Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av maf
Jag vill inte säga emot två Volvo-tekniker, särskilt som jag själv är helt värdelös på bilar. Däremot vad gäller el och elsäkerhet så finns det en sorts logik som jag brukar kunna hitta efter en stunds funderande ;-)

Airbag och knallgas har i detta fall inget med varandra att göra och det är inte därför man ska vara försiktig. Min gissning är att man ska sätta startnyckeln i läge II innan man kopplar till batteriets minuspol för att TVINGA fram problemet i samma ögonblick som minuspolen tillkopplas (och ingen sitter i bilen).

Ta exemplet där du kopplat in radioknappar i ratten och när du stänger locket så har du råkat klämma två kablar, nämligen en kabel med ständig + (när tändningen är igång) och kabeln som bara ska ha + när airbagen ska utlösas. När allt är tillbakamonterat och minuspolen kopplas tillbaka på batteriet i bagageluckan så händer ingenting. Men när du sätter dig i bilen och ska starta - då kommer en kudde rätt i ansiktet när du passerar II med startnyckeln. Det hade väl varit bättre om detta skett när du stod bakom bilen?

/Magnus
av nevyn
Det är inte säkert att det är fördraget, om inte måste man köpa en sladd från volvo.

Den har artikelnummer 8645540 (ca 170:-)

Jag köpte knapparna på skroten, kostade 280:- inkl frakt

Dessutom har jag inte lyckats hitta knapparna separat, utan bara hela enheten med knappar och täcklock.

Till min bil -01:a så har knapparna artikelnummer 9141898

Kolla upp om du har kablaget fördraget, det är en flatkabel med två gröna kontaktstycken ett i varje ände. Det går mellan farthållardosan och radiodosan.

Sen tycker jag att diskussionen kring tändningsnyckelns läge vid till/frånkoppling av batteriet etc hör hemma i en egen tråd...
Användarvisningsbild
av Dan i Eslöv
Det skulle vara bra att få en liknande lektion för S60:an också. Den har som bekant den 3-ekrade ratten, där fjärrkontrollerna sitter fast i den rörliga fjädrande överdelen som manövrerar signalhornet. Hur är tillvägagångssättet här? :?: :???:

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]