dieselmagnus skrev:Man kan ta bort spjället och rengöra detta ibland bildas en del skit som gör att spjället går sönder.
De är inte skiten som gör att de går sönder.. Taget från Ringhedes inlägg:
Gasspjällets funktion består av en motor som vrider gasspjället samt en lägesgivare som talar om för styrsystemet om läget på spjället.
Detta är här uppbyggt med en enkel potentiometer ungefär som en simpel volymkontroll på en radioapparat.
Alltså motorn får i uppgift att vrida gasspjället och potentiometern (lägesgivaren) talar om för styrsystemet vart det befinner sig.
Motorn vrider och lägesgivaren "talar om" för styrsystemet om hur långt man kommit och styrsystemet kan då fortsätta vrida spjället tills man kommit fram. osv.
Denna typ av potentiometer med kolbanor och släpkontakter kommer med tiden att bli slitna och få kontaktproblem.
Alla med erfarenhet av gamla radiopapparter vet att de brukar knastra när man vrider på volymkontrollen och beror kontaktproblem orsakade av slitage på kolbanan och oxid på kontakterna.
Detta är precis samma vad som händer med ett gasspjäll. Detta har Volvo kompenserat med nyare mjukvaror. Skillnaden på nya mjukvaror och gammal är att de är lite mer förlåtande till dett "knaster" (dålig kontakt) och man har förlängt tiden för kontakbortfall före man ger larm om problem i gasspjället. Programavaran "glömmer" alltså tillfälligt läget och räknar ut var det rimligen borde befinna sig och fortsätter.