Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
det finns ingen tankmätare!
det fins en tryck givare som andvänds under körning & för att mäta trycket i tanken.
har du en bil byggs föra vecka 2002 vecka 42 som inte har bytt denna givare så är det säkert fel på den. Tankmätaren kan altså visa rätt, men vara feö på den endå.
av Fred
Det är ju helt galet! Hur kan det kosta 11000 spänn för att göra rent tankarna?! Då borde det ju vara billigare att byta ut dem!

Carman brukar ju kunna motivera galna rep.priser, vad säger du? :wink:
av krax
OK CarMan jag förstår att det inte finns någon tankmätare motsvarande den i en
bensintank, där man kan mäta höjden på vätskenivån. I en gastank där gasen inte
är under ett så högt tryck att det övergått till flytande form, är man hänvisad
till att mäta trycket och på så sätt avgöra hur mycket gas som finns kvar.
Det är det jag kallar för en tankmätare, oxå med hänvisning till angivelsen i
annonsen där man nämde att "Gastanksmätaren sönder".
Jag tror inte alls att det är fel på tryckgivaren, eftersom den uppför sig helt normalt.
När jag fyllde första gången stod den på "halv tank" då gick det i 9,5nm3.
efter denna fyllning visade mätaren "full tank" (200kg tryck?).
Idag hade jag lyckats köra efter ett antal stop i gasdriften ner till strax över rött, nu
gick det i 15nm3. Alltså tror jag att man kan glömma tryckgivaren om det inte är
så att den påverkar driften. Men om den skulle indikera fel, att gastrycket är så lågt
att det motsvarar "tom tank" borde väl bilen koppla om till bensin samt att "tankmätaren"
skulle visa "tomt".
Eller har jag fattat fel finns det en tryckgivare som kan vara defekt och en "tankmätare"
eller är det så som jag antar att tryckgivaren, är kopplad till mätaren på instrumentbrädan
och till styrsystemet som skall avgöra när det är dags att koppla in bensin.

En sak som jag kan konstatera var att det gick förhållande vis bra att köra med gas
när det var lågt tryck, färre stopp. När jag hade fyllt tankarna idag startade jag på
bensin för att låta eventuella oljedimmor i tankarna få sjunka till botten innan jag kopplade
på gasdriften, körde jag ett par km men så fort jag kopplade på gasdrift började bilen rycka
väldigt, helt omöjlig att köra, så jag kopplade tillbaks till bensin. Efter ett antal timmars
uppehåll gick det dock att köra.
Senast redigerad av 1 krax, redigerad totalt 0 gånger.
av Fred
Om bilen får besked från tryckgivaren att det är lågt gastryck så slår den automatiskt om till bensindrift! Man får alltså INTE motorstopp när gasen "tar slut". Gasen tar aldrig slut helt, utan omslaget sker vid ett visst tryck i tanken.

Tyvärr är det så med gasbilarna att många driftstörningar är omöjliga att diagnosticera. Det enda som återstår är att byta del för del tills man hittar felorsaken...jag är på god väg med min bil. Som tur är så har jag konsumentköplagen på min sida ännu så länge.

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av CarMan
du kan ha fel på många saker, men då du fått reda på att det är fel på "tankmätaren" så skule jag undersöka hur man komitfram till detta. har man gissat, eller vet man at det är fel på den. vetman att det är den som är defekt, så finns det ju ingen anledning att felsöka en gång til för mass pengar!

tankmätaren som är en tryckmätare, den tryckmätaren har många olika uppgifter. olka saker i bilen kan hämta den info dom vill ha från de givare dom vill ha.
tryck givren är inte kopplad direkt till instrumentgrupen, så en snabb tryck föendring på tryck givren komer inte att visas, här liger det om jeg får gissa en inbygd fördröjning.

jag har varit med om att men kan få liknande fenomen när denna givar eär trasig. men jag har också varit med om att fördelaren ger samma fenomen & teoretiskt kan solinoiden som öppnar tanken göra detta, eller ett stopp i reduseringsventilen m.m.

men de tidiga tryck givarna hade ett hål inbyggt där den tog referenslyft, deta fål kunde sätta igensig, o då vart det diverse fel. från 2002 vecka 42 så tillverkade man nya givare utan detta hål, o det funkar bättre (även såna lär ju kunna paja) datumet är tilverkningsdatum på givaren, så nyare bilar kan ha äldre givare !

datumet står på givaren men syns inte fören den är bortskruvad, vilket bara kan/FÅR göras när tanken är tom (alltså tommare än när bilen slår över på bensin!)
av Fred
Problemet är nog att KVD inte har en aning om hur dessa bilar fungerar. KVD är en auktionssite för bilar och jag betvivlar starkt att de har någon gasbilskompetens.

Ett sätt att få lite info är ju att försöka få tag i förre ägaren. Kanske denne vet något?

Mvh
/Fred
av krax
Jag tycker att jag förklarat det flera gånger med KVD:s felsökning.
Jag har pratat med personen som skrev att "gastankmätaren" var trasig.
han sa att när bilen stannade eller möjligen kopplade över till bensin
trots att mätaren stod på halv tank så räknade han ut att tankmätaren
var trasig. Det blir ju dessutom mer pengar på en bil om bara tankmätaren
är trasig än om man skriver att bilen inte går på gas eller hur.
I samma annons stod det att hållare för simkortet saknas, en ganska billig
sak att köpa 116:- på bilia. Gissa om telefonen fungerade när jag hade
köpt en ny hållare?
Jag har även flera gånger varit i kontakt med verkstad som servat bilen
alla år, ingenting om någon trasig tankmätare. men skitiga tankar står det
mycket om i protokollen. Jag antar att det mycket väl kan vara som du säger
att det kommit skit i tryckgivare och ventiler, det blir väl en nerplockning
och rengöring till slut.
Ett sätt jag tänkt på för felsökning borde vara att koppla in en tryckmätare
i den omtalade anslutningen på fördelaren, för att kunna se om trycket försvinner
där när bilen dör.
Användarvisningsbild
av CarMan
OK då är jag med.
jag tror telefonen är hel. vad gör du med för simkort? telefonen klarar bara GSM kort av äldre modell.
av krax
Jaha du tror telefonen är hel, Det tror inte jag.
Jag har provat med nya, gamla och halvgamla simkort.
Det kommer så långt att man får mata in kod om det finns,
antennsymbolen kommer upp, men ingen operatör.

Om man söker operatör strår det "listan tom".
En gång lyckades det dyka upp Telia i fönstert och 2 staplar.
men när jag försökte ringa kopplade det ner direkt.
Jag mistänker antennfel, kabelfel till antenn eller så
Kanske lyckades jag när det var mycket stark signal bara.
Användarvisningsbild
av CarMan
Ja det låter ju som ett antennfel (Med andra ord är nog telefonen hel)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Womens From Your Town - No Verify - Anonymous Adul[…]

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]