Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#324913
Har inte gjort ngt av det ännu. Tänkte passa på vid reguljära servicen om några hundra mil..

/Håkan
#325373
Har fått pris på kalaset..

2570:- inkl moms för byte av locket samt prov/adaption av lådan. För spolningen skall dom ha 1130:- för arbetet. Oljan skall gå på 1525:-

5225:- totalt för kalaset alltså.

Har nån annan fått nått pris?

/Håkan
#325402
Nu minns jag inte vad själva locket kostade, men jag gav ca 1000:- för bytet (exkl. material).
Sedan eftersom jag bytte olja samtidigt så ingick nollställning/adaption i det arbetet, så totalt gav jag ca 4000 vill jag minnas.

Nu beror det ju på om de vill göra en extra provrunda med det nya locket, annars borde det räcka med samma nollställning som görs vid oljeservicen tycker jag.
#329888
Jag har en S80 2.5T Auto 12.000mil.
Växelleådan växlar mjukt och fint men när jag kört i låt oss säga 90km/h
i 10-20min och därefter sänker farten så att lådan växlar ner och sedan ökar farten
igen så att lådan skall växla upp då händer det att den "frikopplar", varvet rusar upp
och då passar den på att slänga i nästa högre växel med ett ryck och hjulspinn.

Om jag gör som ovan men körningen i 90-100 är längre än omk 10-20min då fungerar
den som den skall vid samma sänkting-höjning av farten.

Om jag kör hårdare med omkörningar och en del växlingar på vägen men i övrigt
samma som översta förklaringen då växlar den inte heller efter ett "friläge".

Att byta olja i växellådan har jag pratat några gånger med Bilia om. Det är så,
säger Bilia, att vid normalkörning håller oljan i stort sett bilen ut. Om man byter
olja på en normalkörd autolåda efter ex.vis 10.000mil så blir det som att tappa
ur oljan och fylla på med samma olja igen. Alltså ingen skillnad eller onödig utgift.
Om man däremot lådan inte fungerar så bra då kan man byta till en annan olja
och då kan det vara så att man upplever det som bättre.

Den förklaringen har jag fått ett antal gånger.
#329897
Här kommer en till:

Min förra S80-99 170hk Auto den började växla konstigt efter 18.000mil.
När jag sänkte farten och den skulle växla ner till 2:an då gjord en det
så kraftigt att hjulen bromsade till på vägen. Rycket i bilen kändes som
om någon körde på bakifrån.
Vid en service påpekade jag detta då fick jag svaret att lådan mpåste bytas.

Men jag kände då en kille som jobbade på Volvo. han tog med sig sin dator hem
och kopllade till bilen. Sedan laddade han in programvara för en 06:a.

Bilen har min svärdotter numera och den har gått 28.000 mil utan att växellådan ryckt
en enda gång sedan dess.

Oljan i lådan är aldrig bytt, den är röd som hallonsaft och luktar som....växellådsolja.
Margarinet "Lätt&Lagom" luktar nästa exakt samma.....
#330685
Har haft bilen på Bilia idag.
Dom hittade inga felkoder eller "fel" men han kände samma symptom som jag. Han föreslog oljebyte och uppdatering av mjukvaran till TCM.
4800:- kostade det för arbete och material.
Jag har ännu inte haft möjlighet att provköra bilen, men farsan sa att den växlade som en dröm när han hämtade bilen. Det blir en rejäl provkörning imorgon och sedan återkommer jag med resultatet.

Jag hade ca 60 PSI = 4100 hPa på lågtr[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Innerskärmarna lär sitta med 4-5 plastmu[…]

Ett avgasprov hade varit bra för att se hur m[…]

Beställt en XC60 i Juni med uppskattad levera[…]