Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rajmond
För i min V70 02a så har jag automat, så jag har väl inget svänghjul? om jag har förstått det rätt.
Kan det vara samma problem ändå?

Förövrigt med felkoden "Växla upp eller sakta ner" så hittar man inga svar om man googlar, har pratat med tre volvoverkstäder, dom hade aldrig hört talas om felkoden :???:

/Jonas
av xc90VET
Nu har jag fått bilen tillbaka från det säljande företaget. Misstanken leder mot en felaktig diagnos där systemet misstolkar ett ryck i motorn som en misständning. V8 saknar en kännare som andra volvomotorer har: den skiljer misständning från andra gupp.
Man bytte en kännare som sitter under motorn i närheten av den elektriska motorvärmaren och så ful ut, bytte tändstift, rättade en sugledning med 2 kanaler varav den ena var knickad, nollställde den adaptiva växellådan.
Nu får vi se vad som händer eftersom att felet bara kommer sporadisk.
av Rigel
Jag har oxå det fenomenet att den texten "sakta ner eller växla upp"har kommit upp.
Bilen hackar när den är kall, på tomgång och mest när det är fuktigt eller har regnat mycket.
Om det skulle fattas något på svänghjulet, så skulle väll felet komma när motorn är varm oxå???

Jag funderar på om det kan vara luftmasse mätaren som spökar?
Den är lite fuktig och ger fel värden och när motorn är varm så är den torr??

Någon som vet eller har något annat förslag???
Användarvisningsbild
av leiwi
[quote="Rigel"]Jag har oxå det fenomenet att den texten "sakta ner eller växla upp"har kommit upp.
Bilen hackar när den är kall, på tomgång och mest när det är fuktigt eller har regnat mycket.
Om det skulle fattas något på svänghjulet, så skulle väll felet komma när motorn är varm oxå???

Jag funderar på om det kan vara luftmasse mätaren som spökar?
Den är lite fuktig och ger fel värden och när motorn är varm så är den torr??

Någon som vet eller har något annat förslag???[/quote

nej LMM tror jag inte på i detta fall , snarare svänghjulets lägesgivare eftersom detta är ett intermitent fel
av xc90VET
Nu vet jag att det troligen var sensorn som brändes av den elektriska motorvärmaren som utgjorde felet. Bilen gick perfekt till februari 2010 då felet återkom - samma sensor byttes igen och ledningar isolerades igen mot motorvärmaren - sen dess har det funkat, o då gjordes inget annat !
Tror det viktigaste är att kontrollera om det är ett fel på motorn eller om felet ligger i diagnos/felsöknings systemet - dvs det hela är ett falsklarm som i mitt fall.
Råkade ut för felmeddelandet "sakta ner eller växla upp" under helgen på min V70 2002. Bilen gick knackigt och vibrerade en del i vissa hastigheter. Konstaterade att en cylinder troligtvis inte gick. Bytte tändstift utan resultat. På de nya stiften kunde jag dock märka att första cylinderns stift var blött. Bytte plats på tändspolarna och felet "flyttade med" och tvåans cylinder blev blöt. Köpte ny tändspole idag för 250 kr på skroten och allt fungerar som det ska!
av kinell
leiwi skrev:kan meddela att jag råkade ut för exakt samma symtom för några år sedan på en v70 -02 , efter 2 och en hal vecka på verkstaden och med experthjälp från volvo så hittades felet.

en liten bit ur svänghjulet hadde lossat , detta gav fel antal signaler till givaren på svänghjulet. på svänghjulet finns ju ett litet "borrhål" som givaren skall märka , man kan ju förstå att om detta sker två gånger på varje varv blir lite konstigt , och man får den omnämda feltexten.
Hej lewi jag har fått samma problem på min V70 bifuel -06 sakta ner eller växla upp
Hur löser man det där med svänghjulet måste man byta

Det är aningen svårt att se på bi[…]

B6304

Kan inte lägga i växel V70

Tack för svar! Det visade sig att det var ena[…]

760 tändningslås?

Kabelbrott på kabeln till solonoiden var fel[…]