Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dave
Kollade på bildelshemsidan, finns grundmålade kåpor att köpa för 193 kr + frakt. Sen har jag ett lackstift med orginalfärg och en luftdriven målarspruta o tänker göra jobbet själv. Späda ut färgen. Rugga upp utan med lite vattenslippapper: 500 i grad eller nåt. blås ren och måla på ett par lager. Sen slippa ner lite med 2000 grad papper och sen klarlacka. Ska bara ta reda på vad man ska späda denna färg och lack med. Tar tid o arbete med billigare än att köpa en ny backspegel. Ta på försäkringen kostar väl en hel del med + att man får höjd premie..
Användarvisningsbild
av dave
kollade nu för att beställa men hittar inte. Såvida du inte beställt de två som fanns i hela Sverige : ) vart beställde du ifrån o vilket delnr hade grejorna? Måste finnas fler :)
av Fred
dave skrev:Kollade på bildelshemsidan, finns grundmålade kåpor att köpa för 193 kr + frakt. Sen har jag ett lackstift med orginalfärg och en luftdriven målarspruta o tänker göra jobbet själv. Späda ut färgen. Rugga upp utan med lite vattenslippapper: 500 i grad eller nåt. blås ren och måla på ett par lager. Sen slippa ner lite med 2000 grad papper och sen klarlacka. Ska bara ta reda på vad man ska späda denna färg och lack med. Tar tid o arbete med billigare än att köpa en ny backspegel. Ta på försäkringen kostar väl en hel del med + att man får höjd premie..
Tror du inte att det är enklare/billigare att skaffa bättringsfärg på sprayburk än att använda lackstiftet...? :roll: Om du har metallic ingår dessutom klarlackspray i kittet.

Tänk också på att göra väldigt rent innan du ruggar upp ytan! Helst med cellulosaförtunning så att all smuts, fett och silikonrester är helt borta. Sen gäller det att INTE ha bråttom!! Lägg tunna, tunna lager...nästan bara som damm så att du inte riskerar rinningar.

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av dave
AHA! visste inte att de hade bättringsfärg på sprayburk? Det är förstås mkt enklare. Dammfritt kan man få genom att dusha varmt. Sen låta toan torka, då har ångan tagit med sig det mesta dammet o fäst det på väggar etc. Så dammfritt man kan komma i hemmamiljö. Sen förstås inte helt fritt från damm.. :)
av Fred
Jodå, det finns fina sprayburks-kit till originalkulörerna! De innehåller inte så jättemycket färg men jag skulle nog tro att de räcker för två kåpor i alla fall. Ett annat sätt är att knalla in till sin lokala billackerare och be honom/henne trycka några sprayburkar med rätt kulör, det är nog billigast av allt! Dock får man inte med klarlacken men det kanske de kan trycka också.

Bra tips där med badrummet! Ofta finns det ju ganska bra ventilation där också så ångorna och lukten dras ut snabbt. Annars går det ofta väldigt fint att lacka utomhus om det är vindstilla. Dock får det inte vara för kallt och flygmyrorna bör inte svärma just då! :P

Mvh
/Fred
av mattiash
har varit i kontakt med volvo en plastkåpa med min färg kostar 1040 kr per styck :roll:
men nu har man köpt nya som man ska göra om till blinkers i backspegeln för 995 kr paret

IMG_1765.jpeg IMG_1779.jpeg IMG_1766.jpeg I[…]

Har du bytt givare eller kalibrera gamla?

Powershiften är felkonstruerad på alla […]

V60 - funktionsfel: strålkastare

Kan svara mej själv nu.. Jag var på Vol[…]