Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Summum
Marlboroman skrev:En sak slog mig idag, hur funkar det med diesel om det blir kallt? Har ju ingen till gång till motorvärmaruttag. Klarra man sig ändå?
Det sitter ju en dieselvärmare i alla svensksålda bilar (hur det är med importerade vet jag inte). Kolla att den fungerar innan köp, annars kan det föra med sig rätt så stora kostnader om man ska laga den.
av kaptenlars
Hoppas du hittar en bra bil, själv har jag en d5 -02, tror inte jag har varit så nöjd med en bil som den! När jag letade efter v70 diesel så läste jag att atomatlådorna lägger av efter en 30 000 mil om man inte byter olja var 6-7 000 mil, detta brukar inte göras på service av vanliga personbilar utan mest på taxi bilar vad jag har förstått. Kolla så att indikatorn för helljuset fungerar på instrumentbrädan, den börjar lägga av för mig, hoppas den funkar till besiktningen...
Min bil har gått ca 30 000mil (manuell) fast jag är inte orolig för miltalen, kör ca 0,55 långkörning och upptill 0,75 vid kortare körningar med mycket dieselvärmare.

Ang om motorn är gamla audi dieseln eller inte tror jag du kan kolla det på vägverkets bilregistersök

/Lars
Användarvisningsbild
av halmstaden
Gamla D5 är väl inte någon audi-motor, den hette TDI och slutade väl användas iom. D5 2002? Första D5 hade 163 hk och ersattes väl till MY06 av en ny D5, med 163 eller 185 hk. Rätta mig om jag har fel.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Summum skrev:
Marlboroman skrev:En sak slog mig idag, hur funkar det med diesel om det blir kallt? Har ju ingen till gång till motorvärmaruttag. Klarra man sig ändå?
Det sitter ju en dieselvärmare i alla svensksålda bilar (hur det är med importerade vet jag inte). Kolla att den fungerar innan köp, annars kan det föra med sig rätt så stora kostnader om man ska laga den.
Då kommer ju naturligtsvis dieseloskulds-följdfrågan: Hur vet man att dieselvärmaren funkar och hur kollar man?
av AndreasGLT
Marlboroman skrev:
Summum skrev:
Då kommer ju naturligtsvis dieseloskulds-följdfrågan: Hur vet man att dieselvärmaren funkar och hur kollar man?
Blinkers spaken. snurra på hjulet där välj direktstart så ska den hoppa ihång. Säkert kan man väl testa på fler sätt men det är nog enklast. Fruktansvär skönt att vara fri från motorvärmarstolpar också. bara det är värt mycket.

Tror du inte din bil klarar en tvärnit fr&a[…]

Hej! Upptäckte när jag städade bile[…]

Felkod P0420 Volvo v70 T4F-12

Nope, men det är det jag tror också att[…]

Airbag på 740

Hej! Jag har en 740 från 1990 och undrar om […]