Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
kan vara BCM 0100 & BCM 0115 som gav röd triangel.
men vist kan det vara de andra felkoderna med.

trasg visvelspjäll är inge fara at åka med så länge bilen går bra, men det jag mena var att man inte ska åka o sen om röd triangel tänskd så rycker man på axlarna o kör vidare i tron att det är ju bara virvelspjälet (det kan ju ha hänt nått annat, vilket man inte vet om men inte gör en ny felsökning)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Trasiga virvelsjällslänkage verkar vara mycket vanligt på D5or. De går sönder helt av sig själv utan någon yttre anledning pga skitkonstruktion, plastarmen är på tok för vek.

Kostar nästan 10.000 att få fixat ! Har själv haft detta på bilen.

Står virvelspjället i rätt läge går det att köra ändå (och märks sällan för föraren), MEN förbrukningen blir högre.

Tror mänder men med D5-förare kör omkring där ute och gnäller på för hög förbrukning så är det i själva verket virvelspjällen som pajjat.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
conZair skrev:Okej, skönt att kunna köra bilen iallafall... frågan nu är ju då, vad är ett virvelspjäll och vad gör det??
Sitter i insuget, i topplocket, vid lågvarv så stänger den till insugskanalen så att luften tvingas sugas in i en virvel vilket gör att förbränningen blir effektivare, snålare och mindre sotig genom att virveln fortsätter in i cylindern under förbränningen.

Borde inte vara bra att köra med trasiga i längden, kan ju tex ge mera sot till partiklefiltret.

Men det är klart en KCR box är säkert 100ggr så skadlig som dåliga virevelspjäll. :roll:
av conZair
Lyfta på kåpan idag och kollade lite, såg att armen som du beskrev carman hade lossnat.. Såg var den skulle sitta, hur kommer det sig att den lossnar? allt ser helt ut....
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Från tidigare tråd----
mats1 skrev:HEJ

går det inte att pillra ut den trasiga kulan och köpa ett nytt plaststag. Det gjorde jag på min, den kostade ca 100kr tror jag.

Om kulan har gått av i hållaren som sitter i topplocket/ventilkåpa så är det lite trångt.
Jag fick ut min genom att skruva in en liten plåtskruv i den trasiga kulan i hållaren. Det finns ett litet hål i kulan där man kan försöka skruva in skruven. OBS!!! Se till att inte skada dom små "plastflärparna" som håller kulan på plats. Då är det kört och man måste byta virvelspjäll.
Användarvisningsbild
av CarMan
conZair skrev:Lyfta på kåpan idag och kollade lite, såg att armen som du beskrev carman hade lossnat.. Såg var den skulle sitta, hur kommer det sig att den lossnar? allt ser helt ut....
Det är 4 små vingar som ska låsa kulan, en vinge har gått av.
eller så går hela kula av (finns 2 modeller o så här sent så mins jag inte vilken som sitter orginel)
Användarvisningsbild
av Eson
måste vara det största felet på D5 tror jag bytat minst 20stycken inget jätte jobb dock får spridare,ventilkåpa m.m tas bort..
Bilen brukar i regel gå felfritt tror varit 2-3 som gått illa jag bytat på..dock vanligt att länken mellan motor och virvelspjället hoppar av får dock inte återmonteras..
Krävs en kalibrering av spjället så du kan tyvärr inte göra jobbet själv :???:
Användarvisningsbild
av CarMan
Eson skrev:måste vara det största felet på D5 tror jag bytat minst 20stycken inget jätte jobb dock får spridare,ventilkåpa m.m tas bort..
Bilen brukar i regel gå felfritt tror varit 2-3 som gått illa jag bytat på..dock vanligt att länken mellan motor och virvelspjället hoppar av får dock inte återmonteras..

Klart man kan göra nästan alla jobb själv, o sen lämna bort de delar av jobbet man inte kan göra till volvo handlaren.
Användarvisningsbild
av Eson
CarMan skrev:
Eson skrev:måste vara det största felet på D5 tror jag bytat minst 20stycken inget jätte jobb dock får spridare,ventilkåpa m.m tas bort..

Klart man kan göra nästan alla jobb själv, o sen lämna bort de delar av jobbet man inte kan göra till volvo handlaren.
Jo klart att det gör men i detta fallet är jag osäker på vad som händer om man inte kalibrerar spjället efter byte och kör på....
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Jag har nu kört 1100 mil sedan jag senast fyl[…]

Tvättad, wipedown, waxat med Autoglym UHD wax[…]

Välkommen ut i trafiken

Någon som vet var lågtrycksporten till[…]

Min NMT (Eriksson Hotline från 1985) var som[…]