Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av åsaboe
Min V70 Bi-Fuel från 2004 tycks skilja sig från din bensinare av samma årgång NCR, och även från en del andra här. När jag såg denna tråd blev jag ju vungen att tänka efter vad jag skall "gnälla" om jag också, men det blev inte mycket... :wink:

Den knarrar inte, låter inte om växelspaken, inga missljud och de fyra Conti Sport Contact som den var utrustad med vid köpet är tysta och snälla.

Det som möjligen irriterar är att jag efter 230,7 mil fick på 9,30 liter bensin och nu senast efter ytterligare 212,0 mil kunde pressa i 8,82 liter bensin. Men 0,04 liter per mil får man väl tåla, det har varit många korta körningar och det drar ju i den avdelningen. Biogasförbrukningen håller sig strax under 0,8 normalkubikmeter per mil, strax under 7:- Totalt gas + bensin hittills under 7:50 per mil - räknat på dagens höga bensinpris.

I övrigt har jag alltså ingenting att klaga på och jag är mycket belåten med underverket... :wink:
av NCR
åsaboe skrev:Min V70 Bi-Fuel från 2004 tycks skilja sig från din bensinare av samma årgång NCR, och även från en del andra här. När jag såg denna tråd blev jag ju vungen att tänka efter vad jag skall "gnälla" om jag också, men det blev inte mycket... :wink:

Den knarrar inte, låter inte om växelspaken, inga missljud och de fyra Conti Sport Contact som den var utrustad med vid köpet är tysta och snälla.

Det som möjligen irriterar är att jag efter 230,7 mil fick på 9,30 liter bensin och nu senast efter ytterligare 212,0 mil kunde pressa i 8,82 liter bensin. Men 0,04 liter per mil får man väl tåla, det har varit många korta körningar och det drar ju i den avdelningen. Biogasförbrukningen håller sig strax under 0,8 normalkubikmeter per mil, strax under 7:- Totalt gas + bensin hittills under 7:50 per mil - räknat på dagens höga bensinpris.

I övrigt har jag alltså ingenting att klaga på och jag är mycket belåten med underverket... :wink:
Jo, faktum är att jag funderade på om jag skulle välja en gasbil jag också, men då jag inte bor i närheten av Kalmar får jag inte de stora förmånerna med fri gas för 7000:- (var det va?) och i resten av Sverige är det ont om gas-stationer för att uttrycka det milt. Men skönt att du har en bil som är lungt körd och väl sammanskruvad! :)

Btw, nu är mina däck också tysta och fina, med nya skruvfjädrar och gummi-inlägg i framvagnen vill säga.

p.s. Sen är ju detta ett forum för folk som primärt har problem med sina Volvos och vill ha hjälp, så får du nåt problem med din bil är du välkommen att skriva om dom här. :wink:
Användarvisningsbild
av åsaboe
7.500 NCR, 7.500. Vi kör på gratisgas långt in på nästa år. Och parkerar gratis i Kristianstad t.o.m. dec 2007, minst :wink:

Vi bor ju mycket bra till här utanför Kristianstad gasmässigt om man säger, och kör sällan långa sträckor och mycket sällan i "gasöken". Om jag varit beroende av bilen för att köra i jobbet vete katten om det blivit gas den här gången. Förhoppningsvis ökar de på utbyggnadstakten ordentligt nu, det verkar så jag såg att antalet gastankar ökat med över 40% senaste tiden.

Jag skrev mest för att jag är så himla belåten med bilköpet, den är en njutning att fara omkring med. Litet spelar det väl in att vi bytte upp oss 12 årsmodeller när 245:an fick vandra vidare till ny ägare. Och de ekonomiska villkoren för körning gör ju inte saken sämre... :D
av NCR
åsaboe skrev:7.500 NCR, 7.500. Vi kör på gratisgas långt in på nästa år. Och parkerar gratis i Kristianstad t.o.m. dec 2007, minst :wink:

Vi bor ju mycket bra till här utanför Kristianstad gasmässigt om man säger, och kör sällan långa sträckor och mycket sällan i "gasöken". Om jag varit beroende av bilen för att köra i jobbet vete katten om det blivit gas den här gången. Förhoppningsvis ökar de på utbyggnadstakten ordentligt nu, det verkar så jag såg att antalet gastankar ökat med över 40% senaste tiden.

Jag skrev mest för att jag är så himla belåten med bilköpet, den är en njutning att fara omkring med. Litet spelar det väl in att vi bytte upp oss 12 årsmodeller när 245:an fick vandra vidare till ny ägare. Och de ekonomiska villkoren för körning gör ju inte saken sämre... :D
Jag har för mig att jag hörde en intervju på P4(?) med en tjej från ditt område som just hade köpt sig en Bifuel, kan det ha varit du? :D

Hade som sagt Göteborg Energi haft samma supererbjudande hade jag hoppat på Bifuel direkt, men som det var nu fick jag "nöja" mig med en 140 Addition. Om den håller från och med nu är jag helt och hållet nöjd!
Användarvisningsbild
av åsaboe
Nä, tjejen du antagligen såg i Sydnytt, Rapport eller Landet runt är inte jag. Jag är en gubbe som bor på en ås... :wink:

Den där signaturen kom till en gång i slutet på nittiotalet när jag skulle regga mig på ett ställe och Åsa-Nisse var upptaget. Tänkte att om det fanns åboar förr så kan det ju finnas åsaboar nu :wink: (jag vet att åbo inte har någonting med att bo vid en å att göra, men liksom ändå...). Det har blivit några missförstånd genom åren, men åsaboe har blivit så inarbetat på olika fora så jag har bestämt mig för att inte byta.

Det blev en lång utläggning utanför ämnet, bäst att sluta här :wink:
av nevyn
Det sista felet i listan klagar min sambo på också, har inte lagt märke till det själv. Undrar vad det kan vara.
av NCR
åsaboe skrev:Nä, tjejen du antagligen såg i Sydnytt, Rapport eller Landet runt är inte jag. Jag är en gubbe som bor på en ås... :wink:

Den där signaturen kom till en gång i slutet på nittiotalet när jag skulle regga mig på ett ställe och Åsa-Nisse var upptaget. Tänkte att om det fanns åboar förr så kan det ju finnas åsaboar nu :wink: (jag vet att åbo inte har någonting med att bo vid en å att göra, men liksom ändå...). Det har blivit några missförstånd genom åren, men åsaboe har blivit så inarbetat på olika fora så jag har bestämt mig för att inte byta.

Det blev en lång utläggning utanför ämnet, bäst att sluta här :wink:
:lol: :lol:
av NCR
nevyn skrev:Det sista felet i listan klagar min sambo på också, har inte lagt märke till det själv. Undrar vad det kan vara.
Jag gjorde en uppdatering på listan just.... Återkommer med svar på vad det var efter att det förhoppningsvis är fixat.
av Noodles
Man blir ju lite rädd när man läser allt detta, vad har jag gett mig in på (köpte en V70 -02 för några veckor sen) ;) men samtidigt så verkar du ju få det mesta fixat på garanti/goodwill.
Sen är de väl grejen med den här typen av forum, det är mest fel och ev. brister/problem som diskuteras. :)

Jag menar det är ju inte ofta vi ser topics som: 'Jag är toknöjd med min 2.4T Jub' osv.. ;)

/Från en än så länge nöjd V70 -02 ägare :)
av NCR
Noodles skrev:Man blir ju lite rädd när man läser allt detta, vad har jag gett mig in på (köpte en V70 -02 för några veckor sen) ;) men samtidigt så verkar du ju få det mesta fixat på garanti/goodwill.
Sen är de väl grejen med den här typen av forum, det är mest fel och ev. brister/problem som diskuteras. :)

Jag menar det är ju inte ofta vi ser topics som: 'Jag är toknöjd med min 2.4T Jub' osv.. ;)

/Från en än så länge nöjd V70 -02 ägare :)
Grattis till bilen! :)

Precis som du säger så får jag naturligtvis alla viktiga fel åtgärdade på min Happy Deal. Det är mycket möjligt att ingen "normal" bilägare (som min fru exempelvis) skulle hålla på och gnälla på sus, knak och knarr som jag gör, men jag känner att om jag nu har lagt ner över 200.000:- på en begagnad bil, skall det minsann inte låta illa någonstans. Efter mina 1500 mil eller 1 år så är jag ju där utan garanti och får betala ur egen ficka. Sen får man väl strunta i att det räcker med att säga "Hej det är Fredrik" när man ringer sin tekniker.... :lol:

Min förhoppning med tråden är inte att klaga så mycket som möjligt (faktiskt) utan att ge folk en möjlighet att se om de har samma fel på sina bilar och genast få se vad Bilia (i det här fallet) gjorde åt det. Visst kan man söka här på forumet men det tar sin lilla tid att hitta allt. :)

Ingen som har någon idé om vad det ka[…]

ljusviddssensor

Leta i sprängskisserna hos www.volvopartswebs[…]

Är ju en baggis att byta chip och ställa[…]

Istället för polering och lackskydd va[…]