Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mistral
Usch vad kusligt likt mitt missljud detta låter som beskrivs av trådskaparen samt ni som postat symptomen på era brännare. Jag har en dum fråga. Var sitter brännaren i motorrummet och detta med reparation (servicdelarna) är det nåt man kan fixa själv eller måste man lämna in bilen till en firma (pris för jobbet nån som vet?).

Eftersom förra ägaren av min bil inte hade motorvärmare på bilen så misstänker jag starkt att värmaren har körts dagligen, minst 2ggr om dagen. Och detta under i princip 4-5år (samma ägare hela tiden).

Som TS skrev i början så låter det pinsamt illa när man stängt av bilen och står utanför och hör detta summerljud, låter som en jättevibrator som är trimmad, irriterande är bara förnamnet.

Kan det bli mer skador om man inte åtgärdar problemet omgående?

För min del så fungerar brännare annars som den ska sånär som på oljudet.
av keno
Cedrix skrev:Om värmaren är några år gammal så rekomenderar jag att köpa komplett brännarenhet, det finns en servicedel med fläk, turbulator, munstycke, regulator mm för ca 1300:-

Då är ju allt nytt i värmaren efter det (ja bortsett från glödstift)
HAr du ett delenummer til denne?

Ken
av viadrus
Min lät som fan i flera månader men sen la den av...inte konstigt med tanke på att hela skiten hade rasat isär inuti när alla skruvarna skakat loss till slut. köpte nytt kit idag 390 spänn på volvo turbulator spridarkopp å skruvar. ska nolla felkoderna hos kompisen imorrn så får vi se om den startar....återkommer.
Användarvisningsbild
av isak
hej
sade tidigare min värm-funka klockrent, TILL NU?
visar felkod glödstift provade med mitt gamla även det som satt i är hela bägge 2! är de känsliga på motstånd för att felkoda? har visserligen ine mätit om jag har ström fram till stiftet. (lite svårt att göra själv) någon som har ett bra svar innan ja river den den för fels-.
isak
av viadrus
Japp den funkar klockrent! Den har aldrig gått så tyst under dom 4 år jag ägt bilen som nu. Gott nu kan frugan sätta sig i varm bil på morgonen igen. Trodde det skulle kosta skjortan å fixa den åsså visade det sig att det kostade som en stock snus å fixa den.
av Mistral
viadrus skrev:Japp den funkar klockrent! Den har aldrig gått så tyst under dom 4 år jag ägt bilen som nu. Gott nu kan frugan sätta sig i varm bil på morgonen igen. Trodde det skulle kosta skjortan å fixa den åsså visade det sig att det kostade som en stock snus å fixa den.
Du var mig en snabb rackare på problemlösning :)

Exakt vilka delar måste man byta, syftar på samtliga delar inte bara det som sitter i brännaren?
Köpte du allt på volvo (själv kommer jag göra det ifall jag måste byta skiten)?
Bytte du grejorna själv och hur mycket jobb är det egentlligen?
Har du en aning om vad en meck tar för jobbet?

I mitt fall är jag lite osäker på min brännare. Har tidigare inte haft en bil med brännare men i vilket fall hör jag två olika ljud när brännaren går. Ljud 1 är ljudet från själva "förbränningen" ungefär som ett gasolkök, gassvets, skärbrännare (fast lägre förstås)o dyl. Ljud 2 låter som en propeller som snurrar med konstant rotationshastighet för att endast minska ljudnivå när brännaren stannar av.

Vid avstannande hör jag först att detta gasolköksliknande ljudet först tystna omedelbart ungefär som då du vrider av gastillförseln till en gassvets medans detta propellerliknade ljud fortsätter att snurra ungefär 30sek - 1min för att sen varva ner till att tystna helt.

Säg mig, var det samma dilemma med din brännares oljud? Jag är osäker eftersom jag snackade med en snubbe som påstog att den skulle låta som den gör idag. Jag ställer mig högst tveksam.

Tacksamm för svar.
Användarvisningsbild
av isak
din beskrivning låter helt normal, brännaren har en kylfas då den stänger av.
isak
av Cedrix
keno skrev:
Cedrix skrev:Om värmaren är några år gammal så rekomenderar jag att köpa komplett brännarenhet, det finns en servicedel med fläk, turbulator, munstycke, regulator mm för ca 1300:-

Då är ju allt nytt i värmaren efter det (ja bortsett från glödstift)
HAr du ett delenummer til denne?

Ken
Artnr: VO 3731374
Benämning: Brännarenhet 30730716

Jag vet att Volvo-delar är betydligt dyrare i Norge än i Sverige, vissa delar fick föräldrarna skicka från Sverige när jag bodde där!
av Mistral
Magkänslan förnekar sig aldrig. Åkte förbi min lokala volvoverkstad och vad en mekaniker lyssna på brännaren. Utan minsta tveksamhet sa han att den där brännaren låter inte som den ska. Brännaren bränner bra, men oljudet ska inte vara där. Han var mycket tillmötesgående och vänligen visade en exakt likadan brännare som jag har och var han trodde problemet låg.

Sa även att dom bytt en del sådana på just v70 (eller var det rent allmänt?). Dom byter numera typ hela innandömmet rakt av istället för att plocka ner brännare i delar och byta del-för-del. Jag frågade givetvis om "servicekittet" som tidigare postar beskrev men tydligen så körde dom inte med sånt.

Fick priser på jobb och brännarenheten (del delen dom byter ut).
Brännaren 2700kr (utbytesdelen inte hela brännaren)
Jobb 2300kr.

Allt som allt skulle det landa på ca 5000kr. Not cheap.

Mekaren sa också en sak som är värt att tänka på om man kör ofta korta sträckor. Eftersom brännaren autostartar när motortempen är kall så behöver man ibland brännar ur brännaren nån gång ibland. Annars kommer den lägga av. Minns inte exakt förklaringen, men det hade nåt med att det samlas oförbränd bränsle i den b.la. Skitsamma, detta gäller endast för dom som kör ofta korta sträckor. Dra på direktstarten och låt den stå en timme och riktigt bränna ur (antagligen kan man också köra bilen samtidigt och göra samma sak).

På måndag ska jag försöka ta redan på om volvo har servicekittet som viadrus sägs ha köpt. Sen blir det att försöka hitta en duglig mek som man byta skiten INNNAN brännaren lägger av helt.

När det gäller priserna så verkar det finnas två bud här på servicekitt.
Cedrix 1300kr
viadrus 390kr

Vad är skillnaden?

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Volvo S70 -99 Ingen värme på förarsidan.

Har en Volvo S70 -99 B5244S och får ingen v&[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]