Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Marbas
Funk skrev:Hankook K105 är ett riktigt trevligt mellanprisdäck, som man kan fynda om man letar runt lite.. Tysta och med bra grepp, slitstyrkan vej jag inget om än, för tjejens bil har inte rullat så långt med dem än.

/Thomas
Har precis kastat av min Hancook Sport K104, 225/45 R17 efter att varit helt blankslitna. Har tidigare kört mycket med Hankook, dock på 15" hjul med mycket bra resultat. Men dessa 17" däck har jag inte alls gillat. De har spårat, låtit mycket, kasst grepp både torrt som fuktigt väglag, men framförallt så har de slitits ned mycket fort - efter drygt 2000 mil var framdäcken slut, och bakdäcken hade någon millimeter kvar.
av jonasd
Marbas skrev:Om du har det nyare regisreringsbeviset står den maximala hastigheten i rutan "Motor och växellåda". I de äldre registreringsbevisen står det inte. Jag har det nyare till min V70 och där är max hastigheten satt till 210 km/h. Tittar jag på nätet (vv hemsida) för samma bil står det följande däckdimensioner:
Däckdimension axel 1: 195/65 R15 91V
Däckdimension axel 2: 195/65 R15 91V

Jag tolkar det som att du har ska kunna köra på däck med V index utan problem.
Yep, då är vi överens ;-)

Har du några tips och synpunkter på de däcken jag listade?
av Marbas
Några ytterliggare förslag på däck:
Michelin Energy Saver 974 kr/st (3896:-)
Dessa har fått bra betyg i diverse tester. Sämst egenskap är nog på vått väglag.

Michelin Primacy HP 1000 kr/st (4000:-)
Dessa valde jag (dock 17"), rekommenderades av ett antal märkesverkstäder i min omgivning.

Pirelli P6000 ca 800 kr/st (3200 :-)
Tror dessa "vann" Expressens test av sommardäck. Har lite högre rullmotstånd (mer bensin per mil), men ska vara bra på både vått och torrt underlag, samt inte låta allt för mycket.

Ett sista råd (åter igen) är att INTE köpa Hankook K104. Har haft dessa, och det har gjort mig fattig pga varje gång jag svär så får jag böta en femma till mina barn, och dessa däck gör att man svär en del...
Användarvisningsbild
av Phantom
NCT 5 har jag haft på en V40 - hög ljudnivå, bra grepp både i vått och torrt samt slitstarka.

Nokian V - Inte anpassade för nordiskt klimat, rekommenderar då istället Nokian Hakka V som är för oss nordbor.

Michelin Primacy HP - rekommenderar jag, köpte nya i våras efter rekommendation från andra och däckhandlare. Tysta och behagliga med bra grepp. Slitstarka vet jag inte ännu.

Pirelli P6000 hade jag tidigare på V70 - relativt komfortabla, men blev snabbt nerslitna.

Kolla priser med lokala handlare innan du beställer på nätet, de brukar matcha priserna bra och ofta ingår även montering :-)-)
av jonasd
Marbas skrev:Några ytterliggare förslag på däck:
Michelin Energy Saver 974 kr/st (3896:-)
Dessa har fått bra betyg i diverse tester. Sämst egenskap är nog på vått väglag.

Michelin Primacy HP 1000 kr/st (4000:-)
Dessa valde jag (dock 17"), rekommenderades av ett antal märkesverkstäder i min omgivning.

Pirelli P6000 ca 800 kr/st (3200 :-)
Tror dessa "vann" Expressens test av sommardäck. Har lite högre rullmotstånd (mer bensin per mil), men ska vara bra på både vått och torrt underlag, samt inte låta allt för mycket.

Ett sista råd (åter igen) är att INTE köpa Hankook K104. Har haft dessa, och det har gjort mig fattig pga varje gång jag svär så får jag böta en femma till mina barn, och dessa däck gör att man svär en del...
Hahaha, jag har Hankook K104 bak och de är blankslitna nu. Fram sitter Pirelli P6000 och visserligen har jag bara bra erfarenhet av dem men de verkar lite knepigt att beställa... Vad är t.ex. skillnaden på de tre varianterna 91V 91V * och 91V a ?

Ingen som har erfarenhet av Falkendäcken?
Jag minns inte riktigt men har för mig att jag hade det märket en gång på min Audi och de var klart OK
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Marbas skrev: Ett sista råd (åter igen) är att INTE köpa Hankook K104. Har haft dessa, och det har gjort mig fattig pga varje gång jag svär så får jag böta en femma till mina barn, och dessa däck gör att man svär en del...
Vad upplever du för fel med dem, jag har dem på sommarbilen och gillar deras prestanda på torr sommarväg, kört nästan 300 km/h med dem.

Blir det lite kallt, eller blött på vägen är de ingen höjdare.
av Marbas
jonasd skrev: Ingen som har erfarenhet av Falkendäcken?
Jag minns inte riktigt men har för mig att jag hade det märket en gång på min Audi och de var klart OK
Pratade med en däckhandlare igår, och han lovordade Falken. De skulle vara mycket bra och prisvärda. Men det var vad han sa...
av Marbas
VolvoB20 skrev:
Marbas skrev: Ett sista råd (åter igen) är att INTE köpa Hankook K104. Har haft dessa, och det har gjort mig fattig pga varje gång jag svär så får jag böta en femma till mina barn, och dessa däck gör att man svär en del...
Vad upplever du för fel med dem, jag har dem på sommarbilen och gillar deras prestanda på torr sommarväg, kört nästan 300 km/h med dem.

Blir det lite kallt, eller blött på vägen är de ingen höjdare.
Som jag skrev ovan, däcken slets slut på ca 2000 mil, alldeles för kort sträcka enligt mig. Mycket däckljud, och vid acceleration i framförallt ettan var det inte ovanligt med släpp. Att däcken spårade mycket beror ju på att de är breda, men de Michelin jag har nu är lika breda men spårar inte alls så mycket. Om man jämför med mina Nokian odubbade vinterdäck så är Nokian en fröjd att köra.
Användarvisningsbild
av Bosa
Marbas skrev:
jonasd skrev: Ingen som har erfarenhet av Falkendäcken?
Pratade med en däckhandlare igår, och han lovordade Falken. De skulle vara mycket bra och prisvärda. Men det var vad han sa...
Har åkt på FK451 fast i 17" och grepp samt ljudnivå var väl helt ok, slitstyrkan däremot var värdelös i mina ögon. Köpte dem nya på våren och innan sommaren var slut var det dags att byta två av dem, hade kanske gått 1500 mil.
Användarvisningsbild
av camaro69
Utan tvekan skulle jag köpa Goodyear Eagle för 756 pengar styck.

Ett mycket bra däck för dom pengarna. Har sådana 18" på tantens V70.

Bara att beställa. :D

Stort tack för ett bra och tydligt svar! V&au[…]

Recharge frågor

Nej, den ger 350.

skyltbelysning brunnit

Hade också problem med att mina glödlam[…]

Har du verkligen 3,5 bar i bränsletryck..? Hu[…]