Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jon-Evert
Ringde Bilia tidigare i veckan. Sa att jag ville ha en servicetid för spolning och filterbyte i min automatlåda (troligen en AW5 om jag tolkat instruktionsboken rätt, bilen är en S80 -00).
Killen på bilia (verkar ha kommit fram till någon form av central bokningsstation som servar flera olika Bilia) sa att han skulle "räkna" lite på det... När han ånyo dyker upp i telefon meddelar han att "spolning" finns inte utan de har bara byte av olja och filter i automatlådan, priset kommer landa på 4 100:-.....

Nu till min fråga - Kan det här verkligen stämma? Kommer jag få lådan spolad för 4100:- eller blir den "bara" filterbytt och ipytsad lite ny olja för det priset?

Någon som nyligen vart på Bilia och servat automatlådan?
Användarvisningsbild
av morbidfinn
Nu till min fråga - Kan det här verkligen stämma? Kommer jag få lådan spolad för 4100:- eller blir den "bara" filterbytt och ipytsad lite ny olja för det priset?

Enligt VIDA så ska det spolas ur vid oljebyte. Fick en utskrift på beskrivning av en bekant på volvo.
av Jon-Evert
morbidfinn skrev:Nu till min fråga - Kan det här verkligen stämma? Kommer jag få lådan spolad för 4100:- eller blir den "bara" filterbytt och ipytsad lite ny olja för det priset?

Enligt VIDA så ska det spolas ur vid oljebyte. Fick en utskrift på beskrivning av en bekant på volvo.

Morbidfinn,

Stort tack för ditt svar!

Jag hänvisar med andra ord till att arbetet skall utföras enligt "VIDA".

Ha en fortsatt skön helg nu!
av olson
Det går inte att byta filter utan att dela vxllådan på mitten, så det är nog ett bra pris om det ingår filterbyte :D
Användarvisningsbild
av volvo_850.se
hej på dig jag har bytt växellådsolja många gånger och alltid använt ATF olja i från granngården en dung 20l kostar ca 780:-
låssa översta oljeslang på kylet sätt på en trägårdsslang och så när i en tom dunk starta bilen typ 30 sec .
stäng av bilen INTE BRA ATT KÖRA LÅDAN TORR ta en ganska lång tratt och dra ut mätsticka på växelådan (GUL)
sett i den mätsticans rör tratt och fyll på oljan typ 3l sen startar du bilen igen och som sagt 30 sec och stänger av igen så gör du tills kommer ut RÖD oljan de bli några gånger fylla på de besta är att ta hjälp från nån kommpis OLJE FILTER bytts inte sen kan du bara nolla adoption på bilia för nån hundring jag har ghort de många gånger och har fungerat perfect om du är osäker hur du ska göra kontakta mig via e mail så fixar vi de ha de så bra
Användarvisningsbild
av volvo_850.se
volvo_850.se skrev:hej på dig jag har bytt växellådsolja många gånger och alltid använt ATF olja i från granngården en dung 20l kostar ca 780:-
låssa översta oljeslang på kylet sätt på en trägårdsslang och så när i en tom dunk starta bilen typ 30 sec .
stäng av bilen INTE BRA ATT KÖRA LÅDAN TORR ta en ganska lång tratt och dra ut mätsticka på växelådan (GUL)
sett i den mätsticans rör tratt och fyll på oljan typ 3l sen startar du bilen igen och som sagt 30 sec och stänger av igen så gör du tills kommer ut RÖD oljan de bli några gånger fylla på de besta är att ta hjälp från nån kommpis OLJE FILTER bytts inte sen kan du bara nolla adoption på bilia för nån hundring jag har ghort de många gånger och har fungerat perfect om du är osäker hur du ska göra kontakta mig via e mail så fixar vi de ha de så bra

se länk nedan hu du ska göra
http://www.nordicr.com/forum/viewtopic.php?t=4082

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]