Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Barkbiten skrev:
Honke skrev:En liten fråga ang volvos sub o stereo.. Hur vet jag vilket "ljudpaket" jag har i min bil?? Går det att flytta över subben från min -01 till min -04 genom att flytta över kablarna från den med fabriksmonterad sub???? Vart går de olika kablarna från subben???

Tacksam för lite hjälp.
har du slutsteg under passagerarsätet e det minst high performance.

har du sen även de speciella högtalarna som sitter i dörrarna fram, lite snett riktade inåt bilen, då är det med all sannolikhet premium.

sitter det inget slutsteg i bilen så är det nog mest troligt att du bara har performance...
Du kan också få lite ledtrådar genom att kolla vilken stereo du har. Står nere i hörnet på den.

Dörrsidorna ser ut så här.
Bild
Användarvisningsbild
av Barkbiten
borstarmicke skrev:MrDARKMAN: Har haft originalsubben i min -02:a ihop med HighPerformance, fruktansvärd skillnad när jag plockade ur den när jag bytte in bilen mot en Classic -07:a.
Hade HighPerformance i -07:an oxå, men det lät så mkt bättre än i -02:an så jag orkade inte ens montera in subben innan bilen byttes mot en V70II.

Annars kan jag bara rekommendera subben, ger ett stort lyft för ljudet, men kan enl volvo endast monteras i bilar som har HP lr Premium sound originalmonterat.

Tror det där har med inställlningarna att göra...som sagt är det många som tror att jag har baslådan, trots att så ej är fallet. Ställde om equalizern med de hemliga dolda menyerna och sen blev ljudet riktigt grymt...det blev så pass mycket bättre att jag struntade i baslådan. I de nyare modellerna, samt stereos med högsta modellbetecknignen så kan man ju ställa in eq utan hemliga menyer..dvs, kan förklara varför ljudet var så mycket bättre att baslådan ej behövdes i den nya bilen du skaffade :)
Barkbiten: hur kommer man i de hemliga dolda menyerna?

Har premium sound + sub i min -04:a, vore kul att kunna trimma in ljudet lite till, dock så kommer näst intill inget ljud från höger framdörr, hoppas att nån anslutning är lös, mkt billigare än en bränd kanal i slutsteget...
av MrDARKMAN
Jag har i dag High performance i billen men ska bytta min sterio 603 heter den väll till 803, 805 pasar väll bara till my05 och fram eller kan det gå att få in en sån i en my02.

Har inte dom där speciela dörsidorna men det ska väll gå att bytta högtalarna i alla fall?

Jag får ett konstigt ljud i från förar dören när jag har bassen på max dören ger ett doligt resonans (skak ljud)ljud kan man göra något åt det.
MrDARKMAN skrev:Jag har i dag High performance i billen men ska bytta min sterio 603 heter den väll till 803, 805 pasar väll bara till my05 och fram eller kan det gå att få in en sån i en my02.

Har inte dom där speciela dörsidorna men det ska väll gå att bytta högtalarna i alla fall?

Jag får ett konstigt ljud i från förar dören när jag har bassen på max dören ger ett doligt resonans (skak ljud)ljud kan man göra något åt det.
Nej, du måste ha rätt dörrsidor. Om du inte har de som jag visade på bild så kan du inte montera in premiumhögtalare, du får inte på den gamla dörrsidan på dem.
av MrDARKMAN
Okey ska se om jag kan hitta några dörsiodor på skroten då kanske eller så köpper jag några andra högtalare till framdören.

Dom andra högtalarna i bilen dom går väll att bytta rakt av eller.
Japp, det är ett sk "tempaspare" reservhjul som gäller, max 70km/t tror jag det är märkt.

Sen får du kapa av en bit på "plastskruven" som håller fast reservhjulet annars går inte subben ner riktigt i reservhjulet, samt att du får köpa en ny hållare till domkraften, nån rel. billig plast-mojäng, inget måste, men ingår i om du köper kompletta sub-kitet hos volvo, då ligger domkraften under den främre luckan istället.

Se bara till att du får rätt kablage till subben, sålde min sub till en kille med en -04:a o kabelsatsen som jag köpt till min -07:a passade inte... lite vel innan det blev rätt, inte ens bilia har superkoll på sånt tyvärr...
Användarvisningsbild
av Honke
RoadKiller skrev:
Barkbiten skrev:
Honke skrev:En liten fråga ang volvos sub o stereo.. Hur vet jag vilket "ljudpaket" jag har i min bil?? Går det att flytta över subben från min -01 till min -04 genom att flytta över kablarna från den med fabriksmonterad sub???? Vart går de olika kablarna från subben???

Tacksam för lite hjälp.
har du slutsteg under passagerarsätet e det minst high performance.

har du sen även de speciella högtalarna som sitter i dörrarna fram, lite snett riktade inåt bilen, då är det med all sannolikhet premium.

sitter det inget slutsteg i bilen så är det nog mest troligt att du bara har performance...
Du kan också få lite ledtrådar genom att kolla vilken stereo du har. Står nere i hörnet på den.

Dörrsidorna ser ut så här.
Bild
Okej, nä de värsta paketet har jag inte, får kanske kolla om jag har slutsteg under stolen då. För om jag fattat det rätt så kan jag inte annars koppla in volvo original sub i bilen?!
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)