Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Psyko skrev:Det utförs via Vida så det slåss det troligtvis inte om :wink:
Intressant, hur sjutton görs det, slår man på det i Vida så står bilen på stället och tokvarvar samtidigt som den justerar insprutningen för att höja avgastempen och få igång regenereringen.

Trodde man behövde köra med bilen även om man slår på det i Vida ?
inge jakobsson skrev:Jag får väl "blåsa iväg" en sväng efter jobbet å se om det löser sig :twisted: .
Glöm inte bort att rapportera hur det gick.
av Psyko
VolvoB20 skrev:
Psyko skrev:Det utförs via Vida så det slåss det troligtvis inte om :wink:
Intressant, hur sjutton görs det, slår man på det i Vida så står bilen på stället och tokvarvar samtidigt som den justerar insprutningen för att höja avgastempen och få igång regenereringen.

Trodde man behövde köra med bilen även om man slår på det i Vida ?
inge jakobsson skrev:Jag får väl "blåsa iväg" en sväng efter jobbet å se om det löser sig :twisted: .
Glöm inte bort att rapportera hur det gick.
Bilen står inte o tokvarvar under detta förlopp,
har för mig den ligger runt 2000 rpm. Man behöver inte köra den
under denna process, insprutningen ser till att rätt avgastemp
uppnås. Det blir en enorm värme av detta så bilen bör inte stå på gräs :lol:
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag har inte värdena i huvet. men sått snåthär är det.
motorn passar på att bränna rent sotfiltret, när motorn endå har motor tempen uppe, sker normalt 1ggr/ tankning
men om du kör korta sträckr så når du aldrig denna tampratur, desutom måste man ju hålla denna tempratur under en längre tid så själva renbränninge hinner rensa rent ordefortsätterntilg.
så till slut, när man nått 19gram eller nått liknande så tänds meddelandet att du ska ut på landsväg o köra i 20 - 30 min.
gör du inte det, utan fortsätter tills det är 24gram i filtret så kan du inte göra det själv, utan du måste lämna in blen på verksta.
Gör du inte det heller så når du till slut den kritiska gränsen som är 50-60 gram, efter det så kan inte heller Vida bränna rent filter, då återstår bara att byta enheten.

(men har du fel på tryck givaren så får du ju även så detta meddelande)

en renbränning går till på följande sätt.
man kopplar upp vida o knapar fram renbränning av partickelfilter. då kommer en instruktion fram. (det står bland annat att man ska vara utomhus)
man kan sen inte trycka på start fören motortempen är på 80 grader, vä där så trycker man på start o bilen höjer varvet o aktiverar renbränningen, vilket får partickelfiltret att nå 600 grader. (det tar ca 20-30 minuter)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Cool, tack för förklaringen CarMAn.

Påminnner om när man åkte moppe och ljuddämparen var igensotad, den renade man ju med brännare och tryckluft.
Användarvisningsbild
av inge jakobsson
Jag for ut efter jobbet å "blåkört" men det blev då ingen skillnad :evil: , så nu återstår bara ett verkstadsbesök kl 15:00 idag. Hoppas bara att dom inte behöver byta ut filtret för det är säkert inte gratis......
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Kolla upp följande när du är på verkstaden:

- Är filtret verkligen fullt eller är det falsklarm från tryckgivarna.

Om filtret verkligen är igensotat. Varför har det hänt?

-Kör du verkligen så slött att filtret sätter igen, det har ju t.o.m varit sommar utan kallstarter nu.

-Har virvel-spjälls-arm-länkaget gått av, verkar vara standard på D5

-Har du kört med KCR box (ger massor av sot)

-Har du kört "fuldiesel"
Användarvisningsbild
av inge jakobsson
980 kronor fattigare men nöjd och glad, nu blev det fart på spisen igen (D) . Jag började fundera efter jag lämnade verkstan, kan det vara så att det är nån givare som är galen så att den inte startar regenereringen automatiskt? För jag tycker den började gå bättre nu än då jag köpte bilen i Maj, kan den ha byggt upp ett präktigt sotlager under hela sommaren och ca 8 - 900 mil, det låter ju otroligt.
Jag frågade även om det blev nån skillnad om man körde dieselvärmaren innan man for till jobbet, men det skulle tydligen inte spela nån roll. Måste nog åka tillbaka för en pratstund till :roll: .
Användarvisningsbild
av VolvoB20
inge jakobsson skrev:980 kronor fattigare men nöjd och glad, nu blev det fart på spisen igen (D) . Jag började fundera efter jag lämnade verkstan, kan det vara så att det är nån givare som är galen så att den inte startar regenereringen automatiskt? För jag tycker den började gå bättre nu än då jag köpte bilen i Maj, kan den ha byggt upp ett präktigt sotlager under hela sommaren och ca 8 - 900 mil, det låter ju otroligt.
Jag frågade även om det blev nån skillnad om man körde dieselvärmaren innan man for till jobbet, men det skulle tydligen inte spela nån roll. Måste nog åka tillbaka för en pratstund till :roll: .
Som sagt, kolla upp virvelspjället, det verkar var mycket vanligt att det ger upp på D5or pga konstruktionsfel. Fick just mitt bytt.
Användarvisningsbild
av inge jakobsson
Nu när bilen ska in för den årliga servicen så då kom jag att tänka på det förbaskade sotfiltret :evil: . Därför gjorde jag en snabbkoll vad som blev skrivet här sist, och såg en sak som jag inte kollat. Virvel-spjälls-arm-länkaget ?:-/ , en snabb sökning på nätet för att veta var det sitter och sedan dra smygen när man öppnar huven. Till min lycka (fasa??) så fann jag att länkaget hade hoppat av å inte satt där det skulle. En minuts jobb senare så sitter den på plats igen, men den "klickade" inte riktigt fast ordentligt så jag misstänker att nån plastbit fattas nånstans. Jag får väl höra med verksta´n om det går att fixa på nå´t enkelt (billigt)sätt. Tack för tipset (W)

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]