Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
#14872
vill man spare pengar gör man jobbet själv, alternativt ringer runt till olika volvovärkstäder, då priset skiljer en del. men jag tycker defenetivt att man ska köpa volvos sats.

jag kan hålla med om att volvo inte har den snyggaste plaseringen på motorvärmaruttaget, men den sitter där för att föraren ska se att kabeln är i när han går in i bilen, för att det ska vara hyvsatbra "arbtsställning" att stoppa i sladden & för att den inte ska göra onödigt mycke skader på en gångare vid en kolision.

volvo säljer även 5m kablar i separat förpakning.
Användarvisningsbild
av hozz
#14874
jag hoppas att det ingår värmepasta till motorvärmeren presis som i volvos sats, annars är dom riktigt ute o cycklar.
Varför tycker du att det krävs värmepasta till en slangvärmare som det ska vara till en S60 2.5T?
men jag tror inte att man får med buntband som är för att färta i borrhålen som finns färdig borrade i subframen.
Buntband ingår i GL-satsen.
jag tror inte man får med fästet där man monterar Y-förgreningen
Nej,Volvo vill promt ha den placerad på sitt sätt på balk och utsättas för sprut/stänk underifrån,om man inte har kåpa under motor (Dock har Volvo krav på IP-klassning,skall dessutom klara saltbad). Det finns andra ställen att montera grenuttaget.

jag tror ine man går med värmeskydds strumpan.
Nej,finns visserligen att köpa löst och ingår i vissa satser förutom Volvo. Men montering av kablaget går ej nära varma motorkomponenter som grenrör,där det blir varmare än 150°C. Kablaget klarar 150°C under längre tid. Volvo har som krav silicon kablar som tål ännu högre temperatur + strumpa.
jag tror inte man får med fäster för cupeuttaget
Kupe´uttaget monteras med medföljade skruvar. Behövs ett speciellt fäste då?
jag tror inte att alla kablar håller exakt rätt längd
Ännu ett krav från Volvo,skall stämma precis på centimetern.Men det gäller ju om man ska dra kablaget enl Volvos riktlinjer,vilket är bökigt. Det finns fler sätt att dra kablar.
samt att du inte får att bruksanvisning som visar axakt & i ditalj hur di monterar allt
Men hallå....Det står inte Made in Taiwan eller Ikea på kartongerna. Monterings/bruksanvisning ingår i alla kartonger. Inte lika utförligt som Volvos krav,där det ingår sprängskisser.(Börjar ni förstå mig ang Volvos bökiga montering?)
sen ingår nog inte fett til o-ringar
Vem har inte en skvätt symaskinsolja, 5-56, kedjeolja eller motorolja stående hemma eller i garaget. Eller en snäll granne kanske har.[/code]
Användarvisningsbild
av ER
#14875
CarMan skrev: volvo säljer även 5m kablar i separat förpakning.
Svindyra (250kr+)när jag kollade på den år 2000 hos mekonomen då jag inte hittade den hos volvo då, så jag köpte den långa calixsladden för 99kr eller så på Micro och den kommer även att serva S60:n lika bra som S40:n. Dock blir det en ny inköpsrunda för den korta kabeln jag naturligtvis inte fick med :cry: som jag alltid har liggandes i bilen.
Sen kan man ju fråga sig vad som orsakar mest skada om man råkar backa utan att ta ur kabeln, en kabel som sitter 90grader mot färdriktingen och böjer sig innan den den bryter sönder något eller en som sitter i färdriktingen som bara glider ur kontakten i bilen. För även den bäste kan ju glömma en kabel i om man är tillräckligt stressad/tankspridd. Sen inser jag att det ser bättre ut på en P2:a där den sitter insjunken i den svarta listen och liksom smälter in bättre än på en S40 där den sitter i den lackerade spoilern även om jag personligen inte gillar just sidoplaceringen av den orsak jag angivit.
Användarvisningsbild
av hozz
#14887
På en volvoverkstad, Rejmes i Linköping, i december 2004. Jag fick emellertid eluttaget i luftintaget under stötfångaren, inte på sidan av stötfångaren
Kul att se att vissa ser saker med sunt förnuft.
Användarvisningsbild
av hozz
#14888
jag kan hålla med om att volvo inte har den snyggaste plaseringen på motorvärmaruttaget
Som sagt en smaksak.
men den sitter där för att föraren ska se att kabeln är i när han går in i bilen
Finns en Calix timer med inbyggd sladdvarnare som talar om att sladden sitter kvar ansluten till bilen när man slår på tändningen.
för att det ska vara hyvsatbra "arbtsställning" att stoppa i sladden
Beror väl själv på hur högt man vill placera den vid fronten.

för att den inte ska göra onödigt mycke skader på en gångare vid en kolision.
En löjlig myt, skapad av vem?. Jag vet att regplåten på bilen gör mer skada än locket på en motorvärmarsladd,för att inte tala om vad hela bilens tyngd och hastighet kan ställa till med.
av Arne
#14889
Vissa Volvoverkstäder har börjat montera motorvärmaruttaget framme vid luftintaget på S60 - V70 istället för på listen pga. skadorna som uppkommer om man glömmer dra ut motorvärmarsladden när man backar ut från parkeringen.
Användarvisningsbild
av CarMan
#14898
hozz skrev:
jag hoppas att det ingår värmepasta till motorvärmeren presis som i volvos sats, annars är dom riktigt ute o cycklar.
Varför tycker du att det krävs värmepasta till en slangvärmare som det ska vara till en S60 2.5T?
men jag tror inte att man får med buntband som är för att färta i borrhålen som finns färdig borrade i subframen.
Buntband ingår i GL-satsen.
jag tror inte man får med fästet där man monterar Y-förgreningen
Nej,Volvo vill promt ha den placerad på sitt sätt på balk och utsättas för sprut/stänk underifrån,om man inte har kåpa under motor (Dock har Volvo krav på IP-klassning,skall dessutom klara saltbad). Det finns andra ställen att montera grenuttaget.

jag tror ine man går med värmeskydds strumpan.
Nej,finns visserligen att köpa löst och ingår i vissa satser förutom Volvo. Men montering av kablaget går ej nära varma motorkomponenter som grenrör,där det blir varmare än 150°C. Kablaget klarar 150°C under längre tid. Volvo har som krav silicon kablar som tål ännu högre temperatur + strumpa.
jag tror inte man får med fäster för cupeuttaget
Kupe´uttaget monteras med medföljade skruvar. Behövs ett speciellt fäste då?
jag tror inte att alla kablar håller exakt rätt längd
Ännu ett krav från Volvo,skall stämma precis på centimetern.Men det gäller ju om man ska dra kablaget enl Volvos riktlinjer,vilket är bökigt. Det finns fler sätt att dra kablar.
samt att du inte får att bruksanvisning som visar axakt & i ditalj hur di monterar allt
Men hallå....Det står inte Made in Taiwan eller Ikea på kartongerna. Monterings/bruksanvisning ingår i alla kartonger. Inte lika utförligt som Volvos krav,där det ingår sprängskisser.(Börjar ni förstå mig ang Volvos bökiga montering?)
sen ingår nog inte fett til o-ringar
Vem har inte en skvätt symaskinsolja, 5-56, kedjeolja eller motorolja stående hemma eller i garaget. Eller en snäll granne kanske har.[/code]
kör dom med slang värmare på mekonomen? Volvos block värmare är väldikt effektiv & enkel att montera, ännu en anledning till att köpa orginal.

du skriver att det ingår buntband & det tvivlar jag inte på, men volvos buntband är gjorda för att sitta i dom borrhål som finns, det fixar du inte med mekonomens sats.

volvo har inget problem med sin plasering av Y-förgreningen, vist kan man montera på annan ställe, men återigen så blir volvos plaserong & montering enkel, & funkar dunder bra, varför krånglatilldet?

vist kan man smörja o-ringarna med nått man har, men om nu det är slit så är det alltid skönt att köpa volvo orginal, ovaset vad man köper så inger alltid allt man behöver, det är så tråkigt att behöva åko o köpa nått när man monterat hälften.

presis somdu själv skriver så har volvo högre krav på många diteljer, det är det dom kallas för kvalite & bekymersfritt ägande.

när man monterar volvos cupeuttad så får man med ett färte som gör att man kan montera kontakern snygt & stabilt ragt in i A-stolpen. Altså inge ful plasering som man sparkar bort eller riskerar att ryckaloss som mo man har "pirat" grejor


Montera gärna själv, men volvos sats ÄR värd dom där extra kronorna , tro mig!
Användarvisningsbild
av hozz
#14907
Volvos block värmare är väldikt effektiv & enkel att montera
Lätt att montera ja.
Effektiv nej. Slangvärmare är mycket mer effektiv i och med att den värmer direkt vattnet. Kontaktvärmare har en mycket stor värmeförlust som går ut på baksidan,där det inte gör någon nytta.
ovaset vad man köper så inger alltid allt man behöver, det är så tråkigt att behöva åko o köpa nått när man monterat hälften
Ja visst. Men vad är det som saknas vid montering,som gör att man måste åka och handla mitt i monteringen om man nu köper på t.ex Mekonomen?
när man monterar volvos cupeuttad så får man med ett färte som gör att man kan montera kontakern snygt & stabilt ragt in i A-stolpen. Altså inge ful plasering som man sparkar bort eller riskerar att ryckaloss som mo man har "pirat" grejor
Nämn något piratmärke.
Som sagt tidigare är det Calixprodukter Volvo,Mekonomen och en uppsjö till som inhandlas på resp ställe. Därför förstår jag inte "pirat".
Användarvisningsbild
av CarMan
#14910
hozz skrev:
Volvos block värmare är väldikt effektiv & enkel att montera
Lätt att montera ja.
Effektiv nej. Slangvärmare är mycket mer effektiv i och med att den värmer direkt vattnet. Kontaktvärmare har en mycket stor värmeförlust som går ut på baksidan,där det inte gör någon nytta.
ovaset vad man köper så inger alltid allt man behöver, det är så tråkigt att behöva åko o köpa nått när man monterat hälften
Ja visst. Men vad är det som saknas vid montering,som gör att man måste åka och handla mitt i monteringen om man nu köper på t.ex Mekonomen?
när man monterar volvos cupeuttad så får man med ett färte som gör att man kan montera kontakern snygt & stabilt ragt in i A-stolpen. Altså inge ful plasering som man sparkar bort eller riskerar att ryckaloss som mo man har "pirat" grejor
Nämn något piratmärke.
Som sagt tidigare är det Calixprodukter Volvo,Mekonomen och en uppsjö till som inhandlas på resp ställe. Därför förstår jag inte "pirat".
Calix & Defa är "pirat" märken
blockvärmaren som monterad direkt på alublockat andvänder hala blocket som värmefördelare = mycket effektivt.

en slangvärmare har svårare att värma upp motorblocket
vad saknas i m ekonomens sats, ja alla grejor som vi tog upp tidigare. jag kanske har slut på 5-56.... eller så tyker jag att det blir tattigt att monterakabeln med vanliga buntband, då den då ofta blir ivägen vid andra re4prationer!!!
Användarvisningsbild
av hozz
#14912
Calix & Defa är "pirat" märken
Tillåt mig att le lite. Du kanske inte har sett det skrivna tidigare,men Volvo köper sina motorvärmarprodukter tillverkade av Calix. Så Volvo säljer pirat grejjor....hmm. Eller tillverkar Volvo sina motorvärmarprodukter själva? Kan du då nämna produktnamn och tillverkningsort?
blockvärmaren som monterad direkt på alublockat andvänder hala blocket som värmefördelare = mycket effektivt.
Där kan jag lova att du saknar belägg för. Hur har du mätt för att jämföra kontakt/slangvärmare?
jag kanske har slut på 5-56
Finns det inget bättre till hands,duger det nästan lika bra med att spotta lite på ett finger och sedan stryka på o-ringen. Sånt har du väl inte slut på?

Som jag nämnt tidigare kan jag inte ha en bi[…]

Var det inte stängt? Skärmavbild 2025-06[…]

Byt Batteri ! Batteriet är helt nytt Jag s[…]

Fick hem en ny kabelsats från vparts men nu […]