Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Fred skrev:
V70BiFuel03 skrev:Jaha..... "alla Bi-Fuel".....
Då verkar det som att det är detta som spökar för mig nu..... :-(O) :-(O) :evil:

Händer när jag startar bilen (just att tomgången är knepig..svag på något sätt...som att den inte får kraft eller något) men, försvinner så fort man kört iväg & återkommer inte om jag måste stanna vid ett rödljus eller bilkö osv....

Jävla skit delar..... Vad kostar ett sådant här Bosch spjäll som ska vara av bra kvalitet? & passar det utan vidare i en 03á ?

Börjar bli riktigt trött på kvaliteten (eller brist på sådan) på Volvo "orginal" delar.... Börjar nästan misstänka att de köpt upp rest lager från någon jävla DDR Lada fabrik...... :-(O)
Tyvärr passar inte Bosch-spjällen i bilar som har skräpspjällen...åtminstone inte enligt dem som uttalat sig här på forumet. Vi måste tyvärr leva med att våra bilar är begåvade med en konstruktion som inte klarar mer än 15000 mil. Fast eftersom Volvo är väl medvetna om detta så ska man inte ge upp så lätt. Som jag skrivit tidigare får man tjata, gnälla och leva om så kanske man får igenom ett byte på "goodwill".

Volvo valde att lita på en italiensk tillverkare, Magnetti Marelli, för spjällen vilket de har fått äta upp i efterhand. När problemen uppdagades så bytte Volvo leverantör till Bosch och problemen försvann.

Mvh
/Fred
Ok... så, man måste med andra ord stoppa i ett nytt italienskt skit spjäll.... Någon som vet vad ett sådant kostar? om det nu skulle vara så att man inte får ut ett på Goodwill...har ju en 03á så det är väl dödfött från början....
av Fred
V70BiFuel03 skrev:Ok... så, man måste med andra ord stoppa i ett nytt italienskt skit spjäll.... Någon som vet vad ett sådant kostar? om det nu skulle vara så att man inte får ut ett på Goodwill...har ju en 03á så det är väl dödfött från början....
Det stämmer, du måste stoppa in ett nytt skitspjäll. Fast då kan du ju iallafall köra i minst 10000 mil till innan det ger upp igen... :roll:

Jag har läst lite olika priser på spjället men under 10 lakan kommer du inte. Även om du har en 03:a så tycker jag att du ska bråka på lite...min bil är en 02:a som gått 16500 mil när mitt spjäll fick bytas. Dock gick det, som sagt, på garantin från Rejmes men jag hoppas att de fick ersättning från Volvo.

Det jag har hört om Volvos goodwill-policy är att bilen endast får ha haft en ägare, alla servicar måste vara gjorda hos auktoriserad Volvo-verkstad samt att bilen inte får vara äldre än 10 år med max 16000 mil på mätaren. Dock har jag också sett max 32000 mil så uppgifterna varierar lite. Å andra sidan verkar alla verkstäder ha egna uppfattningar om hur detta ska tolkas. Förövrigt tycker jag att kravet om endast en ägare är helt befängt! Vad spelar det för roll hur många ägare bilen haft?! Att serviceboken är komplett borde väl räcka?! En bil kan ha haft tio ägare men endast körts av en person, likväl som en bil kan ha haft en ägare men körts av tio personer!

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Fred skrev:
V70BiFuel03 skrev:Ok... så, man måste med andra ord stoppa i ett nytt italienskt skit spjäll.... Någon som vet vad ett sådant kostar? om det nu skulle vara så att man inte får ut ett på Goodwill...har ju en 03á så det är väl dödfött från början....
Det stämmer, du måste stoppa in ett nytt skitspjäll. Fast då kan du ju iallafall köra i minst 10000 mil till innan det ger upp igen... :roll:

Jag har läst lite olika priser på spjället men under 10 lakan kommer du inte. Även om du har en 03:a så tycker jag att du ska bråka på lite...min bil är en 02:a som gått 16500 mil när mitt spjäll fick bytas. Dock gick det, som sagt, på garantin från Rejmes men jag hoppas att de fick ersättning från Volvo.

Det jag har hört om Volvos goodwill-policy är att bilen endast får ha haft en ägare, alla servicar måste vara gjorda hos auktoriserad Volvo-verkstad samt att bilen inte får vara äldre än 10 år med max 16000 mil på mätaren. Dock har jag också sett max 32000 mil så uppgifterna varierar lite. Å andra sidan verkar alla verkstäder ha egna uppfattningar om hur detta ska tolkas. Förövrigt tycker jag att kravet om endast en ägare är helt befängt! Vad spelar det för roll hur många ägare bilen haft?! Att serviceboken är komplett borde väl räcka?! En bil kan ha haft tio ägare men endast körts av en person, likväl som en bil kan ha haft en ägare men körts av tio personer!

Mvh
/Fred

Tack för uppgifterna Fred !

Stön :( .... no way in hell att Volvo kommer att få 10k av mig.... inte när de uppenbart beror på deras inkompetens i att välja under levarantörer. Det här får lösas på något annat sätt.
av Fireman
Uppdatering från idag.

Började med att ringa "Svensk bilgaranti" och givetvis så ingick inte bränslesystem i den garantin jag hade tecknat.
Fortsatte därför med att ringa Trygghansa där jag tecknat färlängd maskinskadegaranti till 15 000 mil och där ingår så gott som allt, dock 25% självrisk.

Ringde därefter Rejmes i Linköping och fick prata med en på verkstaden och därefter verkmästaren. De sade sig inte känna till att Bifuelen skulle ha problem med spjällhuset ??:-/ .

De trodde det kunde röra sig om antingen bränslefördelaren eller regulator. Jag försökte förklara läget lite med spjällhuset men det höll de inte med om. Om det skulle vara bekymmer med detta skulle det visa sig på datorn.

Något trött på alla olika besked ledsnade jag och gick ut och rengjorde spjällhuset själv och nu under dagen har den i alla fall fungerat utan några problem.

Just nu känns det som att jag får åka i bilen ett tag och se hur den beter sig. Känns inte så kul att börja byta massa delar som kanske inte behövs när jag får stå fär 25% av självrisken. Jag har ca 1 år kvar på maskinskadegarantin. Dock vill jag givetvis se till att få allt bytt innan garantin går ut om det nu skulle behövs.

Blir inte klok opå detta med spjällhuset. Om nu Volvo redan tidigt 2000-tal upptäckte problemet med de dåliga spjällhusen och bytte till Bosch, varför fortsatte de då med att stoppa in dem i Bifuel fram till 2007? Eller har de ändrat på konstruktionen från ursprungsspjällen. Jag kände mig närmast idiotförklarad när jag igår sa till på Bilia att Bifuel har dåliga spjällhus.

Jag har fortfarandde inte hört från någon Volvo verkstad att spjällhuset skulle vara ett problem, blir alla spjällhus kass efter 10-15 000 mil eller klarar sig vissa utan bekymmer?
av Fred
Fireman skrev: Blir inte klok opå detta med spjällhuset. Om nu Volvo redan tidigt 2000-tal upptäckte problemet med de dåliga spjällhusen och bytte till Bosch, varför fortsatte de då med att stoppa in dem i Bifuel fram till 2007? Eller har de ändrat på konstruktionen från ursprungsspjällen. Jag kände mig närmast idiotförklarad när jag igår sa till på Bilia att Bifuel har dåliga spjällhus.

Jag har fortfarandde inte hört från någon Volvo verkstad att spjällhuset skulle vara ett problem, blir alla spjällhus kass efter 10-15 000 mil eller klarar sig vissa utan bekymmer?
Eftersom bilen går bättre nu när du rengjort spjället så är väl det bevis nog för att det är där felet ligger? Jag har också undrat varför Volvo valde att fortsätta med de italienska spjällen i Bi-Fuel, kanske ville de få ut de spjäll de hade på hyllan och tänkte att Bi-Fuelköpare är säkert inte lika krävande...? Av det jag lyckats få fram så är den del i konstruktionen som är undermålig inte ändrad i spjällen. Det är samma dåliga kolbanor som slits av metallfingrarna. Alla spjäll pajar inte efter 10-15000 mil, det beror helt på hur bilen körs. Om man kör mycket blandad körning så håller nog spjällen längre.

Nästa gång någon försöker idiotförklara dig angående det här, visa upp utskrifterna av de länkar jag postade här. Ett problem som till och med Sverker tagit upp i "Plus" är inget litet problem!

Mvh
/Fred
av Fred
zac_ko skrev:Vad sitter det för spjäll i v70 2,4-01? Jag behöver nog rengöra i alla fall.
Kolla vad som står på, antingen Magnetti Marelli=skräp, eller Bosch=problemfritt.

Mvh
/Fred
av zac_ko
Ok då får jag all titta. Jag är ingen mekaniker direkt *S* andra fixar det där bättre än jag. Men man lär ju fråga runt lite så man lär sig något ...tack för svaret
Lågmilad 850 på auktion...

Är vissa färger värre än andra[…]

20 år gammal bil, räkna med problem.

Laddning av recharge

Det bästa är väl att ställa ti[…]

Ja det var ju billigare än på Volvo […]