Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Jag kan rapportera om hur Biltemas kondensor fungerar och upplevs av AC reparatör på onsdag kväll, för härom dagen upptäckte jag samma standardfel på min S60. Och den skall in för rep på onsdag morgon. Min preliminära prisuppgift var 2500:- för hela jobbet då jag har med mig egen kondensor, annars skulle det bli 5000:-. Så är passformen OK så sparar man i runda slängar 1500:- jämfört med original.

/Thomas
av Fred
Det är ju lysande Thomas!

Jag har så svårt att tro att Biltemas skulle vara sämre än Volvos, som ju bevisligen inte är någon höjdare. Så länge den passar rent fysiskt kommer den nog göra jobbet precis lika bra!

Jag hårdbevakar den här tråden på onsdag kväll med stort intresse! :-)-)
av Mekis
Jag har monterat en Biltemakondensor i helgen som var. Tyckte att den passade riktigt bra.
Eftersom jag aldrig bytt en kondensor förut tog jag beslutet att montera bort fronten, med rätt verktyg behövs det inte men det underlättade mycket tycker jag.
Bild
Bild
Hade även ett litet kompressorhaveri :-O)
Bild

Biltema kondensor 1000:-
Waeco(Ad Center) torkfilter 450:-
Beg kompressor JB bildemo 2700:-

/Martin
av Fred
Hej Martin!

Det var riktigt goda nyheter!! Då blir det en biltema-kondensor för min del!

Hur pass komplicerat var det att göra jobbet själv?
Behövdes några specialverktyg?
Hur gjorde du med systemets befintliga kylmedie?
Var fick du tag i torkfiltret? (Kollade Waecos hemsida men där fanns inte mycket information om återförsäljare)
Fyllde du systemet själv när du var klar eller åkte du till en AC-firma?

Kan du inte skriva ett litet mektips?! :D

Mvh
/Fred
av Mekis
Fred skrev:Hej Martin!

Det var riktigt goda nyheter!! Då blir det en biltema-kondensor för min del!

Hur pass komplicerat var det att göra jobbet själv?
Behövdes några specialverktyg?
Hur gjorde du med systemets befintliga kylmedie?
Var fick du tag i torkfiltret? (Kollade Waecos hemsida men där fanns inte mycket information om återförsäljare)
Fyllde du systemet själv när du var klar eller åkte du till en AC-firma?

Kan du inte skriva ett litet mektips?! :D

Mvh
/Fred
Är man van med att skruva så är det inte så svårt, bara "trångt". Hade arbetsbeskrivningar ifrån VADIS.
Vanliga blocknycklar och 1/4"-1/2" hylsnyckelsats klarade jag mig med.
Torkfiltret köptes av en http://www.adsverige.com ansluten butik.

/Martin
Användarvisningsbild
av Funk
OK. min summering:
1: Efter någon timme ringer verkstaden och förklarar att dom har problem, åker över dit och ser.. Biltemas kondensor är ca. 5mm tjockare än original !
Det gör att det inte finns en chans att montera den på det normala sättet (underifrån) och även om man gör det genom att totalt demontera fronten så kommer inte gummilisterna till luftstyrningarna att få plats.. Jag chansar på att jag kan få dit listerna med lite flyttande av luftstyrningen i helgen och ber honom demontera listerna och montera kondensorn utan dessa. Så långt allt väl, men eftersom kondensorn är tjockare åt båda hållen så ligger den emot intercoolern också.. vad trött jag blir :roll: Detta gick ju också att lösa med relativ enkla medel, men då blev det ännu mindre plats för listerna.

Det kan vara så att Biltema inte fattat att det är olika mycket plats i fronten på S60 och S80/V70 och helt enkelt beställt en kondensor som dom TROR passar på alla bilar, då i själva verket platsen i fronten varierar rätt krafigt mellan modeller och utförande (turbo/ icke-turbo).

Till Biltemas försvar skall sägas att den var robust uppbyggd...och i vissa avseenden skulle det extra godset vara till fördel enligt kylkillen, om den passat på min bil vill säga...

/Thomas
Användarvisningsbild
av CarMan
jag har skrivet det många gånger förut, orginal har oftast mycke bättre passform än pirat (gäller alla delar)

sen så är jag tämligen säker på att det orginal är samma kondensor på v70 & s60
av Fred
Inte helt oväntat att Carman skulle komma med den kommentaren...

Tillbaka till ämnet:

Det skiljer ju lite mellan S60:n och V70:n just i fronten så det kan ju mycket väl vara så att Biltemas fungerar fint på V70 men att det blir trängre på S60:n. Om man dessutom blandar in turbo i ekvationen så blir det antagligen ännu mindre plats.

Jag har nu bestämt mig för att göra monteringen själv av kondesor och torkfilter (tack till Martin "Mekis" för din hjälp så här långt). Sen låter jag någon vettig AC-montör kolla tätheten samt fylla på med kylmedie och eventuell olja som kan behövas.

Håll tummarna för mig! :D

Mvh
/Fred
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]

Backlampa

På min gamla bil så slår man upp[…]

Brånsle trycks problem

Har problem med min V70 -07 2,4D/D5244T5 Bilen do[…]