Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pam
#16462
Börjar tveka om installationen. Kontaktar nog någon verkstad som kan göra monteringen. Verkar bl.a. som att man behöver en momentnyckel...
Användarvisningsbild
av CarMan
#16468
Pam skrev:Börjar tveka om installationen. Kontaktar nog någon verkstad som kan göra monteringen. Verkar bl.a. som att man behöver en momentnyckel...
Nä det fixar du, du behver ingen momentnyckel. står det nått moment så är det för att du ska få ett hum om hur hårt det ska dras.
av Noodles
#16500
Fick förklarat av en polare hur enkelt de var att montera värmare och kupeuttag, är lite i valet och kvalet om man ska ge sig på att försöka fixa det själv?! :???:
Är ju nästan ½ priset jämfört med att få det fixat på firma.
av Pam
#16531
Jag och farsan skall ge oss på det nästa helg.

Om jag inte köper momentlyckel, hur pass hårt är 48 Nm samt 20 Nm?

Någon som monterat motorvärmare med kupéuttag som kan ge några goda tips innan vi sätter igång?
Användarvisningsbild
av Malcolm x
#16538
Det är ju omöjligt att förklara 48Nm.
Men jag tror det går att räkna fram.Vi har snackat om det på jobb och med tanke på bultens stigning kontra material borde det finnas en tabell för det.Men det är ju klart det har stor betydelse om bulten är svart eller rostfri "klenare" samt om du ska fästa den i svart eller kanske alu.Skulle gissa att det är i just alu du ska fästa den och det är där för dom skriver 20Nm för mer ska man nog inte dra i aluminium om det har med en M4-M5 att göra.M6 klarar nog lite mer.
Användarvisningsbild
av CarMan
#16539
Pam skrev:Jag och farsan skall ge oss på det nästa helg.

Om jag inte köper momentlyckel, hur pass hårt är 48 Nm samt 20 Nm?

Någon som monterat motorvärmare med kupéuttag som kan ge några goda tips innan vi sätter igång?
ingen av delarna måste dras med ett vist moment för att fungera på rätt sätt. eller hur jag ska säga.

du ska bara skruva dit dom med normal kraft, men vist finns det alltid ett moment, det gör det på varenda lien skruv i hela bilen.

det är viktigare att du drar hjulbultarna med rätt moment än att motorvärmaren får det exakta momentet.

om du drar fast ett oljefilter hårt för hand så har du dragit det 10-15 Nm
om du drar fast hjulbultarna på bilen med fälgkors så har du dragit dom 150-200Nm
av Pam
#16570
Ingen som har några bra monteringstips på denna motorvärmare innan man sätter igång?
av Noodles
#16572
Hur 'bra' är monteringsanvisningen?

Polarn sa att den var 'idiotsäker', men det hade vart kul att se innan man bestämmer sig :)

Värmaren och uttaget i listen borde gå fint, det som får mig att tveka är kupeuttaget.
Bort med nån list, böja undan mattan osv..

Har du möjlighet att scanna in bruksanvisningen och maila över? :)
Användarvisningsbild
av ER
#16578
Är den lika bra som till S40:n är det en enkel match att slänga på den på en fredagskväll för det klarade tom jag av, är den lika illa felskriven som allt som berör klimatpanelen i S60/V70N så det illa. Att böja undan mattor och slita bort lister är inte så farligt som det låter om man är försiktig om delarna.
av Pam
#16599
Har tyvärr ingen scanner, men beskrivningen ser inte allt för komplicerad ut.
Svårlösta vibrationer

Resonansfrekvensen ändras ju oavsett vad som […]

Lövets XC70 -05 - fälgbyte

Snyggt! Jag lägger gärna pengar på[…]

Främre avgasrör

Katalysator (svensksåld bilar) blev till&ari[…]

Lättast är väl att mäta gä[…]