Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zenobia
Tog hem bilen och meckade lite själv.

Plockade bort hela databox/ventilstyrningspaketet för att kolla om felet är elektriskt eller mekaniskt.

Körde en sväng och fick tillbaka exakt samma problem. Slutsats = elektroniken är ej skyldig.

Funderade en stund och började leta "mekaniska" saker som kan bli fel. La mig under instrumentpanelen till slut. Fann där en massa bromsvätska längst upp vid bromsklockan.

Troligtvis är det fel på någon packning i huvudbromscylindern som släpper igenom vätska till bromsklockan. Antar att när bromsvätskan sugs ut av vakuumet så drar det med sig de två små kolvarna som ligger i cylindern. Detta hindrar i sin tur bromsvätskan att återgå till bromsvätskebehållaren.

Nästa gång man bromsar så trycker man in lite nytt med bromsvätska i systemet, även denna bromsvätska kan inte komma tillbaka utan stannar kvar i primär- / sekundär kretsarna. När detta är gjort tillräckligt många gånger så ligger samtliga ok och bromsar bilen.

Så istället för att byta styrenhet för 7000 kr samt en pumpenhet för 14000 kr så kan det sluta med en bromscylinder för ca 2000 kr.

Men det är trist att två auktoriserade Volvoverkstäder inte har upptäckt detta... Bromsvätskan var klart synlig om man gjorde sig besväret att titta under panelen.

Men det var väl lättast att lita på VADISen som sa ABS-0080 och byta prylar för 7000 + 14000 kr...

:shock:

.
Användarvisningsbild
av CarMan
zenobia skrev:Tog hem bilen och meckade lite själv.

Plockade bort hela databox/ventilstyrningspaketet för att kolla om felet är elektriskt eller mekaniskt.

Körde en sväng och fick tillbaka exakt samma problem. Slutsats = elektroniken är ej skyldig.

Funderade en stund och började leta "mekaniska" saker som kan bli fel. La mig under instrumentpanelen till slut. Fann där en massa bromsvätska längst upp vid bromsklockan.

Troligtvis är det fel på någon packning i huvudbromscylindern som släpper igenom vätska till bromsklockan. Antar att när bromsvätskan sugs ut av vakuumet så drar det med sig de två små kolvarna som ligger i cylindern. Detta hindrar i sin tur bromsvätskan att återgå till bromsvätskebehållaren.

Nästa gång man bromsar så trycker man in lite nytt med bromsvätska i systemet, även denna bromsvätska kan inte komma tillbaka utan stannar kvar i primär- / sekundär kretsarna. När detta är gjort tillräckligt många gånger så ligger samtliga ok och bromsar bilen.

Så istället för att byta styrenhet för 7000 kr samt en pumpenhet för 14000 kr så kan det sluta med en bromscylinder för ca 2000 kr.

Men det är trist att två auktoriserade Volvoverkstäder inte har upptäckt detta... Bromsvätskan var klart synlig om man gjorde sig besväret att titta under panelen.

Men det var väl lättast att lita på VADISen som sa ABS-0080 och byta prylar för 7000 + 14000 kr...

:shock:

.
låter logiskt med facit i handen. det är sellan elektroniken kan orsaka att bromsen ligger på, den är konstruerad att stänga av sig själv om ett el fel uppstår.

om jag komer ihåg ska jag kolla vad felkoden du pratar om betyder.

håler med om att det är under allkritik att dom inte uppmärksammat detta.
av zenobia
CarMan skrev: om jag komer ihåg ska jag kolla vad felkoden du pratar om betyder.
** ABS-0080 **

Om styrenheten registrerar att 30-matningen från styrenhetens huvudreläfunktion till ventilerna uteblir, sätts felkod ABS–0080.

Ersättningsvärde
-ABS-funktionen blockeras.
-Ingen hastighetssignal till centrala elektronikstyrenheten (CEM).
-Ingen hastighetssignal till automatväxellådan.
-EBD-funktionen kopplas ur.

Felorsak

-Kontaktresistans i anslutningar.
-Säkring 11 defekt.
-Avbrott på spänningsmatning (30-matning) till styrenheten #9.
-Defekt styrenhet.

Felsymptom
-ABS-varningslampan tänd.
-Varningslampa antispinn tänd.
-Bromskrets ur funktion, varningslampa tänd.
-Antispinn fungerar inte.
Användarvisningsbild
av CarMan
zenobia skrev:
CarMan skrev: om jag komer ihåg ska jag kolla vad felkoden du pratar om betyder.
** ABS-0080 **

Om styrenheten registrerar att 30-matningen från styrenhetens huvudreläfunktion till ventilerna uteblir, sätts felkod ABS–0080.

Ersättningsvärde
-ABS-funktionen blockeras.
-Ingen hastighetssignal till centrala elektronikstyrenheten (CEM).
-Ingen hastighetssignal till automatväxellådan.
-EBD-funktionen kopplas ur.

Felorsak

-Kontaktresistans i anslutningar.
-Säkring 11 defekt.
-Avbrott på spänningsmatning (30-matning) till styrenheten #9.
-Defekt styrenhet.

Felsymptom
-ABS-varningslampan tänd.
-Varningslampa antispinn tänd.
-Bromskrets ur funktion, varningslampa tänd.
-Antispinn fungerar inte.
Tack för den. där kan vi direkt se att felkoden inte kan ha nått med ditt fel att göra. (kan o kan kan den säkert, men den gör inte så att bromsarna liger på)
vet du om felkoden var permanent eller intermitent? vet du om felkoden komit mer en en gång om den nu var internmitent.
av zenobia
...och konstigare blir det.

Nu har jag satt ihop det hela efter lite rengöring mm.

Konstaterade dock att artnr på styrenheten inte var det som VADIS förväntade sig... 9472866 istället för 8619545 (enl VADIS).

Sedan har något klantar-el förstört kontaktstycket in till styrenheten. Hela bygeln och tillhörande låsmekanism ser inte ut som den borde. Låsmekanismen fungerar dock om man skjuter in de båda låsningarna manuellt.

Körde nästan 3 mil nu på kvällen och oken blev inte ens varma... tidigare så drog även bilen åt höger, det är också borta nu... så jag har helt enkelt fått en ny bil för priset av en rengöring, lite 5-56 och två buntband

:D

.
av Knasen
Hej,

Har du ngn uppfattning hur mycket bromsvätska som har läckt ut? och hur bromsvätska som finns i behållaren.

Du säger att du har bytt bromsvätska i juli, kan det vara så att när bromsvätskan byttes så fylldes det på vätska till en nivå som motsvarar ett bromsystem som inte har några slitna belägg och skivor, sedan byts skivor och belägg och vips så finns det för mycke olja i system, och när man byter skivor och belägg så blir det ganska mycket olja som ska tillbaka till behållaren, och har man inte lyft av bromslocket när man drar tillbaka kolvarna så måste oljan ta vägen någonstans, och kan den läcka in i bromsservon i värsta fall, beroende på packningarnas kondition. Bromsoljan har hög densitet, med andra ord den går inte att komprimera utan behåller sin volym.

Låter detta troligt?
av zenobia
CarMan skrev:kör en snabb koll.
kör bilen så felet uppstår, gissar att bilen då står still i svag backe.
gå ut o lossa slangen på bromsservon. för svinner felet?

Det funkade, jag lossade iof i andra ändan av slangen (inloppsröret) men det borde väl inte spela någon roll?

Har du någon aning om felet då?

:)

.
Senast redigerad av 2 zenobia, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av CarMan
Knasen skrev:Hej,

Har du ngn uppfattning hur mycket bromsvätska som har läckt ut? och hur bromsvätska som finns i behållaren.

Du säger att du har bytt bromsvätska i juli, kan det vara så att när bromsvätskan byttes så fylldes det på vätska till en nivå som motsvarar ett bromsystem som inte har några slitna belägg och skivor, sedan byts skivor och belägg och vips så finns det för mycke olja i system, och när man byter skivor och belägg så blir det ganska mycket olja som ska tillbaka till behållaren, och har man inte lyft av bromslocket när man drar tillbaka kolvarna så måste oljan ta vägen någonstans, och kan den läcka in i bromsservon i värsta fall, beroende på packningarnas kondition. Bromsoljan har hög densitet, med andra ord den går inte att komprimera utan behåller sin volym.

Låter detta troligt?
får man för mycke oljai systemet så riner det ut igenom påfylninglocket.
om man fyller med fel olja så kan packningarna svälla !!!
av Knasen
Vi får hoppas att det är så, oljan har runnit ut genom locket

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt to[…]

Hejsan Jag funderar på att skaffa en ny xc60[…]

hejsan Jag funderar på hur (Blond ventilerat[…]

Bränslytryckgivare

Motor varningslampan lyser och har en felkod som s[…]