Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

gogi skrev: Rätta mig om jag har FEL men bilprovningen kräver inga högtrycks/lågtyckstorkare till lysen för att få bilen godgänd. Idag behövs inga torkare till lysen!
Till bilar med Xenonljus är det krav på strålkastarspolning eller torkare. För Halogenstrålkastare finns inte det kravet.
Ja detta är ju nästa problem som dyker upp om jag löser preblemet med automatiska nivåregleringen på ljusen som går åt fel håll efter facelift. Någon som monterat en faceliftfront och fått högtrycksspolningen att fungera eller är det någon form av pump som ska till då och grejer? För jag antar att koppla in slangarna från gamla fronten inte duger?
Av vad jag har läst på systerforumet svxc så är det en väldigt stor operation att eftermontera högtrycksspolning, åtminstone om man vill använda originalgrejer. Pumpen sitter inbyggd i tanken och tanken passar inte i bilen så det krävs rejäla modifieringar i motorrummet. Detta alltså enligt uppgifter från svxc.

Om det finns/fungerar med 3:e-partsgrejer är ju en helt annan fråga. 8)

Mvh
/Fred
Okej. Är det någon som vet hur kinkiga dom är med det där med strålkastarspolning om man har xenon? Känns som jag börjar lägga ner tanken på facelift. Vill ju inte vara orolig varje gång man åker och besiktar att den inte ska gå igenom. Dock så har jag ju ena facelift strålkastaren stående här bredvid och den är ju snuskigt fin, jag vill ha den på!:)
Jag vet inte vad lagen/bilprovningen säger men många här och på andra forum skriver att man måste ha någon sorts spolning om man har Xenon. Och det kan mycket väl stämma.

Men som med allt annat så skiljer det ju från bilprovning till bilprovning. Jag känner en kille som har en -04 med Xenon som har tagit bort torkare, alltså ingen rengörning alls på ett par Xenonlyktor. Och den bilen har gått genom två gånger utan problem.
Jag har inte tänkt på detta när jag själv varit på besiktning men torkare och spolare, när testar dom det?? Gör dom det inne i hallen eller gör dom det på frivarvet när dom testkör bilen?? För om dom gör det när dom kör så är det ju inte så lätt att se om det är torkare eller nått där framme. Men men, beroende på vad som är rätt så kanske du inte vill chansa.

Men jag tycker du ska byta till facelift..*blink blink* :wink: :lol: :lol:
Lagen är tydlig, det krävs strålkastartorkare och automatisk ljusviddsreglering för att få montera xenonljus. Detta är förutsättningarna för att få montera originalstrålkastare med xenonljus.

Konverteringar av Halogenstrålkastare till Xenon är ALDRIG lagligt!

Jag fick den tillslut kalibrerad och allt ser ut a[…]

Fords bensinmotorer är ju av typen EcoBoost o[…]

Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok