Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av åsaboe
Om jag minns rätt sitter den i motorrummet. När den bytts ut återkommer jag med bättre uppgifter om vad som var felet.
Verkstaden var också inne på dålig gas och dess följdverkningar före undersökningen, men jag har inte haft problem med ojämn gång eller tjuvstopp.
Nu med bytt ventil går bilen allmänt bättre än den gjort senaste tiden, drar bättre på gas. Ibland har jag tänkt att det är som om den "inte får luft", metan i det här fallet, och det stämmer ju om ventilen inte släpper fram bränslet. Det här har märkts de dagar den krånglat, i övrigt har den gått bra. Ventilen har väl blivit gammal och trött ;-)

Red/ Nej, det är inte tryckregulatorn, den där för åtskilligatusenfemhundra kronor. Som väl är...
av Fred
Bjuder på en bild jag fick av någon, som visar gassystemet i motorn. Den är lite kapad i vänsterkanten så siffrorna 1-4 är borta men det går ju att förstå ändå! :D

Bild

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av CarMan
den enda man kan välja att byta hela eller halva, är del 6, där går motor 8 att köpa löst.

del 3 & 4:a ser inte ut som på blden
Användarvisningsbild
av CarMan
på del 6 ser ni insexskruven jag prata om, den är plaserad i nederkant mellan del 7 & den grova slangen
Användarvisningsbild
av åsaboe
Tack Fred och CarMan! Jag återkommer när jag vet vad som byts.

En sak som jag inte tog upp tidigare är att medan problemet med motorstopp fanns, fick jag intrycket att gasmätaren i bilen ändrade beteende. Den gick i topp när jag tankade, sedan skönk den onormalt fort. Jag tänkte först att det kunde bero på dåligt tryck i macken, misstänkte även läckage. Men gasförbrukningen ökade inte, snarare tvärt om. Visserligen gick den på bensin litet mer när gasdriften lade av, men även med hänsyn till det var förbrukningen normal, möjligen något lägre. Nu med utbytt ventil funkar gasmätaren normalt igen. Tydligen har felet påverkat mätaren också, säger det er experter något om vilken del det är som krånglat?
Användarvisningsbild
av CarMan
Gasen mäts av en tryck givare i stora tanken, den kan ställa till driftsproblem om den inte fnkar som den ska. Men den är en enhet som inte går att köpa i en eller 2 eller.
Användarvisningsbild
av åsaboe
Då är reparationen klar. Stegmotor VO 31216348 bytt liksom ventil VO 31216349. Och allt verkar fungera perfekt, fick veta att den kan gå litet ryckigt innan nya delarna justerats in av systemet men de knappt tre mil jag kört från verkstaden och hem gick i alla fall som på räls ;-)
Användarvisningsbild
av åsaboe
Brainded skrev:Skönt att det löste sig! Dyrt?
Det var inte gratis om man säger.. :wink: Först felsökning, fast pris knappt 1600 kr, sedan arbete och delar. Totalt felsökning och reparation strax under 6800 kr. Får väl svälja ett par gånger extra och mildra med söt choklad till kaffet.
Kablar till tändspol

Problemet, i mitt fall i alla fall, är att pl[…]

Feltema har ju AGM-batterier i den storleken f&o[…]

Rtti trafiktjänst navigation

Ingen? :-o

Min kopplingspedalgivare har gett upp 2ggr. "[…]