- fre 16 sep 2005, 07:25
#16351
Jag vill inte säga emot två Volvo-tekniker, särskilt som jag själv är helt värdelös på bilar. Däremot vad gäller el och elsäkerhet så finns det en sorts logik som jag brukar kunna hitta efter en stunds funderande 
Airbag och knallgas har i detta fall inget med varandra att göra och det är inte därför man ska vara försiktig. Min gissning är att man ska sätta startnyckeln i läge II innan man kopplar till batteriets minuspol för att TVINGA fram problemet i samma ögonblick som minuspolen tillkopplas (och ingen sitter i bilen).
Ta exemplet där du kopplat in radioknappar i ratten och när du stänger locket så har du råkat klämma två kablar, nämligen en kabel med ständig + (när tändningen är igång) och kabeln som bara ska ha + när airbagen ska utlösas. När allt är tillbakamonterat och minuspolen kopplas tillbaka på batteriet i bagageluckan så händer ingenting. Men när du sätter dig i bilen och ska starta - då kommer en kudde rätt i ansiktet när du passerar II med startnyckeln. Det hade väl varit bättre om detta skett när du stod bakom bilen?
/Magnus

Airbag och knallgas har i detta fall inget med varandra att göra och det är inte därför man ska vara försiktig. Min gissning är att man ska sätta startnyckeln i läge II innan man kopplar till batteriets minuspol för att TVINGA fram problemet i samma ögonblick som minuspolen tillkopplas (och ingen sitter i bilen).
Ta exemplet där du kopplat in radioknappar i ratten och när du stänger locket så har du råkat klämma två kablar, nämligen en kabel med ständig + (när tändningen är igång) och kabeln som bara ska ha + när airbagen ska utlösas. När allt är tillbakamonterat och minuspolen kopplas tillbaka på batteriet i bagageluckan så händer ingenting. Men när du sätter dig i bilen och ska starta - då kommer en kudde rätt i ansiktet när du passerar II med startnyckeln. Det hade väl varit bättre om detta skett när du stod bakom bilen?
/Magnus