Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Knasen
#16544
Men för att återgå till det ursprunliga ämnet, man kan ju göra som man vill när man kopplar på batteriet, vill man ha nyckeln i läge 2 och känner sig säker med det då skall man absolut ha det, kanske ha lite koll på batteriet, om det känns en ganska frän lukt, då kanske man skall vänta lite med koppla på batteriet så gasen försvinner, så bör man vara ganska säker.
av tobmag
#16555
Tack knasen för din förklaring.

Jag vet i och för sig hur det fungerar eftersom jag arbetar som lärare för tunga fordon :D

PWM= Pulse Width Modulation
dvs du ändrar inte spänningen i sig utan bara pulsbredden! :shock:

Du kan mäta spänningen i CAN bussen åxo ca 2~3 volt men bäst är förståss ett oscillioskop :wink:


Tobmag
Användarvisningsbild
av Sparkz
#16725
Det sitter ju nu inte en dator i airbagen som kan ta emot en sån signal. Det är vanlig växelström. Anledningen till det är att man kan få lite skydd mot "den klämda kabeln" genom att det sitter en kondensator i kontaktstycket som spärrar för likström.

Vill man leka med squibbar är det bara att pilla isär kontaktstycket och koppla förbi kondensatorn så går det fint med ett vanligt 9v-batteri. Jag sköt en 22mm stålkula rakt igenom en gammal mikrougn på det viset...
av Knasen
#16780
Aha, man lär sig alltid något nytt, :D , har förresten kollat upp en del saker.

1. Anledning till att man väntar 5 min från det att man har kopplat bort batteriet är att skall man jobba med styrenheter, så skall man vänta så att bilen hinner spara all data, precis som hemdatorn. Görs inte detta så så kan styrenheterna ta skada.

2. Att tändningsläget skall vara i läge 2, för att bilen gör ett självtest av SRS-systemet när nyckeln står läge 2, och när man kopplar på batteriet så skall SRS-systemet varna för olika problem, självtesten görs varje gång nyckeln ställs i läge 2.

Som sagt vad man lär alltid något nytt, ibland har man rätt och ibland fel, denna gången hade jag faktiskt fel, men det är bästa med forumt att man lär sig saker hela tiden
av tobmag
#16816
Sparkz skrev:Det sitter ju nu inte en dator i airbagen som kan ta emot en sån signal. Det är vanlig växelström. Anledningen till det är att man kan få lite skydd mot "den klämda kabeln" genom att det sitter en kondensator i kontaktstycket som spärrar för likström

Vill man leka med squibbar är det bara att pilla isär kontaktstycket och koppla förbi kondensatorn så går det fint med ett vanligt 9v-batteri. Jag sköt en 22mm stålkula rakt igenom en gammal mikrougn på det viset...
Växelspänning i bilen?? var då? Ja det finns ju i generatorn men den likriktar ju vi direkt!(med hjälp av dioder) Använda en kondensator för att skydda mot likspänning :shock: Har aldrig hört talas om detta och är i praktiken inte möjligt

Skjuta stålkulor???Någon på forumet som fattar något av detta????
av Knasen
#16885
Är det det zenerdioder som sitter i pyfskontakten som öppnar vid en viss späning och löser ut ngn kudde ??
Användarvisningsbild
av Sparkz
#16909
tobmag skrev: Växelspänning i bilen?? var då? Ja det finns ju i generatorn men den likriktar ju vi direkt!(med hjälp av dioder) Använda en kondensator för att skydda mot likspänning :shock: Har aldrig hört talas om detta och är i praktiken inte möjligt
SRS-styrenheten gör en växelspänning (antagligen fyrkantig, inte sinus), inte konstigare än att stereon går på DC och driver högtalarna med AC.

En kondensator kan inte leda likström. Eller bara lite grann, tills den är fullt laddad. Väljer man en tillräckligt liten kondensator så blir den lilla strömmen mycket mindre än squibben behöver för att tända. En växelström med hög frekvens går rakt igenom kondensatorn. Läs på lite om kapacitiv reaktans.

Jag vet inte hur en squib funkar, men jag antar att det liknar en vanlig tändhatt för dynamit, fast lite "snällare". (det är ju vad "squib" betyder) Det är inte den som blåser upp bagen, den skjuter bara hål på en behållare med gas under högt tryck som i sin tur blåser upp bagen.

Ok, drar hela historien då:
Min bror jobbar på ett företag som tillverkar krocksäkerhetsutrustning. Där leks det en del med squibbar, men säg inget till chefen!:twisted:
Men att bara smälla en på golvet är ju inte roligare än en kinapuff så jag letade upp bältessträckare och ett rör som passade kulorna från en gammal vändkrans jag hade liggande.
Svetsade squibfästet från sträckaren i änden på röret och vips så har vi byggt oss en kanon! :D
Vi sköt på lite olika saker, men träffen på mikron var bäst. Kulan gick igenom tre plåtar och gjorde en fin buckla i den fjärde...

Ja, *host* det är bilar vi pratar om här va?
av tobmag
#16935
Japp håller med, det är Volvo vi pratar här.

Men om vi nu ska förklara något för någon så måste vi hålla oss till RIKTIGA fakta!

Sparkz skrev:
Stereon går på DC men driver hötalarna med AC :shock: Varför är det då viktigt med att se till att alla högtalare ligger i fas dvs är rätt kopplade med plus och minus?

Kondensator använder vi i serie till att filtrera bort den låga frekvensen till diskanthögtalarna.

Tobmag
av åklagarn
#16967
[quote="tobmag"]Japp håller med, det är Volvo vi pratar här.

Men om vi nu ska förklara något för någon så måste vi hålla oss till RIKTIGA fakta!

Sparkz skrev:
Stereon går på DC men driver hötalarna med AC :shock: Varför är det då viktigt med att se till att alla högtalare ligger i fas dvs är rätt kopplade med plus och minus?

Kondensator använder vi i serie till att filtrera bort den låga frekvensen till diskanthögtalarna.

Tobmag[/quote]
ja normal växelstöm i ett hus har ju en minussida dvs nolla och en fas som växlar på ca240v
av åklagarn
#16968
[quote="åklagarn"][quote="tobmag"]Japp håller med, det är Volvo vi pratar här.

Men om vi nu ska förklara något för någon så måste vi hålla oss till RIKTIGA fakta!

Sparkz skrev:
Stereon går på DC men driver hötalarna med AC :shock: Varför är det då viktigt med att se till att alla högtalare ligger i fas dvs är rätt kopplade med plus och minus?

Kondensator använder vi i serie till att filtrera bort den låga frekvensen till diskanthögtalarna.

Tobmag[/quote]
ja normal växelstöm i ett hus har ju en minussida dvs nolla och en fas som växlar på ca240v[/quote]
ja stöm= slang för ström

Vilken säkring är det till strålka[…]

Visa din semesterbil(d)

Strax utanför Trollhättan hittade jag ty[…]

Motorhuv öppen?

Ja det löstes med sista uppdateringen

Stod han och slirade länge på koplingen[…]