Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av åsaboe
#15470
CarMan skrev:
din gas bil är häst längder mer miljövänlig en vad e85 är !!! bra val
Ja, jag kom fram till det jag också. V70 Bifuel släpper ut 1/4 koldioxid mot vad Ford Focus Flexifuel gör, så de har en bit kvar kan man säga. Och med biogas kör jag för 6:70 milen när gaschecken från Sydkraft på 7.500:- tar slut någon gång långt in på nästa år,, och parkerar gratis i Kristianstad kommun. Inte minst viktigt; inga problem med kallstarter heller. Kan inte få det bättre :wink:
Användarvisningsbild
av CarMan
#15489
åsaboe skrev:
CarMan skrev:
din gas bil är häst längder mer miljövänlig en vad e85 är !!! bra val
Ja, jag kom fram till det jag också. V70 Bifuel släpper ut 1/4 koldioxid mot vad Ford Focus Flexifuel gör, så de har en bit kvar kan man säga. Och med biogas kör jag för 6:70 milen när gaschecken från Sydkraft på 7.500:- tar slut någon gång långt in på nästa år,, och parkerar gratis i Kristianstad kommun. Inte minst viktigt; inga problem med kallstarter heller. Kan inte få det bättre :wink:
du glömer den viktigaste delen. När man kör på biogas så andvänder man gas som fins i det övre kretsloppet, då den koldioxid dim bil släpper ut ökar inte mängden koldioxid i atmosvären = du bidrar inte til växthuseffekten, men om du tankar naturgas så andvänder du bränsla som komer ifrån marken & då ökar mängden koldioxid i atmosvären.
det samma gäller mad alla andra fosila bränslen, bara Biogas som är undantaget !!!
Användarvisningsbild
av åsaboe
#15491
Ja, eftersom vi här i Kristianstad har möjlighet att köra så gott som uteslutande på biogas blir utsläppseffekten bra nära 0. Siffran 1/4 jämfört med Flexifuel kommer från Gröna Bilisters lista över miljöbilar, jag vet inte hur de behandlat naturgas/biogas vid beräkningen. Men även om man skulle köra på naturgas blir utsläppen avsevärt lägre än med bensindrift.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
#20402
gladahudik skrev:Hej!
Kan man i dagens läge konvertera en S-80,så att man kan köra med E-85?
Ja, det går att konvertera en S 80. Frågan är bara hur du ska gå tillväga!
Kika in på http://www.etanol.nu och surfa även runt på deras forum så ska du nog kunna få svar på de frågor du har!!

//David
Användarvisningsbild
av CarMan
#20407
Nybbe_gefle skrev:
gladahudik skrev:Hej!
Kan man i dagens läge konvertera en S-80,så att man kan köra med E-85?
Ja, det går att konvertera en S 80. Frågan är bara hur du ska gå tillväga!
Kika in på http://www.etanol.nu och surfa även runt på deras forum så ska du nog kunna få svar på de frågor du har!!

//David
det går att köra på e85, med osäkert resultat.
men det går inte att konvertera bilen till e85 drift :!:
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
#20439
Öhh...jodå det gör det vare sej du vill tro det eller inte!!! Osäkert resultat? Nu svammlar du!!! Som jag sa tidigare kika in på http://www.etanol.nu och dess eminenta forum men kika även på denna sida http://www.abcesso.com så ska nog även du se att det faktiskt går att konvertera en S80...varför skulle det inte gå???

//David
Användarvisningsbild
av CarMan
#20453
Nybbe_gefle skrev:Öhh...jodå det gör det vare sej du vill tro det eller inte!!! Osäkert resultat? Nu svammlar du!!! Som jag sa tidigare kika in på http://www.etanol.nu och dess eminenta forum men kika även på denna sida http://www.abcesso.com så ska nog även du se att det faktiskt går att konvertera en S80...varför skulle det inte gå???

//David
det fins några olka saker som gör att JAG anser att man ej kan konvertera en S80

1. det är enligt svensk lag olagligt att modifiera bilens avgasrening utan att typa om den.

2. biltilverkaren har tydligt gott ut med att bilen endast får köras på max 10, eller om det var 15% etanol.

3. om man tittar på dom etanolbiler som masproduseras, så har dom annat matrial i bränsle ledningar & dessa ditaljer + andra matrial i ventiler & ventil säten.
Så jag anser inte att men kan konvertera en S80

kan du beskriva exakt hur man konverterar en S80 ?
av NCR
#20454
åsaboe skrev:Ja, eftersom vi här i Kristianstad har möjlighet att köra så gott som uteslutande på biogas blir utsläppseffekten bra nära 0. Siffran 1/4 jämfört med Flexifuel kommer från Gröna Bilisters lista över miljöbilar, jag vet inte hur de behandlat naturgas/biogas vid beräkningen. Men även om man skulle köra på naturgas blir utsläppen avsevärt lägre än med bensindrift.
Efter att ha läst en test i förra numret av Teknikens Värld om bland andra V70 Bi-fuel är jag helt övertygad om att den bilen inte skulle passa mig. För att citera T.V "var sjuttonde mil vill gärna V70 bi-fuel in och få fylla på ett gasmoln vilket gör det mer eller mindre omöjligt att använda bilen på långresor utomlands eller ens från Göteborg till Stockholm utan att få stanna minst 2 gånger då även bensintanken är mycket liten"

Jag har en syster i Uppsala och bor i Göteborg så för min del hade det varit ett djäkla krångel. Om jag däremot enbart körde omkring i Gbg där det finns många gas-stationer hade det kanske varit en annan sak.

Kommer V70 som Etanolbil, då kanske...
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
#20457
CarMan skrev:
Nybbe_gefle skrev:Öhh...jodå det gör det vare sej du vill tro det eller inte!!! Osäkert resultat? Nu svammlar du!!! Som jag sa tidigare kika in på http://www.etanol.nu och dess eminenta forum men kika även på denna sida http://www.abcesso.com så ska nog även du se att det faktiskt går att konvertera en S80...varför skulle det inte gå???

//David
det fins några olka saker som gör att JAG anser att man ej kan konvertera en S80

1. det är enligt svensk lag olagligt att modifiera bilens avgasrening utan att typa om den.

2. biltilverkaren har tydligt gott ut med att bilen endast får köras på max 10, eller om det var 15% etanol.

3. om man tittar på dom etanolbiler som masproduseras, så har dom annat matrial i bränsle ledningar & dessa ditaljer + andra matrial i ventiler & ventil säten.
Så jag anser inte att men kan konvertera en S80

kan du beskriva exakt hur man konverterar en S80 ?
Visst ska jag svara!!

1. Jo visst men det är olagligt att köra för fort oxå.....

2. Att Volvo rekommenderar max 15% etanol anser jag är löjligt. De säljer bilar med samma specifikationer i Brasilien där man kör på E22. Samma rekommendation finns till min 960, alltså max 15%

3. Mycket av det biltillverkarna har ändrat på är "för säkerhets skull". Man har t ex från Fords sida sagt att man vet inte om de förändringar man gjort är nödvändiga men man har gjort dem ändå. Ventilsäten och dyl ställer jag mej tveksam till då etanolen brinner kallare än vad bensinen gör!

Så till stötestenen...jag skulle ha köpt mej en sats från Flextek och monterat. Monterat och klart på 30 minuter.....

//David
Användarvisningsbild
av CarMan
#20458
Nybbe_gefle skrev:
CarMan skrev:
Nybbe_gefle skrev:Öhh...jodå det gör det vare sej du vill tro det eller inte!!! Osäkert resultat? Nu svammlar du!!! Som jag sa tidigare kika in på http://www.etanol.nu och dess eminenta forum men kika även på denna sida http://www.abcesso.com så ska nog även du se att det faktiskt går att konvertera en S80...varför skulle det inte gå???

//David
det fins några olka saker som gör att JAG anser att man ej kan konvertera en S80

1. det är enligt svensk lag olagligt att modifiera bilens avgasrening utan att typa om den.

2. biltilverkaren har tydligt gott ut med att bilen endast får köras på max 10, eller om det var 15% etanol.

3. om man tittar på dom etanolbiler som masproduseras, så har dom annat matrial i bränsle ledningar & dessa ditaljer + andra matrial i ventiler & ventil säten.
Så jag anser inte att men kan konvertera en S80

kan du beskriva exakt hur man konverterar en S80 ?
Visst ska jag svara!!

1. Jo visst men det är olagligt att köra för fort oxå.....

2. Att Volvo rekommenderar max 15% etanol anser jag är löjligt. De säljer bilar med samma specifikationer i Brasilien där man kör på E22. Samma rekommendation finns till min 960, alltså max 15%

3. Mycket av det biltillverkarna har ändrat på är "för säkerhets skull". Man har t ex från Fords sida sagt att man vet inte om de förändringar man gjort är nödvändiga men man har gjort dem ändå. Ventilsäten och dyl ställer jag mej tveksam till då etanolen brinner kallare än vad bensinen gör!

Så till stötestenen...jag skulle ha köpt mej en sats från Flextek och monterat. Monterat och klart på 30 minuter.....

//David
vad inehåler satsen du pratar om?
Jag vill veta hur man konverterar en S80
(som man då gör på egen risk, för motorn kan paja & den lär inte bli billigare i drift !
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12
Fel centerhögtalare?

Stämmer, bakdörrarna+ tak bak har inga l[…]

B30a i en 740?

Det är möjligt att regga. Men.... D&arin[…]

En tanke jag har haft i huvudet ett tag. Med tan[…]

Jag plockade bort plastskydden för trö[…]