up" vattenpumpen mot[…]