Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wissel
jag tänker göra min service på Mekonomen i Klintehamn på Gotland, lönar sig till och med om man räknar in resan :P Så får man 1 dag på Ön och kan hälsa på syrran dessutom :D :D
Det är riktigt lönsamt att ta sig bort från Sthlms län....... ;-//
Ruggigt egentligen för såå mycket skiljer sig inte hyror/löner mm.
Men Tjänstebilarna är dom som drar iväg priserna för dom bryr sig inte :-(O)
:-)-)
av krax
När jag sökte pris på 32000 milaservice, vilken är samma som 16000, fick jag ett
bra pris hos MGV Automekanik (Täby/Arninge på) 7.900:-.
Då ingår även vattenpumpsbyte när de byter kamrem. Volvo ville ha 2.100:- extra för
detta, om den behöver bytas. Jag har ingen erfarenhet av denna verkstad men det går
säkert att kolla. Jag har ännu inte gjort servicen har lite mil/tid kvar, dessutom
försvinner pengar på gasbilsrep.
Användarvisningsbild
av Ringhede
Eller så lämnar man in bilen till en auktoriserad volvo firma och ber dem byta kamrem samt drivrem (generator rem mm) och överlåter resterande servicen till en enklare firma då övriga punkter är mycket enkla.

Alterantivt så gör man enkla delarna själv.
Oljebyte, oljefilter, bränslefilterm, luftfilter, kupéfilter är enkelt att byta och övriga delar med inspektion på gummidamasker mm är heller inget svårt.

Rengöring av vevhusventilationen är inget svårt men trångt och tar en stund.

Gjorde hela servicen 16.000 mila servicen på min V70 och snart dags för frugans S60
Men givetvis viktigt att man vet vad man gör då felmonterad kamrem ger motorras

vh Roland
Användarvisningsbild
av Atog
jag har en 05á v70 140hk och där står det att kamremmen ska bytas på 18000mil, är det fel då eller?
Användarvisningsbild
av camaro69
Ringhede skrev: Rengöring av vevhusventilationen är inget svårt men trångt och tar en stund.

Gjorde hela servicen 16.000 mila servicen på min V70 och snart dags för frugans S60

vh Roland
Plockar du bort bort insuget? Eller hur gör du rent vevhusventilationen?

Kamremmen kan väl bara monteras på ett sätt?
Användarvisningsbild
av Degnell
Plockade fram min lilla pärm med alla servicepapper och kvitton av olika slag till bilen nu. Jag gav 5350:- efter avdragen rabatt för 16k-milaservice inklusive kamrem i augusti förra året på skobes(autoriserad volvoåterförsäljare) i Flen.
Användarvisningsbild
av Ringhede
Vevhusventilationen rengjorde jag på min V70 2,4T genom att göra som CarMan tippsat om. Genom att lossa nippeln i insugningsröret och blåsa i slangen med tryckluft.
Dock får man plocka bort fläkten och sedan generatorn för att komma åt.

mvh Roland
av krax
Idag kom lapp om 30% rabatt på service från Bilia, nu kanske det är
lika "billigt" där som hos något alternativ.
Användarvisningsbild
av CarMan
Ringhede skrev:Eller så lämnar man in bilen till en auktoriserad volvo firma och ber dem byta kamrem samt drivrem (generator rem mm) och överlåter resterande servicen till en enklare firma då övriga punkter är mycket enkla.

Alterantivt så gör man enkla delarna själv.
Oljebyte, oljefilter, bränslefilterm, luftfilter, kupéfilter är enkelt att byta och övriga delar med inspektion på gummidamasker mm är heller inget svårt.

Rengöring av vevhusventilationen är inget svårt men trångt och tar en stund.

vh Roland
Varför krångla til det? när jag kolla så var ju volvo billigast, jämförde då bara mekonomen mot volvo
Renovering framvagn Volvo 240

Om man byter till fjädrar som sänker 40 […]

Du kan lägga den i neutral. Jag har bytt gen[…]

Rattvinkelgivare V70 -05

Vad jag vet så har den inte eget art nr, kon[…]

Polestar 4 TPMS vinterdäck

Riktiga TPMS-ventiler.