Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ringhede
Förväxla inte microbrytare i bakluckan med övriga dörrars problem med microbrytare. Bakluckans lås (V70N) har en riktig brytare och det låset går att plocka isär och serva vilket inte de 4 dörrarnas lås går att göra.
Dörrlåsen är skit från Valeo och misslyckad konstruktion.
Bakluckans lås är betydligt mera rejäl konstruktion.
Däremot skadar det aldrig att plocka ned bakluckans lås för lite rengöring och smörjning.
Bakluckan lås är microbrytarens funktion enkel att felsöka med valigt instrument och även kabelstammen fram till kopplingsplinten som sitter i bakre stolpen. Dra isär plinten före felsökning.
OBS
Det är inte bara kabel till låset som går av utan även övriga. I samma stam finns även kraftigare kablar för bakrutans uppvärmning samt torkare till bakrutan.
Jag har haft flera kablar som varit av och är åtgärdade.

mvh Roland
av Righthanddrive
Kanon med detta forum att man hitta hjälp och tips från andra Volvo ägare :-)

Jag fick larm i lördags kväll och trodde ev att det var fellarm.
Sedan när jag skulle köra hem blev det varningen Bakluckan Öppen och belysningen slockna aldrig.

Kom hem och tog bort takbelysningen för att spara batteriet.
Larma på och gick in men det dröjde inte länge innan larmet kom igen :-(

Tyvärr kunde jag inte låsa med min nyckel så jag fick ta bakdörren och låsa samtliga dörrar med nyckel symbol knappen på vänster framdörr.
Det är ju lite bökigt men fungerade och bra för grannsämjan.

Tittade på kabelhärvan mellan kaross och lucka och fann att den stora svarta kabelen brustit samt några till var i brytstadiet.
Det blev avskalning och ihoplöddning med krypslang och eltejp för att skydda och nu är XC som den skall igen och slutat larma fel :-)-)
av mollan
Hej !

Här kommer ett klipp från mig i en tidigare tråd och hur jag löste problemet.

Jag hade själv exakt samma problem med min V70 -04, larmade och visade felmeddelande om öppen baklucka.
Jag provade att hänga in en helt ny låskista utan att det blev bättre.

Det visade sig att en kabel ( lite grövre svart ) som gick i kabelstammen till bakluckan var trasig inuti själva höljet till kabeln så det inte syntes att den var defekt. Även om jag ringde upp eller ohm mätte kabeln så märktes det inget fel, jag drog helt sonika en helt ny svart kabel ( den som går till defrosten i bakrutan ) paralellt med det gamla kablaget och vips så var problemet borta.

Jag tog en strömtjuv och gick på den svarta kabeln i stolpen vänster bak ( bakom luckan till bakljuset ) och drog den nya genom gångärnet och sedan en strömtjuv igen inne i bakluckan. sedan knipsade jag av den biten av den trasiga svarta kabeln.

Kanske inte världens bässta lösning men den var billig och funka klockrent, sen får jag väl byta hela kabelstammen när det uppstår fler brott i samma kablestam då det sliter bra mycket uppe vid gångjärnet till bakluckan

Detta har fungerat i mer än två år nu
av HerrNilsson30
Hade meddelandet "Bakluckan öppen" och värmaren till bakrutan fungerade inte. Med hjälp av er information lokaliserade jag felet till kabelbrott. Tackar!
Bild
av Alfp
Har skaffat en V 70 N 2.4 år 2005. Gått ca 35000 mil. Den signalerar också att luckan är öppen fast den är stängd. Skall prova allt som är skrivet ovan, återkommer med resultatet.
MVH
AP
av Tybbe
Hej är en som håller på med samma problem men jag får inte bort själva låset från b-luckan och som tidigare så har larmet börjat att få lite spel. Men har kopplat bort lampan för att spara batteriet och jag tror det blir verkstan so får fixa detta eftersom jag inte hittar något kabelbrott v70 t5 06

Stämmer.

V60 sliter däck bak

Vilken bussning är det du menar? Och vart fin[…]

Husbilar igen, eller ja förare och sjä[…]