Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Drog sönder en original låsbult med lös ring i våras, inte ens att beställa nya låsnycklar via tillverkaren McGard hjälpte då koden i bultskallen var sönderdragen för mycket pga att den som tafsat på hjulena vid service gjort generalfelet att använda smörning av gängan vid monteringen av bultarna så vridmomentet blir på tok för högt. Misstänker att mutterdragare varit med också av ren lathet.
Lösningen var dock enkel och billig, en påsvetsad mutter(svetsades på insidan av muttern på gängdelen) samt 10 min senare på en däckfirma och 100kr fattigare för detta var det löst utan att skada något annat än den skadade låsbulten.
Detta på Volvos Lysithea 15" originalfälg där bultskallen ligger strax under fälgens plan.
när låsbultarna siter fast så brukar det inte hjälpa att svetsa på en mutter, då man då svettsat i muttern så blir "utväxlingen" för hög så svetsen håller inte. så din kan inte setat allt för hårt.

jag brukar svetsa på en bult, o dessa håller inte heller, utan man får även svetsa långa ribbor så bylten blir lika tjock som den tjockastte delan på konan. då släpper det
Min hylsa var jäkligt sliten och greppade inte riktigt, men jag hade tur att originalpappren fanns kvar så jag kunde beställa en ny hylsa. Men med tanke på vad flera, bl.a. Carman skriver: "jag brukar".....så verkar det som om detta är ett vanligt problem?
Visserligen försvårar det ju ytterligare för nån att sno däcken, men.......
det har funits några serier med problem.
Sen så förlägger ju folk sig på dessa, eller skickar inte med dom när folk byter bil. m.m.
sen så är det viktigt att hylsan greppar bra, då den har liten anläggningsyta, slarvar man kan den slinta. (med orginal nycklen för att byta hjul, är det väldigt lätt att slnta)
CarMan skrev:när låsbultarna siter fast så brukar det inte hjälpa att svetsa på en mutter, då man då svettsat i muttern så blir "utväxlingen" för hög så svetsen håller inte. så din kan inte setat allt för hårt.

jag brukar svetsa på en bult, o dessa håller inte heller, utan man får även svetsa långa ribbor så bylten blir lika tjock som den tjockastte delan på konan. då släpper det
Den satt kan jag lova och muttern var lika stor som konan när man mäter bulten på diagonalen, hur bra det håller att dra loss bultar med beror till stor del på hur bra svetsen är lagd och just svets-metoden är "standard" på Volvos skrotbultar enlig denna däckfirma.
Motörhead skrev:Carman skriver: "jag brukar".....så verkar det som om detta är ett vanligt problem?

Vanligt?
Om ni kollar nr 15-08 sidan 58 i Vi Bilägare så svarar Bo Larsen på Volvo om just kassa hjulbultar
Så nog är det vanligt alltid

Det ska vara en annan konstruktion efter vecka 10-06 och "Volvoverkstäderna ska vara informerade om metoden för att lossa trilskande hjulbultar" enligt Bo Larsen

Så åk till en Volvoverkstad och kräv att de lossar skiten utan att det kostar nåt
Jag hann tyvärr byta två däck innan låsnyckeln gick sönder.... Finns det någon risk för att transmissionen skadas på en XC90 -05 om man kör med två vinterdäck på höger sida och två sommardäck på vänster sida ? Sommardäcken är 18" och vinterdäcken är 17" men eftersom det är högre profil på vinterdäcken är ytterdiametern enligt ögonmåttet detsamma.
av Andyman2
Skulle sätta på vintedäcken idag. Till min förvåning så gick det inte att lossa på någon av volvo orginal låsbultar.
När jag försökte så slant bara bulten. Får ta en tur in till Volvo på måndag och se om dom kan få loss dom!

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]