Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Honke
VolvoB20 skrev:Har kört rätt många tusen mil nu med Volvos dieselfemmor både manuell och automat.

Med min körstil där körningen är rätt blandad mellan ladsväg och inte så mycket stad så drar automaten (6 växl geartronic) ca 50% mer än den manuella, vi tankningarna på den manuella landade det oftastast på dygt 0.6 l/m med automaten drygt 0,9 l/m. Båda bilarna körs på samma sätt och båda har partikelfiler.

Så om förbrukningen är viktig så är valet mycket enkelt..
Okej, men vilken motor hade du till respektive låda?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Honke skrev:
VolvoB20 skrev:Har kört rätt många tusen mil nu med Volvos dieselfemmor både manuell och automat.

Med min körstil där körningen är rätt blandad mellan ladsväg och inte så mycket stad så drar automaten (6 växl geartronic) ca 50% mer än den manuella, vi tankningarna på den manuella landade det oftastast på dygt 0.6 l/m med automaten drygt 0,9 l/m. Båda bilarna körs på samma sätt och båda har partikelfiler.

V70N -06 D5 185 hk partikelfilter AWD 6-vxl manuell. Den tog oftast strax över 0.6 l/m

V70N -07 2,4D 163 hk partikelfilter FWD 6-vxl gerartronic Samma körning brukar landa på drygt 0.9 l/m

Och då var ändå den manuella 22 hk starkare och hade 4-hjulsdrift men gick ändå dramatiskt mycket snålare än automaten som bara har framhjulsdrift.
Användarvisningsbild
av eltoro2
Jag har min andra D5 och även den här 02 som hade mer barnsjukdomar än o4 och senare -- är jag nöjd med. Tråkig med skatten men det är säkert för att jag fick köra 2ggr sthl- örebro +lite till (937km) innan reserven började lysa igen. Vi förbrukar mindre naturresurser,hyfsat med utsläpp men ändå...
Varmt rekomenderar D5 manuell. kolla framm-bakvagn hjullager staggar allt där....
Användarvisningsbild
av Honke
ni ger mig huvudbry :wink: Är ju så sugen på en handikappanpassad, har bara haft en automat innan och det var ju så gott o jäsa runt med automat.
Men dricker den så pass mycket mer så känns det ju som om jag lika gärna kan fortsätta köra bensin även på bruksbilen.. :roll:
av Bamse
VolvoB20 skrev: V70N -06 D5 185 hk partikelfilter AWD 6-vxl manuell. Den tog oftast strax över 0.6 l/m

V70N -07 2,4D 163 hk partikelfilter FWD 6-vxl gerartronic Samma körning brukar landa på drygt 0.9 l/m

Och då var ändå den manuella 22 hk starkare och hade 4-hjulsdrift men gick ändå dramatiskt mycket snålare än automaten som bara har framhjulsdrift.
Jaja, men jag kör på 0,75 enligt mätaren (blir oftast 0,80 vid pumpen) vid normal stadstrafik. Jag tror du efter många års manuellt viftande med spaken i golvet funnit det så underbart att bara gasa på så att du inte inser hur mycket du gasar nu. När man sliter i spaken på en sexväxlad manuell så hinner man få "spakarm" innan man får upp farten och därigenom kör snålare för att slippa växla så frenetiskt :lol:
av LappenNorr
VolvoB20 skrev:
Honke skrev:

V70N -06 D5 185 hk partikelfilter AWD 6-vxl manuell. Den tog oftast strax över 0.6 l/m

Jag får då ALDRIG min D5 AUTOMAT -04 att ta mer än 0,7 hur jag än kör så jag vet inte riktigt vad du har för fel på din bil.......................
av Lövet
Volvos automater är inget för den resursmedvetne, så enkelt är det.

Tankade igår. Har kört 30 mil motorväg i cirka 125 km/h och 14 mil pendling till jobbet (1 mil 70 väg). Fick i 55 liter, det ger 1,25 liter milen.

(Och NEJ jag kör inte särskilt hårt med bilen och har inga felkoder heller)
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Avråder ifrån 185Hk modellen. Den är törstig för att vara diesel. Läst tester får du se. Jag har en D5 2003 aut och den ligger på 0,62l/mil i ca 100km/h landsvägskörning. Sedan finns det ju alltid folk som ligger i 150km/h med husvag 10 flak öl och 5 pers i bilen på en förbrukning på 0,4l/mil.

163Hk är det bra klipp i och det räcker gott. Den ligger styvt 0,6l/mil med aut som jag har om man inte ligger och kör hårt. Det är en pålitlig bil men som med volvo och som du vet är det ju de usla framvagnsdetaljerna som spindelleeder, inre/yttre styrleder mm som brukar gå. Hitta en fin fullutrustad och slå till. Ska du chippa så skaffa ett riktigt prog och inget skit som en dieselbox som bara ställer på soppatrycket.
Du har BSR, Dahlbäck SAM mm.

1,25l/mil säger du i 125km/h då måste den gå fett som f.. Det ligger inte ens min på med 1800kg husvagn därefter så det bör du nog kolla upp. Jag har aldrig hamnat över 0,67l/mil (ej husvagn då) Ligger man med 0,9l/mil med en 2,4D som är samma som gamla D5 så kör man ganska oekonomiskt eller så är det fel på bilen helt enkelt.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
dieselmagnus: Notera att Lövet har en T5 AWD , vilken inte är lika snål som en D5a :wink:

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrullen.[…]

Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]